p28 copy

البته نکته حائز توجه آن است که روند سپرده‌‌های کوتاه‌مدت صعودی بوده ولی حجم کاهش در سپرده‌‌های ارزی بلندمدت به شکلی بوده که میزان رشد سپرده‌‌های کوتاه‌مدت را به‌‌طور کامل خنثی کرده است. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به کاهش نرخ سپرده‌‌های ارزی در آبان ماه پرداخته بود. در این ماه، سپرده‌‌های ارزی به نسبت مهر ماه کاهش 13 درصدی داشته اما در آذر خروج منابع متوقف شده است.

 البته این رشد نقش پررنگ‌تری در سپرده‌‌های ارزی کوتاه‌مدت داشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، میزان مجموع سپرده‌‌های بلندمدت بانک‌های بورسی طی آذرماه رشد 0.48 درصدی داشته و از 133‌هزار میلیارد تومان به 134‌هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی میزان سپرده‌‌های کوتاه‌‌مدت در بانک‌ها رشدی 11.8 درصدی را تجربه کرده و از 27‌هزار میلیارد تومان به 31‌هزار میلیارد تومان رسیده است. البته نکته‌‌ای که در اینجا باید در نظر گرفته شود این است که به دلیل اینکه در زمان نگارش این گزارش، اطلاعات مالی ماهانه بانک دی منتشر نشده بود، از اطلاعات آن صرف نظر شده و به همین دلیل ممکن است برخی از اعداد این گزارش با گزارش قبلی مطابقت نداشته باشد. اما به چارچوب و شاکله اصلی گزارش و نتیجه‌‌گیری آن آسیبی وارد نشده است.

وضعیت سپرده‌‌های بانکی

در خصوص سپرده‌‌های ارزی بلندمدت می‌توان گفت که بانک کارآفرین با رشد 6 درصدی سپرده‌‌های بلندمدت خود، تقریبا بیشترین میزان رشد را به نسبت دیگر بانک‌ها تجربه کرده است. میزان سپرده‌‌های بلندمدت این بانک از 131 میلیارد تومان به حدود 139 میلیارد تومان در خرداد ماه رسیده است. پس از این بانک هم بانک صادرات قرار دارد. میزان سپرده‌‌های بلندمدت این بانک رشدی حدودا 1.5 درصدی داشته و از 20.4‌هزار میلیارد تومان به 20.7‌هزار میلیارد تومان رسیده است. پس از آن هم بانک ملت قرار دارد که با رشدی 1.3 درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

غیر از این سه بانک، بانک‌ها دیگر یا رشدی نداشته‌‌ یا رشدی نزدیک به صفر داشته‌اند. کاهش سپرده‌‌های بلندمدت دیگر بانک‌ها هم چشمگیر نبوده است. در بخش سپرده‌‌های کوتاه‌‌مدت، بیشترین میزان رشد مربوط به بانک سامان است که میزان سپرده‌‌های ارزی کوتاه‌‌مدت آن با رشدی 24 درصدی روبه‌رو بوده است. میزان سپرده‌های ارزی کوتاه‌مدت این بانک از 13.3‌هزار میلیارد تومان به 16.5‌هزار میلیارد تومان در انتهای آذر ماه رسیده است. پس از بانک سامان هم دیگر بانک‌ها تغییرات خاص و چشمگیری نداشته‌‌اند.