طاها میرمحمدی با اشاره به چالش‌‌‌های شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، اظهار کرد: امروزه کسب و کارهای نوپا با چالش عدم‌آشنایی و اشراف کامل به اصول شرکت‌‌‌داری و کم‌توجهی به فرآیند جذب سرمایه روبه‌رو هستند، در برخی موارد حتی لازم نیست که تسلط کافی باشد و حتی می‌تواند یک آشنایی حداقلی باشد.

وی داشتن اطلاع نسبت به قانون تجارت در تیم کسب و کار را الزامی دانست و افزود: به همان اندازه‌‌‌ای که بازاریابی و بازخوردگیری از مشتری اهمیت دارد به همان میزان هم تیم حقوقی و مالی کسب‌و‌کار باید به قوانین آگاه باشند.

میرمحمدی یادآور شد: به وفور کسب‌وکارهایی می‌‌‌بینیم که باوجود داشتن بازار مناسب و دانش فنی خوب و توانایی بالا در فروش؛ به‌‌‌واسطه عدم‌آگاهی به اصول مذاکره با سرمایه‌گذار به چالش تامین سرمایه برخورد می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره شرکت صنعتی دانش‌‌‌بنیان اعلام کرد: طبق آمار بین ۹ تا ۱۲ ماه بعد از شروع فعالیت تجاری کسب‌و‌کارهای نوپا کمبود منابع مالی و الزام به جذب سرمایه خودنمایی می‌کند، از آن طرف اغلب صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران این حوزه آمادگی تامین مالی را دارند اما طرح مطلوب پیدا نمی‌‌‌کنند، پس حتما شرکت‌های دانش‌بنیان باید خودشان را تقویت کرده و آماده شراکت با یک سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای باشند.

مشاور شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان بنیاد مستضعفان با اشاره به دو بخش مهم گفت: باتوجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها به پیشنهاد مشاوران و منتورها دیر اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی می‌کنند پس از گذشت مدتی و موقعی که به جذب سرمایه می‌‌‌رسند، شرکت فاقد انضباط، شفافیت و صلاحیت مالی است، از این رو نخستن چالش اینجاست که وقتی شرکت و حتی سرمایه‌گذاران شخصی نیاز به اطلاعات مالی شفاف دارند، نه‌تنها موجود نیست بلکه توانایی تهیه آن نیز اغلب وجود ندارد‌‌‌، و چون داده قابل اتکایی از گذشته وجود ندارد پیش‌بینی و استخراج اطلاعات آینده هم غیرممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم‌مشاهده شفافیت مالی بیشتر ناشی از بی‌توجهی است، اظهار کرد: توصیه این است که از ابتدای کار شخصیت حقوقی کسب و کار شکل گرفته و به‌‌‌عبارتی شاکله مالکیت معنوی و مادی دارایی‌‌‌ها شفاف شود. گرچه فعالیت در قالب شخصیت حقوقی نیاز به رعایت ظرافت‌‌‌های خاصی دارد ولی برای آینده کسب‌وکار بهتر است. میرمحمدی گفت: از آنجا که شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان دانش فنی خود را بسیار باارزش می‌‌‌دانند، ارزش‌‌‌گذاری بالایی برای خودشان متصور می‌‌‌شوند، در حالی که این موضوع خود یک مانع و توهم است که حباب ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: طبیعتا وقتی شرکت دانش‌‌‌بنیان با یک سرمایه‌گذار حرفه‌‌‌ای روبه‌رو می‌شود حتما منافع کافی را نخواهد داشت و باوجود هیجانات؛ خیلی از امتیازات را از دست می‌دهد. همه ریسک‌‌‌هایی که اشاره شد موجب این اتفاق است و کم‌توجهی شرکت به برخی قوانین سبب افزایش احتمال اختلاف با شرکای جدید خواهد شد.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه نگاه سرمایه‌گذار نگاهی کاملا حرفه‌‌‌ای و قانونی است، تصریح کرد: اما شرکت دانش‌‌‌بنیان با مدیریت نخبگانی و علمی که انجام می‌دهد اغلب به این موارد اشراف ندارد و مجبور می‌‌‌شوند که امتیازها را واگذار کنند که در نهایت تیم فناور متضرر این اتفاق خواهد بود.