ماه متفاوت اصفهان تکرار می‌شود؟

رویدادهایی که ارمغان‌بخش روزهایی پربار برای اصفهان بوده و این دیار را تبدیل به یکی از مقاصد جذاب برای علاقه‌‌‌مندان و گردشگران کرد.  شرایطی بسیار مطلوب که پیامد آن رونق‌بخشی به صنعت گردشگری و درمجموع رونق اقتصاد شهری در بلندمدت خواهد بود.

از فرصت بزرگ، غفلت نشود

سی‌و‌پنجمین دوره از جشنواره کودک و نوجوان در حالی در اصفهان برگزار شده است که در نخستین روزهای پاییزی امسال، شاهد رویدادهای پرمخاطب دیگری چون برگزاری نمایشگاه‌‌‌هایی مانند گردشگری و فن‌نما نیز بوده‌‌‌ایم. واقعیت آن است که برپایی چنین رویدادهایی به میزانی از اهمیت برخوردار است که شهرهایی مانند «کن» و «بوسان» شهرت خود را از برگزاری همین جشنواره‌‌‌ها به دست آورده و سال‌هاست که این رویدادها درآمدزایی بالایی برای آنها به همراه داشته است.

اما اصفهان به‌‌‌عنوان یکی از شهرهای پرآوازه ایرانی و شهری با انواع جذابیت‌‌‌ها و قابلیت‌‌‌های لازم برای جذب یک گردشگر، مدت‌‌‌هاست که درصدد آن بوده برگزاری جشنواره‌‌‌ای مانند کودک و نوجوان را به‌‌‌طور دائمی به خود اختصاص دهد. چه‌‌‌بسا درگذشته هم به‌‌‌طور غیردائم این جشنواره هراز چند سالی در اصفهان برگزار می‌‌‌شد که ظاهرا متولیان استان موفق به دائمی کردن این جشنواره در اصفهان شده‌‌‌اند.

فرصتی بی‌‌‌نظیر که نصیب مردم این شهر شده است تا بتوانند از این طریق رونق اقتصاد شهر خود را رقم زنند. مهم‌ترین بخش اقتصاد شهری، گردشگری است که برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند رونق خوبی را به این بخش تزریق کند.  چه‌‌‌بسا برگزاری یک جشنواره نه‌‌‌فقط ابزار هنری و تبلیغی بلکه ابزار مهمی است در جهت معرفی برند شهری و رونق گردشگری برای شهر میزبان که با فراهم‌‌‌سازی زیرساخت مناسب بتواند این رویدادها را برای خود به غنیمت تبدیل کند. قطعا برگزاری یک جریان بین‌المللی سینمایی در یک شهر به دلیل طرفداران و مخاطبان زیادش در سراسر دنیا تاثیرگذاری قابل‌‌‌توجهی در جذب توریسم دارد. علاقه‌‌‌مندانی که با رویکرد سینما وارد یک شهر شده اما در زمان بازگشت به‌‌‌عنوان سفیری برای معرفی همان شهر شناخته می‌‌‌شوند.

پای یک جشنواره بین‌المللی در میان است

واقعیت آن است امروزه یکی از عمده‌‌‌ترین راهکارهای درآمدزایی به‌‌‌ویژه درآمدهای پایدار از طریق گردشگری است و البته تحرک صنعت گردشگری هم وابسته به تدابیری برای جذب توریست است. بدون شک برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، تفریحی و برگزاری نمایشگاه‌‌‌ها و جشنواره‌‌‌های تخصصی و بین‌المللی ازجمله ابزارهای کلیدی است که می‌تواند این هدف را تحقق بخشد. در این میان جشنواره بین‌المللی فیلم‌‌‌های کودکان و نوجوانان با توجه به ماهیت فرهنگی هنری با برگزاری در شهری که به مهد هنر و فرهنگ معروف است، می‌تواند بین همه رویدادها، بیشترین تاثیر را برای اصفهان در زمینه تبلیغات و جذب گردشگر به همراه داشته باشد.

