خلأ سامانه مبارزه با پولشویی در  نهادهای  مالی

ابوالقاسم فرجی‌نیا، سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار دراین نشست، با بیان اینکه مبارزه با پولشویی، یک الزام و تکلیف برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ارکان و نهادهای مالی در بازار سرمایه است، گفت: برای مبارزه با پولشویی به نهادهای مالی تکلیف شده تا موارد مشکوک و کشف جرم‌‌‌های مختلف را شناسایی و آن را گزارش دهند.

وی با تاکید براینکه آیین‌‌‌نامه جدیدی در زمینه پولشویی تدوین، نهایی و در کمیته سازمان آخرین جلسات آن برگزار شده است گفت: این آیین‌نامه در شورای مبارزه با پولشویی به‌طور جدی و مستمر پیگیری می‌شود. به گفته فرجی‌نیا، داشتن مسوول مبارزه با پولشویی، داشتن سیستم‌های مربوطه و ایجاد واحد مبارزه با پولشویی در نهادهای مالی موضوعی است که در آیین‌‌‌نامه آمده و هر نهاد مالی باید یک واحد مبارزه با پولشویی داشته باشد.

فرجی‌نیا با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که مشتریان طبقه‌بندی و بر اساس عملکرد و سطح فعالیتشان به آنها خدمت‌‌‌رسانی شود افزود: در این راستا برای پیاده‌سازی این الگوها نیاز به یک سامانه الکترونیکی است، چرا که ارزیابی آمارها و معاملات، به صورت دستی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل ایجاد سامانه‌‌‌ای جامع برای مبارزه با پولشویی برای نهادهای مالی ضروری است.

سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: جایگاه مساله پولشویی و مبارزه با آن باید در بازار سرمایه به مدیران عامل تبیین شود، چرا که کشور نیازمند اقتصاد شفاف است. به گفته وی برای برخورداری از یک اقتصاد سالم و به دنبال آن یک بازار سرمایه کارآ، همچنین ایجاد شرایطی که طی آن همه افراد قادر باشند فعالیت‌‌‌های خود را به‌‌‌صورت سالم و شفاف انجام دهند، باید مبارزه با پولشویی به‌‌‌طور جدی موردتوجه قرار بگیرد.

همچنین حسین خزلی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در این نشست با تاکید براین موضوع که هرچند قوانین و مقررات زیادی برای بحث مربوط به مبارزه با پولشویی وضع شده، اما اگر این موضوع کنترل و مدیریت نشود، جرائم زیادی پیش خواهد آمد، گفت: با توجه به افزایش حجم تراکنش‌‌‌ها و مشتریان، نیازمند طراحی سامانه‌‌‌ای جامع برای مبارزه با پولشویی و کشف تخلفات هستیم.

خزلی تاکید کرد: نهادهای مالی باید به سامانه جامع و به مرکز اطلاعات مالی وصل باشند و بدون سامانه، کارها و اقدامات بی‌نتیجه خواهد ماند. بنابراین، باید سامانه جامعی برای مبارزه با پولشویی، برای نهادهای مالی طراحی شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: از مهم‌ترین مواردی که باید در سازمان بورس و اوراق بهادار به آن پرداخته شود؛ تنظیم سامانه‌‌‌ای جامع بین نهادهای مالی بازار سرمایه، بانک‌ها و مرکز اطلاعات مالی برای موارد مبارزه با پولشویی است.

در ادامه روح‌الله نجفی، رئیس هیات‌مدیره شرکت آسان سرمایه گستر ایرانیان (آی بی‌شاپ) با بیان اینکه همه برنامه‌‌‌ها باید ریسک‌محور باشند و رتبه‌‌‌بندی مشتریان باید بر اساس ریسک‌محور بودن انجام شود، عنوان کرد: داشتن سیاست رویه و استاندارد از دیگر اقدامات در بحث مبارزه با پولشویی است. شناسایی اولیه و نظارت برعملیات مشتریان و آموزش کارکنان از موارد دیگر در این زمینه است. به گفته نجفی در بحث مربوط به پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، مشاور پذیرش باید نگاهی به گذشته شرکت‌ها، گزارش‌‌‌های حسابرسی و عملکرد و صورت‌های مالی آنها داشته باشد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت آسان سرمایه گستر ایرانیان خاطرنشان کرد: استفاده از اطلاعات نهانی، دستکاری در قیمت و تقلب و دستکاری در صورت‌های مالی از جمله جرم‌‌‌هایی است که باید در بازار سرمایه شناسایی و از وقوع آنها جلوگیری کرد.