وی با بیان اینکه باید راهکارهای ترغیب سرمایه‌گذاران حوزه انرژی خورشیدی تدوین و برای سرمایه‌گذاری اقدام شود، افزود: مشکل طرح‌‌‌های انرژی خورشیدی تسهیلات ارزی است که پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها نیز در زمینه تامین مالی این طرح‌‌‌ها حمایتی ندارند. بیگی ادامه داد: یزد با داشتن ۳۳۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین مناطق دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی است از این رو باید به نحو مطلوب از این فرصت خدادادی بهره برد. استاندار یزد نیز در این نشست، انرژی خورشیدی را فصل جدیدی از تحول و افق‌‌‌های توسعه‌‌‌ای استان یزد دانست و افزود: با توجه به ناترازی‌‌‌های انرژی، بخش دولتی و خصوصی استان به ضرورت توجه ویژه به حوزه انرژی خورشیدی و حرکت جدی در مسیر تولید برق خورشیدی اذعان دارند.

مهران فاطمی ‌‌‌با بیان اینکه انرژی خورشیدی می‌تواند دنیای پیشرفت و تعالی استان را متحول کند، تصریح کرد: یکی از ماموریت‌‌‌های استان در این مقطع زمانی، توسعه تولید برق خورشیدی است و مجموعه مدیریتی استان حمایت و تسهیلگری لازم را انجام خواهد داد‌‌‌. وی با اشاره به برخی مدل‌‌‌های تامین مالی طرح‌‌‌های احداث نیروگاه خورشیدی، اظهار کرد: تحقق برخی از مدل‌‌‌ها، نیازمند هماهنگی با سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی‌برق (ساتبا) است که بخشی از آن انجام شده و هماهنگی‌‌‌های دیگر در حال انجام است. رئیس شورای گفت‌‌‌و‌‌‌گوی دولت و بخش خصوصی یزد به برخی از طرح‌های استانی انجام شده و در دست اقدام حوزه انرژی خورشیدی اشاره و خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری استان تولید ۲‌هزار مگاوات برق خورشیدی است و در این راستا بسترسازی‌‌‌ها و حمایت‌‌‌های لازم صورت می‌گیرد.

فاطمی ‌‌‌با بیان اینکه اکنون نزدیک ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی به شبکه برق استان متصل شده است، گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده، تولید حدود ۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی دیگر نیز در دست اقدام است. وی در ادامه با اشاره به نشست اخیر با مدیرعامل بانک ملی ایران، تصریح کرد: در این نشست هماهنگی‌‌‌های لازم برای سرمایه‌گذاری «گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی» تحت مدیریت این بانک، در حوزه احداث نیروگاه‌‌‌ خورشیدی در استان یزد انجام شد. استاندار یزد ادامه داد: بر اساس رایزنی‌‌‌های انجام شده، به زودی برای تولید حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی بین استان و مجموعه مذکور تفاهم خواهد شد. وی با اشاره به ورود جدی صنایع بزرگ استان به مسیر تولید برق خورشیدی گفت: ضمن پیگیری تولید برق خورشیدی توسط واحدهای خرد و خانگی و مجموعه‌‌‌های حمایتی، درصدد توسعه نیروگاه‌‌‌های خرد تجمیعی در برخی روستاهای استان هستیم.

فاطمی ‌‌‌از پیگیری مدل تعاونی و مردمی ‌‌‌در حوزه انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: در صورت تحقق این مدل، شاهد تحولی اساسی در حوزه مردمی‌‌‌سازی اقتصاد، به‌ویژه در حوزه انرژی خورشیدی خواهیم بود. استاندار یزد با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه انرژی خورشیدی به دو بخش استانی و ملی تقسیم می‌شود، گفت: بخش استانی مربوط به سخت‌‌‌افزارها، مجوزها و زمین است که با توجه به راه‌‌‌حل‌‌‌های قانونی موجود، این مسیر تسهیل خواهد شد. وی ادامه داد: با توجه به عدم‌نیاز انرژی خورشیدی به آب و عدم‌آلایندگی آن، باید از سختگیری بیش از اندازه در اعطای مجوزها پرهیز و برخی موانع در این مسیر حذف شود.

عالی‌‌‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه موانع استانی موجود در اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه انرژی خورشیدی با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ مرتفع خواهد شد، اظهار کرد: مشکل ضمانت در پرداخت تسهیلات نیز باید با تفسیر قانون به نفع سرمایه‌گذار حل شود. فاطمی ‌‌‌با تاکید بر لزوم بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های معرفی یزد به عنوان استان هدف بهره‌‌‌وری از سوی هیات دولت گفت: با توجه به اینکه یکی از محورهای بهره‌‌‌وری انرژی خورشیدی است می‌توان از سهم ملی تبصره ۱۸ در این حوزه استفاده کرد. در ادامه نشست، رئیس سازمان صمت استان یزد گفت: اکنون سهم انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در تولید برق کم است و می‌‌‌طلبد با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب این عقب‌ماندگی هرچه سریع‌‌‌تر جبران شود.

محمدکاظم صادقیان با اشاره به الزام صنایع دارای بیش از یک مگاوات مصرف برق به تولید برق از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر مقیاس کوچک طی ۵ سال افزود‌: مطابق تصویب‌نامه هیات وزیران، صنایعی که مصرف برق بالای یک مگاوات دارند ملزم هستند طی ۵ سال، هرسال به اندازه یک‌درصد برق مصرفی خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر مقیاس‌کوچک تولید کنند بنابراین باید حمایت‌‌‌های قانونی و راهنمایی‌‌‌های لازم به صنعتگران و سرمایه‌گذاران ارائه شود.

در این نشست اعضای حاضر پیرامون تامین مالی سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی، مدل‌‌‌های حمایت از نیروگاه‌‌‌های خرد و کوچک‌مقیاس، طرح‌‌‌های خانگی، خصوصی‌‌‌سازی نیروگاه‌‌‌های برق فعلی، ضمانت‌‌‌نامه‌‌‌های تسهیلات اجرای طرح نیروگاهی و ساخت نیروگاه‌‌‌های مگاواتی و کوچک‌تر نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه دادند.