همان‌طور که بانکداری دیجیتال توانست انجام بسیاری از خدمات را راحت‌تر کند، شرکت‌هایی درصدد این هستند تا خدمات بیمه را تا حد ممکن ساده طراحی کنند. یکی از اولین اقدامات این شرکت‌ها صدور بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو به‌صورت آنلاین است. طبق آخرین برآوردها مارکت بیمه ۲۰۰همت است. از این ۲۰۰همت، ۸۰همت بیمه خودرو است که حدود ۱۰همت بیمه بدنه است.

 در دنیا ۴۰درصد بیمه خودرو می‌تواند آنلاین شود. سهم بازار فروش آنلاین بیمه خودرو بین سه بازیگر اصلی یعنی ازکی، بیمه دات‌کام و بیمه بازار است. امسال کل فروش آنلاین بیمه خودرو ۲ تا ۲.۵درصد بود. بیمه بازار ۳۵درصد سهم بازار دارد و بقیه بازار بین باقی شرکت‌ها توزیع می‌شود. معین نیک‌پور، مدیر مارکتینگ شرکت بیمه بازار گفت: بیمه بازار اواخر سال۹۴ تاسیس شد. آن زمان ایده شکل‌گیری این بوده که صنعت بیمه دو مشکل دارد که اولین گپ صنعت بیمه این است که زیرساخت دیجیتالی مناسبی ندارد. برای مثال خود شرکت‌های بیمه از یک سیستم صدور استفاده می‌کنند که سیستم واحدی است.

وی ادامه داد: آن زمان این ایده شکل گرفت که احتمال گپ در این صنعت زیاد است و نیاز به یک بازیگر حوزه آی‌تی دارد. دومین مشکل این است که برخلاف صنعت بانک، تمام شرکت‌هایی که در صنعت بیمه ipo شدند خودشان شرکت بیمه هستند؛ درصورتی‌که در صنعت بانک به این شکل نیست.

 یعنی هیچ شرکت واسطی هنوز نتوانسته است ipo شود. اولین شرکتی که براساس این دغدغه‌ها تاسیس شد بیمه بازار بود که موسس آن محمدرضا فرهی است. در سال۹۷ بیمه بازار یک جذب سرمایه هم داشت.

نیک‌پور گفت: در دو سه سال اخیر بیشتر توجه مجموعه این بود که تمرکز بر محصولات بیمه بازار باشد و خیلی وارد فضای برندینگ نرفتیم. بعد از سال۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم که حوزه تبلیغات و برندینگ را شروع کنیم.

مدیر مارکتینگ شرکت بیمه بازار ادامه داد: یک تحقیقات بازار گسترده‌ای را انجام دادیم که تحلیل‌های کیفی و تحلیل‌های کمی داشت که به نکته قابل توجهی رسیدیم و آن این بود که مردم ایران و حتی دنیا به خرید بیمه به‌عنوان یک کالای تخصصی نگاه می‌کنند، تمدید بیمه یا خرید بیمه‌نامه یک مقداری با مثلا خرید بلیت هواپیما متفاوت بود؛ چون اگر شما بخواهید یک بلیت هواپیما بخرید از همان شرکت مربوطه هواپیمایی بلیت را تهیه می‌کنید.

وی ادامه داد: اما درباره خرید بیمه شرایط متفاوت است و به‌ویژه درباره بیمه بدنه که بیمه اختیاری است. قیمت بیمه‌های بدنه تا سه برابر متفاوت است. یعنی بیمه بدنه را از یک شرکت بیمه می‌توانید با قیمت سه‌میلیون بگیرید و با همان شرایط و با همان پوشش بیمه بدنه خودرو ۹میلیونی بگیرید و آن شرکت گران‌تر لزوما سه‌برابر خدمات بهتری نمی‌دهد.

نیک‌پور اظهار کرد: برای مثال یک شرکت بیمه ضریب سرقت را برای خودروهای چینی بالا در نظر گرفته است؛ درصورتی‌که لزوما خودروهای چینی بیشتر از خودروهای دیگر سرقت نمی‌شوند. در تحقیقات بازار ما تصور مردم این بود که شرکت‌های بیمه نهایت ۱۰درصد اختلاف در قیمت بدنه دارند؛ درصورتی‌که اختلاف بیشتر از این موارد است.

وی در انتها گفت: نکته دیگر درباره بیمه بدنه پوشش‌هایی است که هر فرد بر اساس نیاز خود انتخاب می‌کند که معمولا پنج یا شش پوشش مختلف است. برای مثال فردی که خودرو را در پارکینگ پارک می‌کند احتمال دارد پوشش سرقت را نخواهد یا برای کسی که پارکینگ ندارد، پوشش سرقت را لحاظ کند. پیام ما به مخاطب این بازار این بود که از جایی بگیرد که تخصصی روی این محصول کار می‌کند.