مونزو (Monzo)

سال تاسیس: ۲۰۱۵

نوع کسب‌‌‌وکار: اولین بانک دیجیتال همراه، با ابزارهای پس‌‌‌انداز، سرمایه‌‌‌گذاری و وام‌‌‌ گرفتن

این بانک دیجیتال ۸.۴ میلیون کاربر در بریتانیا دارد که از طریق یک اپلیکیشن موبایل به حساب‌‌‌های بانکی خود دسترسی دارند، پول سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند و وام می‌‌‌گیرند. در سال مالی گذشته، درآمد این بانک بیش از دو برابر شده و اعلام کرده از ماه مارس به سودآوری رسیده است. آخرین دور تامین سرمایه این شرکت در سال ۲۰۲۱ و به مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار و با پشتیبانی شرکت‌‌‌هایی مثل هلدینگ تنسنت و صندوق رشد ابوظبی بوده است. تی‌‌‌اس آنیل، مدیر عامل، می‌‌‌گوید مونزو به تامین سرمایه بیشتری نیاز ندارد و این شرکت واقع در لندن، می‌‌‌خواهد فراتر از بریتانیا خود را توسعه دهد و در حال حاضر، فعالیت در آمریکا را هم شروع کرده است.

***

زیلچ (Zilch)

سال تاسیس: ۲۰۱۸

نوع کسب‌‌‌وکار: الان بخر، بعدا پرداخت کن

زیلچ خودش را یک کسب‌‌‌وکار «الان بخر، بعدا پرداخت کن» معرفی می‌‌‌کند، به این صورت که از طریق یک مسترکارت مجازی، کارت‌‌‌های بانکی و وام‌‌‌های بدون بهره به ۳.۵ میلیون کاربر در آمریکا و بریتانیا ارائه می‌‌‌کند. زیلچ یک شبکه پرداخت با یارانه تبلیغات دارد که وام‌‌‌ها را از طریق آن تامین می‌‌‌کند و با مشتریانش قراردادهای «به‌‌‌شدت شخصی‌‌‌سازی‌شده» می‌‌‌بندد. در آخرین دور تامین مالی در سال ۲۰۲۲، این شرکت ۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و فیلیپ بلامانت، مدیر عامل آن، در مصاحبه با بلومبرگ گفته که امسال با بیش از ۱۵ بانک برای همکاری صحبت کرده و می‌‌‌خواهد سهامش را در بورس نیویورک یا لندن عرضه کند.

***

 پرگمتیک سمی‌‌‌کانداکتر (Pragmatic Semiconductor)

سال تاسیس: ۲۰۱۰

نوع کسب‌‌‌وکار: ارائه نیمه‌‌‌رسانا‌‌‌های ارزان

این استارت‌‌‌آپ که زیرمجموعه دانشگاه کمبریج است، می‌‌‌خواهد فرآیند ساخت نیمه‌‌‌رساناها را دوباره اختراع کند و تراشه‌‌‌هایی تولید کند که از موی انسان نازک‌‌‌تر و بیشتر از سیلیکون، دوستدار محیط زیست باشد. همچنین استارت‌‌‌آپ پرگمتیک به مشتریانش امکان می‌‌‌دهد خطوط تولید تراشه‌‌‌ها را برای پروژه‌‌‌های شخصی خودشان کرایه کنند که بسیار ارزان‌‌‌تر از استفاده از تاسیسات تولید سنتی تمام می‌‌‌شود. این شرکت تاکنون ۱۹۰ میلیون دلار تامین مالی کرده است.

***

پاراگراف (Paragraf)

سال تاسیس: ۲۰۱۸

نوع کسب‌‌‌وکار: گرافن

ایده دیگری از محققان دانشگاه کمبریج، واحد علوم مواد و متالورژی، به شکل‌‌‌گیری روشی برای تجمع گرافن (ماده‌‌‌ای به شکل لانه زنبور که ضخامتش به اندازه یک اتم است و به عنوان یکی از سبک‌‌‌ترین، قوی‌‌‌ترین و بهترین هادی حرارتی و الکتریکی شناخته می‌‌‌شود) در ویفرهای نیمه‌‌‌رسانا منجر شده که استارت‌‌‌آپ پاراگراف بر مبنای آن تشکیل شده است. گرافن به طور خاص برای ساخت ابزارهای بسیار حساسی که میدان‌‌‌های مغناطیسی را اندازه می‌‌‌گیرند یا عناصر بیولوژیک را شناسایی می‌‌‌کنند، مفید است. این ماده در ساخت تراشه‌‌‌هایی مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد که این پتانسیل را دارند که سریع‌‌‌تر کار کنند و ۱۰ هزار برابر کمتر از نیمه‌‌‌رساناهای سیلیکونی با همان کارکرد، انرژی مصرف می‌‌‌کنند. محصولات استارت‌‌‌آپ پاراگراف را شرکت‌‌‌هایی مثل رولز رویس، سرن و آکسفورد اینسترومنت مورد استفاده قرار می‌‌‌دهند.

***

سینتزیا (Synthesia)

سال تاسیس: ۲۰۱۷

نوع کسب‌‌‌وکار: آواتارهای هوش مصنوعی برای کسب‌‌‌وکار

یک نگاه به یک فیلم برای شرکت سینتزیا کافی است تا بفهمید چرا هوش مصنوعی برای بازیگران هالیوود یک مساله کلیدی محسوب می‌‌‌شود. این شرکت تک‌‌‌شاخ از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌‌‌کند تا فیلم‌‌‌هایی سفارشی بسازد که بیش از ۱۵۰ آواتار در ۱۴۰ زبان مختلف برای آموزش و بازاریابی در آنها به کار رفته است. این محصول که می‌‌‌تواند فیلم‌‌‌هایی با کیفیت بالا را ظرف چند دقیقه در تعداد زیاد بسازد، در حال حاضر توسط ۵۰ هزار شرکت مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد.

***

اوکسا (Oxa)

سال تاسیس: ۲۰۱۴

نوع کسب‌‌‌وکار: خودران

برخی از جالب‌‌‌ترین موارد استفاده ماشین‌‌‌های خودران، خارج از خیابان‌‌‌های سان فرانسیسکوست – مثلا در مزارع یا فرودگاه‌‌‌ها. پائول نیومن و اینگمار پاسنر، استادان دانشگاه آکسفورد با مشارکت هم استارت‌‌‌آپ اوکسا را تاسیس کردند تا نرم‌‌‌افزاری برای ماشین‌‌‌های خودران صنعتی و کشاورزی توسعه دهند. این شرکت تاکنون ۲۲۵ میلیون دلار تامین سرمایه کرده است.