جشنواره‌‌‌ای که به دلیل تخصصی بودنش فیلم‌‌‌های بسیاری از سراسر دنیا را به نمایش می‌‌‌گذارد و هنرمندان و چهره‌‌‌های زیادی را به‌‌‌سوی خود سوق می‌دهد. افرادی که متمایل به حضور در چنین رویدادی هستند و با سفر به اصفهان جدا‌ از اینکه گردشگری و اقتصاد شهری را پویا می‌کنند و موجب افزایش فرصت‌‌‌های شغلی و افزایش طول اقامت گردشگران می‌شود می‌توانند همان‌‌‌گونه که اشاره شد در صورت گذراندن تجربه‌‌‌ای خوشایند، سفیران خوبی برای گردشگری در این استان باشند.  به گفته حاج‌رسولی‌‌‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، قطعا پشت هر اقدام فرهنگی – اجتماعی یک جریان اقتصادی قرار می‌گیرد و برگزاری رویدادی مانند جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان نیز با همین رویکرد است.

وی تصریح می‌کند: برای چنین جشنواره‌‌‌ای در وهله نخست نیاز به مخاطبانی است که بخشی از آنها از شهرها و کشورهای دیگر وارد اصفهان می‌‌‌شوند. آنها به‌‌‌غیراز فیلم‌‌‌ها، نصف جهانی را می‌‌‌بینند که دارای ویژگی‌‌‌های زیادی است. شهری زنده که تا نیمه‌‌‌های شب حیات دارد. هرچند یکسری از ظرفیت‌‌‌های آن مانند زاینده‌‌‌رودش از بین رفته است و آب و هوایی آلوده هم دارد. اما ویژگی‌‌‌ها و جذابیت‌‌‌های دیگرش، توسط این مسافران مشاهده می‌شود و انتقال پیدا می‌کند. این مسوول تاکید می‌کند: از جشنواره‌‌‌ای حرف می‌‌‌زنیم که بین‌المللی است، در دنیا شناخته‌‌‌شده است و به‌‌‌عنوان عاملی محرک در فرهنگ، اجتماع و اقتصاد مطرح است.

وی اظهار می‌کند: اهمیت آن تا میزانی است که از ۴۰ کشور دنیا وارد اصفهان شده‌‌‌اند؛ موضوعی که کمک موثری به توسعه می‌کند.

حاج‌‌‌رسولی‌‌‌ها در ارتباط با زیرساخت‌‌‌های لازم برای حضور این گردشگران و نواقص موجود می‌‌‌گوید: از مهم‌ترین و عمده‌‌‌ترین این زیرساخت‌‌‌ها فراهم‌‌‌سازی شرایط حمل‌‌‌ونقل مناسب برای ورود به اصفهان و جابه‌‌‌جایی در شهر اصفهان است که متاسفانه ایرادات زیادی داریم.

وی با اشاره به‌‌‌قطار سریع‌‌‌السیر اصفهان، شیراز و تهران اظهار می‌کند: اخیرا با سرعت ‌‌‌پایین این قطار روبه‌رو شده‌‌‌ایم در حالی که باید به‌‌‌عنوان زیرساخت ضروری توجه زیادی به آن شود. از طرفی با قطعی جریان زاینده‌‌‌رود مواجه هستیم که این مورد هم تاثیر بسیار بزرگی بر ورود گردشگران و میزان ماندگاری آنها می‌‌‌گذارد. علاوه بر تاثیرات ناخوشایندی که جاری نبودن آب بر کشاورزی و آلودگی هوای این استان گذاشته است گردشگری هم به‌‌‌شدت تحت‌تاثیر زاینده‌‌‌رود قرار دارد.

باید رویکرد مسوولان تغییر کند

رونق‌‌‌بخشی به هتل‌‌‌های شهر اصفهان از دیگر پیامدهای مثبت برگزاری رویدادهایی چون نمایشگاه‌‌‌ها و جشنواره کودک است. آن ‌‌‌هم در فصلی که به‌‌‌طورمعمول مسافران کمتری وارد این شهر می‌‌‌شوند. کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران اصفهان با بیان اینکه گردشگری مجموعه‌‌‌ای از صنایع‌‌‌دستی، میراث فرهنگی و... را در برمی‌گیرد به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: جشنواره کودک با حضور فیلم‌‌‌سازان، هنرمندان و مخاطبانش معنا پیدا می‌کند که در این زمان خاص در اصفهان حضور یافته‌‌‌اند.

