تکنولوژی همچنان در صدر

یکی از مهم‌ترین ترندها در صنعت رستوران‌‌‌داری، افزایش پیوند تکنولوژی با عملیات مختلف است. از منوهای دیجیتال و سفارش بدون تماس مستقیم گرفته تا سیستم‌های پیشرفته فروش در محل، تکنولوژی فرآیند سفارش‌‌‌دهی و خرید در رستوران‌‌‌ها را هر روز ساده‌‌‌تر می‌کند و به طور کلی تجربه غذا خوردن ما را بهبود می‌‌‌بخشد. اپلیکیشن‌‌‌های موبایل به مشتری امکان می‌دهند، از خانه میز رزرو کنند و سفارش خود را ثبت کنند و حتی مبلغ آن را بپردازند. هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده هم برای شخصی‌‌‌سازی کردن منوها و تبلیغات بر اساس اولویت‌‌‌های مشتری مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند.  به‌‌‌علاوه، ظهور آشپزخانه‌‌‌های مجازی، به‌‌‌ واسطه رشد سرویس‌‌‌های دلیوری آنلاین غذا، مدل‌‌‌های سنتی رستوران‌‌‌داری را متحول می‌کند. آشپزخانه‌‌‌های مجازی، بدون اینکه به ویترین‌‌‌های فیزیکی نیاز داشته باشند، صرفا بر ارسال غذا از طریق اپلیکیشن‌‌‌های دلیوری متمرکز هستند.

افزایش گزینه‌‌‌های ارگانیک و گیاهی

با توجه به افزایش استقبال از گیاه‌‌‌خواری و همچنین تعهد به پایداری، خیلی از رستوران‌‌‌ها تنوع گزینه‌‌‌های گیاهی را در منوهای خود بالا برده‌‌‌اند. استفاده از بسته‌‌‌بندی‌‌‌های دوستدار محیط‌زیست و تلاش برای به حداقل رساندن ردپای کربن، دیگر جزو استراتژی برندسازی رستوران‌‌‌ها شده است. در سال ۲۰۲۴، پایداری صرفا یک ترند نیست، بلکه الزامی است که به انتظارات و ارزش‌‌‌های مصرف‌کننده پیوند خورده است.  نیل زاخاریاس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «پلنتگا» که ماموریت آن آسان‌‌‌تر کردن دسترسی به غذاهای گیاهی در همه جاست، می‌‌‌گوید: «محبوبیت غذاهای گیاهی در حال افزایش است و دلیل اصلی آن هم فاکتورهایی مانند افزایش آگاهی فرهنگی در مورد مزایای مصرف غذاهای گیاهی و تولید محصولات خوشمزه‌‌‌تر و متنوع‌‌‌تر است.»

تجربه‌‌‌هایی فراتر از غذا خوردن

این روزها رستوران‌‌‌ها فراتر از ارائه غذای خوشمزه، بر ایجاد تجربیات منحصر‌به‌فرد و به یادماندنی هم تمرکز می‌کنند؛ تجربیاتی مثل تعامل، سرگرمی و داستان‌‌‌گویی. رستوران‌‌‌های پاپ‌‌‌آپ (رستوران‌‌‌هایی که به صورت موقت و با محدودیت زمانی در مکان‌‌‌های عمومی مثل پارک‌‌‌ها یا نمایشگاه‌‌‌ها فعالیت می‌کنند)، رویدادهای موضوعی و تعامل با سرآشپزها، رواج زیادی پیدا کرده و به مشتری امکان می‌دهند دنیای پخت و پز را به شیوه‌‌‌های جدید و هیجان‌‌‌انگیز امتحان کنند. نظرات کاربران و اینفلوئنسرها در رسانه‌‌‌های اجتماعی نیز این تجربیات را تشدید می‌کند.

افزایش شخصی‌‌‌سازی

تقاضا برای تجربه‌‌‌های شخصی‌‌‌سازی‌شده صرف غذا در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان انتظار دارند رستوران‌‌‌ها به اولویت‌‌‌های فردی آنها توجه کنند. باز هم تکنولوژی در این ترند نقش مهمی دارد و تجزیه و تحلیل داده به رستوران‌‌‌ها امکان می‌دهد رفتار مشتری را بشناسند و پیشنهادها را متناسب‌‌‌سازی کنند. از جمله گزینه‌‌‌های شخصی‌‌‌سازی می‌توان به «ساختن منوی خود» و پیشنهاد بر اساس سفارش‌‌‌های قبلی، اشاره کرد.