افشین خانی در این برنامه که با حضور اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد بانک برگزار شده بود، بر تحلیل و استخراج بررسی چالش‌‌های بانک و مهم‌تر از آن، مدیریت این چالش‌‌ها تاکید کرد و گفت: لازمه رفع چالش‌‌های بانک، تدوین برنامه‌های عملیاتی است؛ در حال حاضر طراحی برنامه‌های کوتاه‌مدت در دو بازه زمانی «تا پایان سال» و «فصل اول سال آتی» در دستور کار قرار گرفته است و با اولویت برنامه‌ریزی برای ۱۲ هفته پیش رو تا پایان سال تلاش خواهیم کرد با کمک یکدیگر ریسک تمرکز منابع مشتریان را کاهش دهیم. مدیرعامل بانک اظهار کرد: در فرصت کمتر از سه ماه پیش رو، انتظار می‌رود در سه حوزه چالشی بانک یعنی «منابع»، «مصارف» و «وصول مطالبات»، دستاوردهایی را به دست آوریم و برای شروع این حرکت، رشد ۲.۵ درصدی  منابع شعب در هر هفته به عنوان یکی از اهداف راهبردی تعیین شده است.

خانی ادامه داد: ظرفیت شعب متفاوت است و این هدف در عین سهولت برای یک شعبه ممکن است برای شعبه دیگر چالشی باشد. در این حرکت قصد داریم از همه ظرفیت‌ها و توان شعب و ستاد برای تحقق هدف تعیین‌شده بهره‌مند شویم. وی اذعان کرد: تحقق رشد منابع جاری شعب بانک در هفته علاوه بر کمک به کاهش بهای تمام‌شده پول در بانک، سرآغاز پویایی و چابکی بانک خواهد بود. خانی افزود: نرخ تمام‌شده پول برای مشتریان بانک توسعه صادرات ایران نسبت به بانک‌های دولتی ۱.۵‌درصد و در مقایسه با بانک‌های خصولتی حدود ۳‌درصد کمتر است. خانی با بیان ضرورت جذب مشتریان جدید و متعاقب آن اعطای منابع به آنها گفت: بانک توسعه صادرات برای تداوم و افزایش خدمات باید بر جذب منابع متمرکز شده و چالش‌‌های اعطای تسهیلات را رفع کند. وی تصریح کرد: در طرح ۸ الماس باتوجه به محدودیت منابع، راهکارهایی برای نحوه ارائه تسهیلات پیشنهاد شده و کمیته اعتباری در تلاش است که مدت بررسی و صدور مصوبات به دو هفته کاهش پیدا کند.

خانی با تاکید بر ضرورت افزایش مشتریان بانک افزود: شناسایی پتانسیل مشتریان هر استان از دیگر نکاتی است که در سیاستگذاری‌های جدید به آن توجه شده و فهرست این پتانسیل‌ها در قالب یک نامه مدون از سوی مدیریت امور شعب و بازاریابی تا پایان هفته به شعب ابلاغ می‌شود. همکاران شعب مکلفند با واحدهای تولیدی/ بازرگانی معرفی‌شده تعامل برقرار کنند و در صورت نیاز از ظرفیت واحد‌های ستاد برای جذب مشتری بهره‌مند شوند.