به گزارش روابط عمومی پتروشیمی زاگرس، در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از دو رویداد زاگرس رونمایی شد. رویداد اول عرضه محصول جدیدی به نام «نانوسیال بهبوددهنده راندمان لوپ کولینگ در فصل گرم» به بازار این صنعت بود که رونمایی آن در حضور دکتر عبوری مجری طرح و متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس و در غرفه این شرکت صورت گرفت.

سند راهبردی متانول ایران

همچنین در این مراسم یک قرار همکاری بین پتروشیمی زاگرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به منظور تدوین سند راهبردی متانول ایران به امضا رسید.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این خصوص با بیان اینکه ما اولین سند راهبردی متانول ایران را با پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا کردیم، گفت: هدف از امضای این سند راهبردی این است که با توجه به ظرفیت و میزان تولید متانول در کشور و لزوم اقداماتی در این حوزه و همین‌طور به منظور استفاده از دانش متخصصان و دانشمندان ایرانی در نظر داریم که زنجیره ارزش پایین‌دست با کمک پژوهشگاه را تقویت کنیم.

به گفته وی این سند راهبردی در چند محور شامل بهبود فرآیندهای تولید، تولید کاتالیست‌های جدید و بومی‌سازی دانش فنی محصولات پایین‌دست متانول تدوین شده است.

۱۵۰ میلیون دلار عدم النفع قطعی گاز زاگرس

در ادامه این نشست مدیرعامل پتروشیمی زاگرس به پرسش‌های متفرقه خبرنگاران هم پاسخ داد. متین دیداری در خصوص وضعیت تولیدی شرکت زیرمجموعه خود توضیح داد: مجتمع پتروشیمی زاگرس ۲.۳ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید دارد ولی متاسفانه به دلیل عدم‌تامین گاز موردنیاز در فصول سرد ما این میزان ازتولید را نمی‌توانیم محقق کنیم با این حال برنامه‌هایی در زاگرس با تکیه بر دانش فنی کلید خورده است که بتوانیم بیشترین ظرفیت تولید و کمترین آسیب را در سال‌جاری داشته باشیم.

وی عدم‌النفع سه ماه قطعی گاز روزانه را ۱۰‌هزار تن دانست و گفت: این ۱۰‌هزار تن تولید تقریبا ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در سال از چرخه ارزی کشور خارج می‌کند.

دیداری همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با قرارگاه طرح توسعه صنایع پتروشیمی نیز گفت: در جلسه‌ای با معاون اول ریاست جمهوری و طرح مشکلات صنعت، دستور ایجاد این قرارگاه جهت ارتباط مستمر صنعت و معاونت اقتصادی معاون اول صادر شد که این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در ادامه درباره طرح تولید بنزین از متانول توضیح داد: در کشور چین این اتفاق در دهه‌های گذشته افتاده است ولی متاسفانه روش‌های اجرایی و تکنولوژی آن در برخی مواقع موجب ناکارآیی آن شد. با این حال با بررسی‌هایی که صورت گرفته ظاهرا ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی در این حوزه مطرح شده که می‌تواند این طرح را به طور مطلوبی به انجام برساند. این طرح قطعا نتایج خوبی در پی خواهد داشت چرا که اولا متانول سوختی پاک محسوب می‌شود و از نظر آلایندگی مساله‌ای نخواهد داشت. دوم اینکه با توجه به ظرفیت تولید متانول در کشور، با اجرای این طرح شاهد مصرف متانول موجود در داخل و همین‌طور کاهش واردات بنزین خواهیم بود.

وی گفت: این طرح مرحله مطالعات اقتصادی خود را طی می‌کند و در اولین فرصت نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

دیداری در خصوص طرح‌های پایین‌دست زاگرس نیز عنوان کرد: ما اولین واحد اتانول سنتزی در کشور را سال گذشته پایه‌گذاری کردیم و لایسنس و دانش فنی آن دریافت و بسته مهندسی پایه آن تقریبا نهایی شده و پروژه در مجموعه زاگرس در عسلویه در حال اجراست. به گفته وی این پروژه موجب توقف واردات اتانول سنتزی کشور می‌شود و تمام مصرف داخلی را پوشش خواهد داد و حتی بخشی هم برای صادرات کشورهای حوزه خلیج فارس اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این دیداری به پروژه‌ ام تی او اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم این طرح هم کسب شده ولی از آنجا که نیازمند سرمایه بالایی است، پیگیر یک تامین‌کننده مالی برای این پروژه هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس درباره نرخ خوراک و یوتیلیتی نیز گفت: با توجه به پیگیری‌ها در سال گذشته، دولت در نهایت برای نرخ خوراک گاز تصمیم گرفت که به همان فرمول سال ۱۳۹۴ مشروط به کف ۵‌هزار تومان برگردد. کما اینکه ما پیگیر اصلاح این فرمول و حذف معیار هاب‌های اروپایی هم هستیم چراکه کشورهای اروپایی تولیدکننده گاز نیستند و نباید معیار نرخ‌گذاری باشد.

وی در رابطه با یوتیلیتی نیز گفت: ما همچنان در بحث تامین و نرخ سرویس‌های جانبی با چالش مواجه هستیم و پرونده این دعوا در دیوان عدالت اداری در دست رسیدگی است و هر تصمیمی گرفته شود به تبعیت آن اقدام خواهیم کرد.