نتیجه روابط بلندمدت با شرکا

سال‌‌‌ها، ورد واید تکنولوژی لپ‌‌‌تاپ‌‌‌ها و کامپیوترهای شخصی شرکت دل را می‌‌‌فروخت و به عنوان فروشنده‌‌‌ای برجسته و متخصص در زمینه انبارداری و مدیریت زنجیره‌‌‌های تامین، اعتبار کسب کرده بود. همکاری‌‌‌های اولیه ورد واید تکنولوژی، زمانی بود که محصولات دل را طی مناقصه‌‌‌هایی به سازمان‌های دولتی و نظامی ایالات متحده فروخت.

جو کانیگ، مدیر فروش شرکت می‌‌‌گوید: «ما مشتری آنها بودیم. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۲ از آشنایان خود در شرکت آنها خواستیم که ما را برای خدمات انبارداری و برنامه‌‌‌ریزی زنجیره تامین در نظر بگیرند. آنها یک مناقصه داشتند و می‌‌‌خواستیم راهکاری در مدیریت تامین محصولات آلفای آنها ارائه دهیم.» محصولات آلفا، قطعات و مواد اولیه کوچکی هستند که در ساخت کامپیوتر استفاده دارند. این محصولات می‌توانند شامل برچسب‌‌‌ها، پیچ‌‌‌ها، فوم‌‌‌های بسته‌‌‌بندی و به طور کلی تمام قطعات و مواد اولیه‌‌‌ای شوند که در ظاهر ارزش ‌‌‌افزوده‌‌‌ای ندارند و به عنوان هزینه تولید لحاظ می‌‌‌شوند. در حالی که هر یک از این قطعات بسیار کوچک و کم‌‌ ‌اهمیت هستند، به دلیل حجم بالای تولیدات دل، از ۲۰۰‌هزار قطعه تجاوز می‌‌‌کنند. ما در مناقصه آنها شرکت کردیم و مطمئنم که به دلیل عملکرد قابل اتکایمان در سایر حوزه‌‌‌های همکاری با آنها، موفق به امضای قرارداد شدیم.

مدیر فروش شرکت توضیح می‌‌‌دهد: «راهکار پیشنهادی ما، تغییر شیوه تامین قطعات و انبارداری آنها بود. به عنوان مثال، تصمیم گرفتیم که به جای تحویل قطعات در محموله‌‌‌های بزرگ، آنها را به تدریج و در فواصل ۴۵ دقیقه‌‌‌ای به خط تولید برسانیم. افرادی را به عنوان هماهنگ‌‌‌کننده در کارخانه‌‌‌های دل مستقر کرده بودیم که از طریق دستگاه‌‌‌های فرکانس رادیویی، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز را به اطلاع ما می‌‌‌رساندند. در پی پیام آنها، بسته‌‌‌بندی، بارگیری و ارسال محموله‌‌‌ها انجام می‌‌‌شد و قطعات با فاصله‌‌‌ای نزدیک به مصرف آنها در خط تولید به دست شرکت می‌‌‌رسید. البته انبارداری و چنین مدیریتی در تامین قطعات، حوزه‌‌‌ای تازه برای ما بود و هنوز به تمام جوانب کار مسلط نشده بودیم.

ما چند رابط کاربری بین سیستم‌‌‌های آنها و سیستم‌‌‌های خودمان ایجاد کردیم تا از انطباق آنها اطمینان یابیم. واقعیت آن است که کار ساده‌‌‌ای نبود. شیوه کارمان آن بود که قطعات و مواد اولیه را در حجمی بزرگ‌تر خریداری و انبار می‌‌‌کردیم. البته میزان خرید ما براساس پیش‌بینی‌‌‌های شرکت دل بود. قطعات و مواد اولیه را از چند تامین‌‌‌کننده خریداری می‌‌‌کردیم و آنها را در فواصل کوتاه به کارخانه‌‌‌ها می‌‌‌رساندیم. زمانی که شرکت میزان نیاز به قطعات را در یک ماه آینده اعلام می‌‌‌کرد، کار ما تحلیل نیاز آنها بود.»

جو کانیگ می‌‌‌گوید: «کافی بود که فقط یکی از اقلام به ظاهر کم‌‌‌اهمیت مانند یک برچسب یا یک قطعه بسته‌‌‌بندی یا یک نوع پیچ خاص به موقع به دست آنها نرسد تا تمام خط تولیدشان متوقف شود. یک بار در ۶ماه نخست، مجبور به متوقف‌‌‌سازی خط تولید آنها شدیم. این اتفاق به آن دلیل افتاد که مستندسازی برخی نرم‌‌‌افزارها موجود نبود. یکی از تامین‌‌‌کنندگان ما بدقولی کرده بود ولی خودمان باید مسوولیت آن را برعهده می‌‌‌گرفتیم. گفت‌‌‌وگویی که هنگام توقف خط تولید با شرکت دل داشتیم، به هیچ وجه خوشایند نبود. برای راه‌‌‌اندازی مجدد خط تولید، تعدادی از متخصصان خود را در کارخانه آنها در شهر آستین تگزاس مستقر کردیم که شب و روز آنجا بودند. زمانی که به اتفاقات سال ۲۰۰۲ فکر می‌‌‌کنم، از میزان پیشرفت همکاری‌‌‌هایمان با آنها شگفت‌‌‌زده می‌‌‌شوم. ما به تازگی جایزه تامین‌‌‌کننده سال آنها را به دست آورده‌‌‌ایم که یک افتخار برایمان است. مارک فرانک، نماینده شرکت ما در این همکاری است. او با آنکه ساکن سنت‌‌‌لوئیس است، بیشتر اوقات خود را در آستین می‌‌‌گذراند.

 او و تیمش که شامل بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان ماست، همواره نوآوری‌‌‌های جدیدی برای بهبود زنجیره تامین دل ارائه می‌‌‌کنند. این کاری است که به خوبی انجام می‌‌‌دهند. از زمان شروع همکاری ما با دل، انبارهایی در سه شهر مختلف راه‌‌‌اندازی کرده‌‌‌ایم تا از تولید آنها پشتیبانی کنیم. این روزها در حال تغییر مدل فعالیت خود هستیم و تغییراتی برای افزایش هماهنگی خود با دل پدید خواهیم آورد. ما آنها را به عنوان یک شریک قابل اعتماد می‌‌‌شناسیم. در چنین همکاری‌‌‌هایی، چابکی و مسوولیت‌‌‌پذیری شرکتی مانند ما اهمیتش از اندازه و قدرت آن بیشتر است. همچنین اعتماد و تمرکز همکاری‌‌‌های بلندمدت، تنها راه عبور از مشکلات و موانع موقت است.»

 

برگرفته از کتاب: قلب و روح