سیدجلال هاتف‌غازانی در نشست خبری خود با اهالی رسانه اظهار کرد: شرکت پگاه آذربایجان‌‌‌شرقی بعد از پگاه تهران دومین شرکت بزرگ و قدیمی است و تولید آن از روزانه ۶ تن شیرخام به ۳۶۰ تن شیر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۶۵ نفر نیروی انسانی در این مجموعه کار می‌کنند، گفت: ۱۵۰ نفر نیز در بخش توزیع هستند.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان با اشاره به اینکه پگاه نیز جزو صنایع شیر ایران است، افزود: یک شرکت تولید، یک شرکت بسته‌‌‌بندی و یک شرکت بازرگانی جزو صنایع شیر ایران است و به عبارتی مانند یک هلدینگ ایران را از وابستگی به خارج جدا کرده است و تمام محصولات در داخل ایران تولید می‌شود. وی خاطرنشان کرد: امسال محصول دیگری به نام D۹۰ برای غذای کودک تولید می‌شود و با این تولید تا حدود چشمگیری صرفه‌‌‌جویی ارزی شده است و دیگر هیچ وابستگی در این خصوص به خارج نداریم.

آغاز فعالیت شرکت دانش‌‌‌بنیان لبنیات

هاتف‌غازانی در ادامه اظهار کرد: مجوز یک شرکت دانش‌‌‌بنیان لبنیات اخذ شده است همچنین کسب عناوین مختلف اعم از استانداردهای کیفی را در کارنامه خود داشتیم.

وی به تولید محصولات سلامت‌‌‌محور در راستای پدافند غیرعامل در این مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: برقراری ارتباط با صنعت و دانشگاه، انعقاد تفاهم‌‌‌نامه برای توسعه پنیر تبریز در کشور و دنیا، تولید دانش‌‌‌بنیان در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری، توجه و احترام ویژه به محصولات کیفی، کمک به توسعه صنعت دامپروری و ایجاد اشتغال پایدار و تامین مواد اولیه پودری برای کارخانه‌ها جزو وظایف ماست.

صادرات کره به جمهوری آذربایجان

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان تصریح کرد: صادرات زیادی اعم از محصولات کره با بسته‌‌‌بندی جدید برای کشورهای همسایه انجام می‌گیرد به‌‌‌طوری که هر ماه بیش از ۱۰۰ تن از این نوع کره از ایران به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

هاتف ادامه داد: همچنین ماهانه ۶۰۰ تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این شرکت به کشورهای گرجستان، ترکیه، قطر، پاکستان و عراق صادر می‌شود. وی متذکر شد: به دنبال ایجاد نمایندگی در برخی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان هستیم تا تمام محصولات تولید شرکت را در این کشورها عرضه کنیم.وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی قطب شیرینی و شکلات کشور است و روزانه ۲۷۰ تن شیر از این کارخانه گرفته و تبدیل به شیر خشک برای تامین مایحتاج شرکت‌ها و کارخانه‌‌‌های شیرینی و شکلات می‌شود. هاتف‌غازانی اظهار کرد: پوکی استخوان از بیماری‌‌‌هایی است که اخیرا از طریق وزارت بهداشت نیز مطرح شده است و از آنجا که کارخانه ما مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است، از این رو سعی داریم تا محصولاتی با کیفیت بالا و سرشار از ویتامین D۳ تولید کنیم و خدا را شکر اطمینان مردم برای خرید را هم کسب کرده‌‌‌ایم.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان افزود: متاسفانه مصرف نوشابه بسیار بالاتر از مصرف شیر در کشور است و قطعا بخشی از کوتاهی قد، پوکی استخوان و مشکلات گوارشی نیز ناشی از کم‌مصرفی لبنیات در جامعه است.

وی متذکر شد: آمادگی کافی هم برای تولید و هم برای ارائه آموزش برای ترویج فرهنگ استفاده از لبنیات در جامعه را داریم. هاتف‌غازانی به تحریم‌‌‌ها و مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: در تامین قطعات و توسعه خطی با مشکلات روبه‌‌‌رو هستیم، از این رو درخواست کمک برای رفع موانع در سطح استان داریم، چراکه این شرکت همیشه در بورس بوده و بدون دخل و تصرف و با پرداخت به موقع حق و حقوق دولتی و مالیات‌‌‌ها پیش می‌رود. وی اظهار کرد: از رسانه‌‌‌ها خواهشمندیم ما را در اشتغال‌زایی، کمک به دامپروری، تولید و آگاهی‌رسانی  به مردم کمک کنند.مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان در ادامه اظهار کرد: در خصوص توسعه پنیر تبریز تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی در سفر ریاست جمهوری داشتیم (۱.۵ همت) که بخشی از این میزان اعتبار برای توسعه کارخانه است و قطعا با تجهیز کارخانه همه مراحل سریع اجرا شده و عملیات تولید و صادرات شروع خواهد شد.

وی یادآور شد: قطب پنیر کشور در تبریز و گلپایگان است که با اجرای این تفاهم‌‌‌نامه، پگاه ایران پیشرفت‌‌‌های زیادی خواهد کرد.وی افزود: سالانه ۱۴۰ میلیارد تومان از سود کارخانه باید به حساب صندوق بازنشستگی واریز شود. مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان اظهار کرد: سالانه ۲۴۰ میلیارد تومان فروش کارخانه است.هاتف‌غازانی اضافه کرد: در خصوص آمار تولید شیر خشک، میزان تولیدات کشور در دست ما نیست ولی بخشی از شیر خام دریافتی به سمت تولید شیر خشک صنعتی می‌رود؛ یعنی شیر خام تازه را خشک می‌‌‌کنیم نه اینکه شیر صنعتی را به شیر تبدیل کنیم. وی افزود: تبدیل شیر خام به شیرخشک در راستای تهیه مواد اولیه کارخانه‌های شیرینی و شکلات است و قطع به یقین هیچ‌گونه شیر خشک تبدیل به مواد لبنی نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه استان اظهار کرد: اکنون حدودا ماهانه ۱۰۰ تن شیرخشک صادر می‌شود.وی یادآور شد: با توجه به اینکه مدیریت تضمین کیفیت این کارخانه مستقل است از این رو اگر شیر وارد شده به کارخانه آلوده باشد بلافاصله از طریق این بخش عودت داده می‌شود؛ البته ما جزو این نهادها نیستیم که بگوییم این شیر عودت شده کجا برود فقط ما این شیر را از کارخانه عودت می‌‌‌دهیم.هاتف‌غازانی در خصوص گلایه مردم تبریز از نبود شیرهای شیشه‌‌‌ای در تبریز، خاطرنشان کرد: شیرهای شیشه‌‌‌ای یک موضوع نوستالژیک بود که پگاه اوایل به صورت شیشه‌‌‌ای تولید می‌‌‌کرد و اکنون خط تولید آن در تهران وجود دارد و ما برای اینکه این بخش را احیا کنیم باید ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برای علاقه مردم و حس نوستالژیک مقداری از این شیرها را از تهران خریداری کرده و وارد بازار کردیم و مردم برای همان حس نوستالژیک ابتدا خریدند، اما به علت قیمت بالای این نوع شیر، دیگر خریداری نکردند و استقبال زیادی نشد.