به گزارش اتاق اصناف تهران؛ در شرایط فعلی بسیاری از کالاهایی که پیش از این شهروندان به‌‌صورت همیشگی آن را خریداری می‌‌کردند، از اولویت‌‌های اصلی خارج شده است. به این دلیل که با دشوار شدن زیست شهروندان به واسطه اقتصاد متورم و رکود فزاینده، تامین نیازهای اولیه و روزمره که شامل خوراک و مسکن می‌‌شوند، دیگر جایی برای تهیه این قسم از کالاها که تولید و توزیع‌‌کنندگان بسیاری در کشور را شامل می‌‌شوند، باقی نمی‌‌گذارد. هرچند رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران می‌‌گوید که تولیدکنندگان این کالا را در رده‌‌های قیمتی متفاوت در نظر می‌‌گیرند. با این همه طبقه متمول که‌درصد پایینی را شامل می‌‌شوند، جامعه هدف این صنف نبوده و اقشار متوسط و متوسط به پایین که لوستر از اولویت‎شان خارج شده، مشتریان دیرینه واحدهای صنفی بوده‌‌اند.

حمیدرضا منافی، به یک تفاوت و تبعیض در خصوص مشمول امکانات ‌‌شدن هم با ذکر نام سراهای ایرانی و هایپرها، اشاره می‌کند همچنین به امکاناتی که بانک‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند تا به راحتی بتوانند به خریداران خود فروش قسطی داشته باشند.

 لوستر جزو اولویت خرید مردم نیست

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران، با اشاره به وضعیت رکود سنگینی که حاکم است، صنف خود را هم شامل حال این رکود دانسته و معتقد است که علاوه بر این تا حدی شدتش هم بیشتر است؛ چراکه لوستر جزو اولویت خرید مردم نیست و جزو خریدهای آخر حساب می‌شود و زمانی‌‌که مردم پول مازادی داشته باشند روی این کالا هزینه می‌کنند. حمیدرضا منافی، مضاف بر این به سراهای جدیدی هم اشاره می‌کند که ایجاد شده شامل سرای ایرانی و هایپر مال‌‌هایی که رشد قارچ‌‌گونه داشته‌‌اند. او گفت: شرایط اقساطی فروشی که این فروشگاه‌‌های بزرگ دارند باعث رکود صنف ما شده‌‌اند و این امکان برای اعضای ما وجود ندارد چراکه بانک‌ها حمایت‌‌هایی را که از این سراها و... انجام می‌دهند در خصوص اعضای این صنف به عمل نمی‌‌آورند تا تولیدکنندگان و توزیع‌‌کنندگان ما هم بتوانند بخش فروش اقساطی را داشته باشند.

 نگاه دارایی به ما تزئینی است!

او یکی از ضعف‌‌ها و نکات منفی در این زمینه را عدم‌حمایت بانک‌ها از اعضای تولیدکننده و توزیع‌‌کننده صنف دانسته و افزود: بحث مالیات و ضرایب مالیاتی بالا هم در کنار این موضوع با توجه به رکود حاکم وجود دارد. به گفته منافی، نگاه اداره دارایی به کالا یا صنف ما نگاه تزئینی و پرسودی است و از این جهت ضرایب مالیاتی‌‌اش بالاست و ما مکررا درخواست تعدیل ضرایب مالیاتی را داده‌‌ایم؛ اما متاسفانه نتیجه‌‌ای حاصل نشده است. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در این خصوص که لوستر به کالایی طبقاتی و متعلق به قشر خاصی بدل شده، توضیح می‌دهد که تولیدکنندگان ما می‌توانند در رده‌‌های قیمتی متفاوت تولید و توزیع را انجام دهند از آن جهت که اولویت اصلی طیف متوسط به پایین ما بحث معیشت و روزمرگی‌‌شان است، به همین دلیل لوستر جزو خریدهای آخرشان محسوب می‌شود. او بار دیگر به مشکل عدم‌امکان فروش اقساطی اشاره می‌کند که برای اتحادیه‌‌های صنفی خصوصا اتحادیه صنف تولید و توزیع‌‌کنندگان لوستر به مشکل مهمی تبدیل شده. او ادامه داد: بانک‌ها امکان فروش اقساطی را برای اعضای اتحادیه فراهم نکرده و دست‌‌انداز و مانع‌‌تراشی‌‌های بسیار در خصوص وام‌‌ها و سایر موارد ایجاد می‌کنند؛ کاری که در خصوص سراها بسیار راحت و به سهولت این رخ می‌دهد. منافی با اشاره به اینکه طیف متمول جامعه که جزو ۵ درصدی‌‌های جامعه محسوب شده‌‌اند، مشتری هدف ما و در اولویت مشتری‌‌های ما نیستند، تاکید می‌کند که مشتری‌‌های ما طیف متوسط و زیر متوسط جامعه بوده‌‌اند.

وی از حاکمیت و مسوولان درخواست دارد که بحث رقابت را به‌‌ صورت عادلانه برقرار کنند؛ یعنی همان امکانات و شرایطی را که سراها و هایپرمال‌‌ها می‌توانند داشته باشند برای اعضا و توزیع‌‌کنندگان هم این امکان را فراهم کنند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد، احتمال ریزش تولیدکنندگان و توزیع‌‌کنندگان زیاد است به همین دلیل باید فکر عاجلی از سوی حاکمیت، بانک مرکزی، اداره دارایی و دستگاه‌‌های متولی در این زمینه صورت بگیرد.