Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

بررسی روند سود و زیان صنعت بانکی نشان می‌‌‌دهد که طی سال‌‌‌های 1400 و 1401 معمولا بانک‌‌‌ها در 9 ماهه سال زیان شناسایی کرده و طی سه ماه پایانی سال،  زیان جبران شده و در نهایت سود شناسایی می‌‌‌شود. طی دوره مورد بررسی از سال 97 تا 9 ماهه 1402،  تنها سال‌هایی  که کل صنعت بانکی با زیان سال خود را به پایان رساند،  سال‌های 98 و 99 بوده‌است. به هر حال با توجه به روند دو سال اخیر،  احتمالا در انتهای سال‌جاری هم کل صنعت بانکی در نهایت سودسازی داشته باشد. همچنین بررسی صورت سود و زیان بانک‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که عامل زیان‌دهی در هر بانک متفاوت بوده است.

برای برخی بانک‌‌‌ها بیشتر هزینه‌‌‌ها مربوط به هزینه سپرده‌‌‌ها بوده که نشان از مدیریت نادرست منابع بوده و برخی دیگر نیز هزینه کارمزدها نقش بسزایی در زیان‌دهی آنان داشته است. البته روند سال‌‌‌های بررسی‌شده نشان می‌‌‌دهد که به مرور بانک‌‌‌ها تلاش کردند تا نقاط زیان‌‌‌ده خود را اصلاح کنند. طی سال‌‌‌های اخیر بیشتر زیان‌دهی کل صنعت بانکی مربوط به بانک‌‌‌هایی بوده که از ریشه دچار سوء مدیریت فرآیندهای خود هستند.

عملکرد 9‌‌‌ماهه بانک‌‌‌ها

بررسی صورت‌‌‌های مالی 9 ماهه امسال نشان می‌‌‌دهد که بانک ملت،  بیشترین میزان سود را به نسبت دیگر بانک‌‌‌ها ساخته که البته با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین بانک‌‌‌های کشور است،  موضوعی طبیعی است. این بانک طی دوره ذکر شده سود 27‌هزار میلیارد تومانی ساخته است که با توجه به سود 12‌هزار میلیارد تومانی آن در 9 ماهه 1401،  رشدی 119 درصدی را در سود خالص خود تجربه کرده است. همچنین با توجه به این موضوع این بانک موفق شده تا سود 776 ریالی را به ازای هر سهم خود بسازد. پس از بانک تجارت بانک پاسارگاد قرار دارد. این بانک توانسته در 9 ماهه امسال 16.5‌هزار میلیارد تومان سودسازی داشته باشد که به نسبت سال گذشته با رقم 10.7‌هزار میلیارد تومانی،  حدودا 53‌درصد رشد را در سودآوری خود تجربه کند که به موجب آن سود هر سهم این بانک رقم 605 ریالی را به ثبت رسانده است.

به‌طور کلی،  بیشترین میزان سودآوری بابت هر سهم به بانک شهر تعلق دارد. این بانک برای هر سهم خود حدود 7825 ریال به ازای هر سهم سودسازی داشته است. طی سال‌‌‌های 1397 تا 1400 این بانک یکی از بانک‌‌‌هایی بوده که سالانه زیان شناسایی کرده است اما در نهایت اصلاح روندها در این بانک موجب تغییر عملکرد و سودآوری بانک شده است. بانک شهر در9ماهه سال 1401 حدود 3.4‌هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرده و این عدد در 9 ماهه سال‌جاری به 12.1 همت رسیده است که رشد 252 درصدی را در رشد سالانه این بانک نشان می‌‌‌دهد.

پس از بانک شهر،  بانک قرض‌‌‌الحسنه رسالت بیشترین سودآوری را برای هر سهم خود داشته است. این بانک در آذر سال گذشته رقم 1.5‌هزار میلیارد تومانی را در سود خود ثبت کرده بود که این عدد در سال‌جاری به 2.05‌هزار میلیارد تومان رسید. در نتیجه این رشد 31 درصدی در سودآوری این بانک،  سود هر سهم آن عدد 2742 ریالی را به ثبت رسانده است. بیشترین رشد در سودآوری در میان بانک‌‌‌ها را به نسبت سال 1401،  تجارت تجربه کرده است. این بانک در 9 ماهه 1401 عدد 1.5‌هزار میلیارد تومانی را به عنوان سود خود ثبت کرده بود که این عدد در سال 1402 به 5.5‌هزار میلیارد تومان رسید که رشد 253 درصدی را در سود‌آوری این بانک نشان می‌‌‌دهد که تنها یک ‌درصد با رکورد بانک شهر فاصله دارد.

در طرف دیگر ماجرا،  بانک آینده بیشترین میزان رشد زیان را تجربه کرده است. این بانک در 9 ماهه سال گذشته 11.5‌هزار میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده بود که این زیان در 9 ماهه امسال به 77‌هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد 567 درصدی زیان این بانک را نشان می‌‌‌دهد. با توجه به این موضوع هم این بانک بیشترین میزان زیان را به نسبت دیگر بانک‌‌‌ها ساخته که در نتیجه آن زیان هر سهم از این بانک به 48135 ریال رسیده است. پس از بانک آینده،  بانک ایران‌زمین با شناسایی 19324 ریال زیان به ازای هر سهم بیشترین میزان زیان را در میان بانک‌‌‌های کشور ساخته است. در سوی دیگر بیشترین میزان کاهش زیان را هم بانک سرمایه در میان بانک‌‌‌های زیان‌ده کشور داشته است. این بانک مجموعا 26‌درصد کاهش را در زیان خود تجربه کرده است. رقم زیان این بانک در سال گذشته حدود 8.8‌هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در 9 ماهه امسال به 7.7‌هزار میلیارد تومان رسیده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که در 9 ماهه امسال مجموعا 14 بانک بورسی سودده و شش  بانک دیگر زیان‌‌‌ده بوده‌‌‌اند.