احمد هاشمی،  مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اعلام این خبر گفت:  با توجه به اینکه نفت خام ورودی پالایشگاه بندرعباس،  نفت خام سنگین است،  بخش قابل‌توجهی از نفت خام ورودی به نفت کوره با گوگرد بسیار بالا که محصولی کم‌ارزش است تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به التزام پالایشگاه بندرعباس به استاندارد ۲۰۲۰ IMO و کاهش آلایندگی نفت کوره تا نیم‌درصد و کمتر،  اظهار کرد: در قدم اول طرح «ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس»،  تلاش کردیم میزان گوگرد نفت کوره را که حدود ۲۶‌درصد از خروجی نفت خام ما را تشکیل می‌‌‌دهد از ۳.۵درصد به ۰.۵درصد کاهش دهیم. در مرحله دوم نیز حجم این فرآورده را از ۲۶‌درصد به کمتر از ۱۰‌درصد می‌‌‌رسانیم.

هاشمی ادامه داد: یکی از سه طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین،  شامل ۱۴ واحد فرآیندی است که مقرر شده در طول ۴۲ ماه به پایان برسد و در این طرح با تولید ۳۵۰‌هزار تنی محصول استراتژیک کک اسفنجی که یکی از نیازهای ضروری صنعت آلومینیوم‌‌‌سازی کشور است،  نه تنها از واردات آن و خروج ارز از کشور بی‌نیاز خواهیم شد بلکه تبدیل به هفتمین کشور دارنده دانش تولید این محصول استراتژیک در جهان می‌شویم و قادریم کک اسفنجی مازاد را صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: پروژه دیگر،  پروژه واحدهای جانبی است که در طول ۳۶ ماه به اتمام خواهد رسید و به عنوان واحد پشتیبانی انرژی موردنیاز واحدهای فرآیندی این طرح از جمله آب،  برق،  سوخت و مابقی الزامات تولید این محصول را فراهم می‌‌‌آورد. هاشمی افزود: طرح سوم پالایشگاه نفت بندرعباس،  تولید روغن‌‌‌های پایه گروه ۲ و ۳ به میزان ۵۰۰‌هزار تن در سال است. این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌‌‌شود و با دستیابی به این محصولات،  از واردات آن بی‌‌‌نیاز خواهیم شد.