چه کسی امپراتوری لوکس LVMH را رهبری خواهد کرد؟

آرنو پدر می‌تواند پنج سال دیگر هدایت LVMH را در دست داشته باشد. در سال ۲۰۲۲، سهامدارانی که با پولشان به این مرد که در آن سال ۷۳ ساله بود اعتبار می‌‌‌دادند، با رضایت کامل، آیین‌‌‌نامه شرکت را برای افزایش سن بازنشستگی مدیرعامل از ۷۵ سال به ۸۰ سال، اصلاح کردند. «گرگ کشمیری»، عنوانی که آرنو میلیاردر به خاطر صلابتش در کسب و کار با آن شناخته می‌شود، هیچ سیگنالی از کناره‌‌‌گیری را نمی‌‌‌فرستد. اما تغییرات جدید در ترکیب هیات‌مدیره و دیگر جابه‌‌‌جایی‌‌‌های شغلی، نشان می‌‌‌دهند برنامه‌‌‌هایی برای جانشینی او تدارک دیده شده است. سال گذشته، دلفین، تنها دختر آرنو، مدیریت کریستین دیور را که دومین برند بزرگ شرکت LVMH است، بر عهده گرفت (فروش این برند که قبلا پیترو بکاری مدیریت آن را بر عهده داشت، ظرف مدت  ۵ سال چهار برابر شد. بکاری حالا مدیر برند لویی ویتون است). آنتونی، در حال حاضر مدیرعامل هلدینگ خانوادگی است که LVMH را کنترل می‌‌‌کند. الکساندر هم فرد شماره ۲ شرکت جواهر تیفانی است. فردریک و ژان، در کنترل کسب‌و‌کارهای مرتبط با ساعت مچی این گروه، نقش‌‌‌های مهمی دارند.

اروان رامبورگ، از بانک HSBC، سه سناریو را برای جانشینی محتمل می‌‌‌داند. یکی از آنها دلفین ۴۹ ساله است که از سال ۲۰۰۰ در دیور و ویتون کار کرده تا بتواند هدایت LVMH را از پدرش به ارث ببرد. یک گزینه دیگر بر تخت نشستن، الکساندر ۳۱ساله است. او به خوبی از پس مدیریت برند چمدان‌‌‌سازی آلمانی ریمووا که پدرش را متقاعد به خرید آن کرده بود، برآمد. در حال حاضر، او به واسطه همکاری با سوپراستارهای موسیقی آمریکا، سعی دارد تصویر قدیمی برند تیفانی را جذاب کند. سومین سناریو هم رویکرد مدیریت اشتراکی است که هر پنج فرزند آرنو، هدایت پنج بخش مهم این گروه را بر عهده بگیرند.

اگر برنارد آرنو تصمیمی در این رابطه گرفته باشد، هنوز آن را با کسی مطرح نکرده است. در هر صورت، او کسب‌و‌کاری رشک‌‌‌برانگیز را به ارث خواهد گذاشت. البته بعد از سال درخشان ۲۰۲۳ که فروش LVMH ‌معادل ۹درصد افزایش یافت، در اولین فصل ۲۰۲۴ درآمد این شرکت با کاهش ۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱ میلیارد یورو رسید. دلیل اصلی این اتفاق، کاهش تقاضا از طرف خریداران چینی بود که نگران اقتصاد کشورشان بودند. اما آقای آرنو در ماه ژانویه پیش‌بینی کرده بود که بعد از یک دوره هجوم انتقام‌‌‌جویانه خریداران به بازار در پسا-کرونا، امسال شرایط «عادی‌‌‌سازی» می‌شود. به هر حال، شروع ناامیدکننده امسال می‌تواند یک سیگنال منفی باشد. فابیو سردار، از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Gam، پیش‌بینی کرده فروش جهانی کالاهای لوکس در چند سال آینده ۶ تا ۷‌درصد رشد داشته باشد و LVMH همچنان باید به تلاشش برای کسب سهم بازار ادامه دهد.