وی اظهار می‌کند: برگزاری چنین جشنواره‌‌‌ای به‌‌‌علاوه رویدادهای بین‌المللی دیگری که در مهرماه، اصفهان شاهد آن بود تاثیر بسزایی بر اقتصاد استان خواهد داشت. ضمن آنکه افتخار بزرگی هم برای این شهر به‌‌‌شمار می‌‌‌آید که به‌‌‌راستی از دست دادن چنین فرصت‌‌‌هایی نهایت بی‌‌‌تدبیری است.

این مسوول تاکید می‌کند: به هر میزان در توان متولیان و مردم شهر است باید تلاش خود را انجام دهند تا چنین جشنواره‌‌‌ای برای اصفهان حفظ شود. وی تصریح می‌کند: اما حفظ این نوع رویدادها برای یک شهر یک ‌‌‌سوی ماجراست و جذب مخاطبان و علاقه‌‌‌مندان برای ورود به این شهر و چگونگی پذیرش آنها نیز سوی دیگر است.

بیگی اظهار می‌کند: با فراهم‌‌‌سازی بستر مناسب و شرایط لازم می‌توان این‌‌‌گونه جریان‌‌‌ها را به اتفاقی خوب برای اصفهان تبدیل کرد.

وی توضیح می‌دهد: متاسفانه مشکلاتی مانند کمبود ایرلاین برای اصفهان از عمده‌‌‌ترین ایراداتی است که به‌‌‌نوعی یک سرافکندگی برای ما محسوب می‌شود. زیرساختی که اغلب استان‌‌‌ها دارای آن هستند اما اصفهان به‌‌‌عنوان استان گردشگرپذیر و به‌‌‌عنوان دومین استان با بالاترین گردش مالی با چالش زیادی در این زمینه روبه‌‌‌رو است. این فعال می‌‌‌افزاید: اخیرا بخش زمینی حمل‌‌‌ونقل هم دچار ضعف شدیدی شده است به‌‌‌طوری که کمبود شدیدی در حوزه اتوبوس‌‌‌های بین‌‌‌شهری ایجاد شده و لازم است مقامات استانی در این‌‌‌ باره تدبیری اساسی داشته باشند. وی می‌‌‌گوید: همچنین قطار سریع‌‌‌السیر اصفهان – تهران که سال‌هاست مسکوت مانده است وجودش راهگشای بسیاری از مشکلات استانی خواهد بود. بیگی خاطرنشان می‌کند: اگر درزمانی به جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی دست ‌‌‌یابیم و ارتباطات برقرار شود موج گردشگران به اصفهان سرازیر خواهند شد. در حالی که زیرساخت و شرایط لازم برای میزبانی از آنها موجود نیست و آن زمان برای تدبیر و ساختن بسیار دیر خواهد بود و ضعف‌‌‌ها بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که رویکرد مسوولان ما نسبت به این موضوع که اصفهان ظرفیت توسعه صنعت را ندارد تغییری نکند بحث گردشگری به‌‌‌عنوان صنعتی پاک و درآمدزا پررنگ و محسوس نخواهد شد.

به جشنواره نگاه اقتصادی هم داشته باشیم

جشنواره‌‌‌ای مانند کودک و نوجوان، رویدادی است با حاشیه سود بالا، بدون آلاینده‌‌‌ها و بدون نیاز به مصرف انرژی‌‌‌هایی مانند آب، براین اساس می‌تواند ضمن درآمدزایی مناسب برای اصفهان و رونق‌بخشی به مشاغل مختلف و صنعت گردشگری در برهه‌‌‌ای خاص، اصفهان را به خاستگاه فیلم کودک و نوجوان نیز تبدیل کند.

حال‌‌‌آنکه ‌نگاه اقتصادی  نداشتن به این مقوله و نبود متخصصان و کارشناسان واقعی برای هدایت چنین مهمی، باعث شده است در سال‌های گذشته جشنواره بیشتر جنبه تبلیغی داشته باشد و از کارکردهای اقتصادی آن غفلت شود و اکنون باثبات یافتن اصفهان به‌‌‌عنوان میزبان همیشگی جشنواره می‌‌‌طلبد که مسوولان در جهت ارتقای آورده‌‌‌های اقتصادی و فرهنگی چنین رویداد بزرگی درصدد فراهم‌‌‌سازی ظرفیت‌‌‌های لازم برای سالیان پیش رو باشند.

عکس یک copy