امیر معینی، معاون تولید شرکت سنگ‌آهن مرکزی با اعلام این مطلب اظهار کرد: معاونت تولید، با تحلیل شرایط و بررسی مشکلات موجود در سال گذشته، برنامه‌‌‌های عملیاتی را تدوین کرده و قرار بر این است که با وجود محدودیت منابع خوراک، میزان تولید در کارخانه فرآوری نسبت به سال گذشته کاهش نیابد و در کارخانه گندله‌سازی نیز میزان تولید از ۱/ ۳میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۴میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یابد.

وی در تشریح مشکلات کارخانه گندله‌‌‌سازی، قطعی برق، خرابی زنجیر تراولینگ گریت و ریزش نسوز کوره را از مهم‌ترین دلایل توقف فعالیت کارخانه گندله دانست و گفت: برای رفع مشکلات کارخانه، اقدامات لازم انجام شده است.

معینی اضافه کرد: متاسفانه ناپایداری برق در سال ۱۴۰۰ منجر به خرابی زنجیر تراولینگ گریت و ریزش نسوز کوره شد که این عوامل شوک حرارتی را به دنبال داشت و توقفات متعدد در این سال را رقم زد.

وی افزود: در سال گذشته نیز به غیر از محدودیت مصرف برق که با تدبیر مدیریت شرکت، احداث نیروگاه اختصاصی در برنامه قرار گرفته است، خرابی زنجیر تراولینگ گریت، ریزش نسوز کوره و به شکل محدودتر خرابی تجهیزات HPGR، نوارRB و برخی نوار نقاله‌‌‌ها علل خاموشی‌‌‌ها بوده است.

معینی با تاکید بر اینکه زنجیر تراولینگ و نسوز کوره باید به صورت کامل تعویض شود، اضافه کرد: اگر قطعات به موقع تامین شوند به طور حتم کارخانه گندله مطابق برنامه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به یکپارچه شدن مدیریت در کارخانه‌‌‌های فرآوری و گندله گفت: آبان سال گذشته همزمان با یکپارچه شدن مدیریت در کارخانه‌‌‌های فرآوری و گندله‌‌‌سازی پارامترهای کنسانتره تحت کنترل بیشتری قرار گرفت و میزان FeO (اکسید آهن)کنترل و نرخ تولید افزایش یافت تا با این افزایش تولید استهلاک زنجیر تراولینگ گریت تا حدودی کنترل شود. وی اضافه کرد: البته خرابی‌‌‌های حاد و مزمن کارخانه گندله نیز مورد بررسی قرار گرفت تا اقدامات لازم برای برنامه‌‌‌ریزی جامع انجام شود. معینی گفت: پیاده‌سازی سیستم نت کنشی برای پیش‌بینی کنترل خرابی تجهیزات مانند RCM.، پیاده‌سازی سیستم نت بهره‌‌‌ور جامع برای ایجاد شرایط پایدار تجهیزات و آنالیز خرابی روزانه، ایجاد نظام مدیریت و برنامه‌ریزی سفارش‌های قطعات یدکی برای حل مشکل کمبود قطعات با همکاری واحد بازرگانی، بررسی مشکلات مزمن تجهیزات و تعیین راهکارهای حل این مشکلات روی تجهیزاتی مانند HPGR، نوار RB، کمپرسورها، درایر، ویبریتینگ و فیدرها از اقداماتی است که انجام شده است.