صنعت مردمی لوازم‌خانگی؛ سرمایه ارزشمند ملی

ملاحظه این نکته کلیدی در برنامه بازاریابی یک بنگاه اقتصادی صنعتی و درک کارکردها و میزان اثربخشی هر یک از مولفه‌های ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)، هنر مدیران یک بنگاه اقتصادی این برنامه بوده که بتواند در عمل و با توجه به مولفه‌های آن به ویژه تبلیغات و ترفیعات و متدولوژی‌های نوین و شیوه‌های پیاده‌سازی آن، یک استراتژی خوب و موثر را در مسیر تحقق اهداف و راهبردهای سازمانی از پیش برنامه‌ریزی شده خود، طراحی و عملیاتی کند.

کشورهای صنعتی جهان در سیاست‌های اقتصادی‌ خود، همواره بر تقویت و رشد شاخص‌های صنعت تاکید داشته و آن را در سطوح مختلف سیاستگذاری در مباحث مرجح و اولویت‌دار خود قرار می‌دهند و امروزه صنایع پیشران، محرک اصلی اشتغال و رشد اقتصادی کشورها محسوب شده و موجب رونق بخشی بازار و پویایی جامعه می‌شوند. رسیدن به بازارهای گسترده‌تر، مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز، به‌کارگیری استراتژی‌های جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته‌های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف هدف است. رویدادی به نام نمایشگاه که امروزه از آن به تبلیغ زنده نیز یاد می‌شود، آمیزه‌ای از حضور تنگاتنگ بازیگران اصلی، تولیدکننده، توزیع‌کننده، مصرف‌کننده در یک زمان و یک مکان مناسب در کنار یکدیگر بوده که منتج به تولد واژگان صنعت نمایشگاه در ادبیات تولید، تجارت و بازرگانی شده است.

در بازارهای رقابتی، نمایشگاه به عنوان یکی از شیوه‌های مدرن، جایگاه خود را به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد بازاریابی و برقراری و تعمیق ارتباطات دوسویه با مخاطبان در کسب سهم حداکثری بازار تثبیت کرده است. یکی از مهم‌ترین کارکردهای چند‌وجهی رویداد بزرگ و بین‌المللی نمایشگاه لوازم‌خانگی هامکس (HAMex) که عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت پیشران لوازم‌خانگی کشور را نیز با خود به همراه دارد، کمک به توسعه صادرات و رونق تولیدات داخلی است.

این مهم از آنجا‌ اهمیت مضاعفی می‌یابد که ایران با دارا بودن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار ارزشمندی که نسبت به کشورهای منطقه در حوزه صنعت لوازم‌خانگی دارد و مضافا لزوم حرکت کلان کشور در قطع وابستگی‌های نفتی، می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌های صنعتگران ایرانی که در چند سال به خوبی به عینیت رسیده، بخش عمده بازار کشورهای هدف و همسایه را چه از منظر تولید محصولات با کیفیت و چه از منظر صنعت قطعه‌سازی در سایه حمایت‌های لازم و پشتیبانی‌های مستمر دولتمردان و استفاده هوشمندانه از دیپلماسی اقتصادی در دست گرفته و ابزار کارآمد ملی در توانمندسازی حداکثری صنعت و اقتصاد بدون نفت کشور باشد.

انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در کسوت بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل ملی صنعت پیشران لوازم‌خانگی کشور با سابقه ۲۱سال میزبانی صنعتگران و کارآفرینان این صنعت در رویدادی با برند نمایشگاهی هامکس، تلاش دارد چله پاییز ۱۴۰۲ را به یمن تلاش‌های مجاهدانه صنعتگران متعهد و متخصص محصول‌ساز و قطعه‌ساز، سیمای چشم‌نواز «صنعت مردمی لوازم‌خانگی» را بر پرتره ایستگاه بیست و سوم هامکس به شایستگی نام بلند ایران‌زمین، ترسیم‌ و تبیین کند.

برگزاری رویداد بزرگ نمایشگاه بین‌المللی هامکس ۱۴۰۲ مقارن با یک سالگی انتشار نخستین و تنها ماهنامه تخصصی صنعت پیشران لوازم‌خانگی کشور موسوم به «آینده‌سازان صنایع لوازم‌خانگی» است. بی‌شک این رسانه جدید که در امتداد انتشار نشریه پیشین انجمن با عنوان «پیک شورا» در قالب نشریه داخلی شورای وقت سازندگان وسایل گازسوز و سیلندر مایع گاز سابق بوده که از ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ با نگارش و صفحه‌آرایی سیاه و سفید و حال و هوای نوستالژیک مطبوعات دهه ۶۰ در ۸ صفحه و با الهام از آیه شریفه «و شاوِرْهُمْ فِی الْأمْر» در جمع رسانه‌های مکتوب و صنعتی کشور پا به عرصه وجود گذاشته و از مهرماه سال ۱۴۰۲ فرم و محتوای جدید را به خود دیده است.

خط سیر این نشریه در طول انتشار ۱۲ شماره مسلسل با رویکردهای حرفه‌ای و محتوایی جدید نشان داد که این رسانه با اتخاذ تدابیر و اقدامات هدفمند، توانسته جای خود را در میان اعضای انجمن ملی صنایع لوازم‌خانگی ایران و فعالان و کارآفرینان صنعت لوازم‌خانگی و صنایع وابسته و نیز مجموعه مدیران و مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط این صنعت، به خوبی باز کند.

در راستای عاملیت به رسالت خطیر رسانه‌ای و تعمیق اثرگذاری این ماهنامه، تلاش داریم این رسانه مکتوب نوپا در کسوت نخستین و تنها ماهنامه تخصصی صنعت پیشران لوازم‌خانگی کشور را با به‌کارگیری ظرفیت‌های نوین و ابزارهای به‌روز در اختیار، همچون بازوان توانمندی در پیکره توانمند صنعت پیشران لوازم‌خانگی کشور بیش از گذشته به خدمت درآورده و ازاین‌رو آغوش خود را برای بهره‌گیری از تجارب و اندیشه‌های سازنده‌ خبرگان، کارآفرینان و صنعتگران و مدیران متعهد و متخصص عضو این انجمن و اهالی حوزه خطیر رسانه و ارتباطات، در پربارتر کردن این رسانه مکتوب، همچون همیشه باز کنیم.