محک 393 پروژه‏‏‌ در تهران

مجید باقری، معاون برنامه‌‌‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در خصوص نحوه انتخاب این طرح در شهرداری تهران گفت: از سال گذشته، طرح «من شهردارم» به عنوان یکی از ابر‌پروژه‌های مردمی‌‌‌سازی اداره شهر تهران، در این دوره از مدیریت شهری طراحی شد و به اجرا در‌آمد تا مشارکت شهروندان در اداره شهر به صورت حقیقی و نه شعاری محقق شود.

وی با اشاره به طرح من شهردارم که در آن از شهروندان در مورد پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار محله‌شان سوال پرسیده می‌‌‌شد و شهروندان با شرکت در این طرح دغدغه و مشکلات محله‌‌‌ای خود را مطرح می‌‌‌کردند، گفت: در ابتدا ۲۰۸۰ طرح در سامانه «من شهردارم» برای انتخاب به رای شهروندان گذاشته شد که در مجموع، ۱۴۳۶ پروژه برای اجرا بر اساس رای خود شهروندان انتخاب شد.  باقری در پاسخ به این پرسش که چرا نوع پروژه‌‌‌ها کوچک و محله‌‌‌ای است به گونه‌‌‌ای که جنس پروژه‌‌‌ها متفاوت از پروژه‌‌‌های بزرگ مقیاس در ادوار گذشته است؟ افزود: این طرح‌‌‌های کوچک و محلی را شهروندان بیشتر انتخاب کرده‌‌‌اند، دلیلش آن است که شهروندان با توجه به سکونت و استقرارشان در یک محله خاص و تعدد رفت و آمد در آن محله، نیاز و اولویت خدمات شهری، عمرانی، فنی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی آن محله بیشتر به چشمشان می‌‌‌آید و تمایل دارند که شهرداری آن نیاز را برطرف سازد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، شهروندان به این موضوع آگاهند که پروژه‌‌‌های کلان و بزرگ شهر تهران توسط خود مدیریت شهری و شورای شهر، پیگیری و اجرا می‌شود؛ مثل احداث مترو، واردات واگن و اتوبوس، ساخت بزرگراه و... و به همین دلیل آنها پروژه‌های کوچک و محله‌‌‌ای را انتخاب کردند.

باقری در مورد وضعیت پیشرفت طرح‌‌‌های اعلامی با تاکید بر اینکه طبق آمار ارائه شده از سوی «دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران»، از مجموع ۱۴۳۶ طرح منتخب شهروندان در طرح «من شهردارم» تاکنون ۷۴۲ پروژه معادل حدود ۵۱‌درصد از پروژه‌‌‌ها به اتمام رسیده و در اختیار شهر و شهروندان قرار گرفته است، گفت: ۳۹۳ پروژه نیز فعال هستند و در آینده نزدیک به بهره‌‌‌برداری خواهند رسید اما تعداد ۳۰۱ طرح نیز هنوز شروع نشده که یا در مرحله طراحی و واگذاری پیمان هستند یا فصل مناسب کار در پروژه فرا نرسیده است.

باقری در حالی که اعلام کرد ۳۹۳ پروژه فعال در شهر تهران براساس انتخاب مردم در طرح من شهردارم فعال هستند، در خصوص‌درصد پیشرفت این طرح‌‌‌ها گفت: به جز پروژه‌‌‌هایی که در طرح «من شهردارم» انتخاب شدند، طرح‌‌‌های فعال دیگری نیز در کلان‌شهر تهران داریم که خارج از طرح «من شهردارم» هستند. اما در طرح «من شهردارم»، مجموعا با احتساب پروژه‌‌‌های شروع نشده و نیز پایان یافته، تاکنون ۵۴‌درصد پیشرفت داشته‌‌‌ایم. اما با توجه به سرعت قابل‌توجه واحدها در اجرای این پروژه‌‌‌ها این رقم به صورت روزانه تغییر می‌‌‌کند و هر روز تعدادی از پروژه‌‌‌های فعال تبدیل به «پروژه اتمام یافته» و تعدادی از پروژه‌‌‌های شروع نشده تبدیل به «پروژه فعال» می‌‌‌شوند.

معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه کدام یک از پروژه‌‌‌ها بیش از ۸۰‌درصد پیشرفت دارند و چه زمانی افتتاح می‌‌‌شوند؟ نیز تاکید کرد: از ۳۹۳ پروژه فعال در طرح «من شهردارم»، حدود ۵۰ پروژه پیشرفت بالای ۸۰‌درصد دارند و برنامه شهرداری تهران این است که پروژه‌‌‌های قابل اتمام در سال‌جاری، با تزریق نقدینگی مناسب و کنترل مستمر حتما به اتمام و افتتاح برسند.

وی در مورد نحوه تامین منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه‌‌‌های در دست اقدام گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای پروژه‌‌‌های «من شهردارم»، حدود ۴‌هزار میلیارد تومان است که متناسب با استانداردهای بین‌المللی در بودجه‌‌‌ریزی مشارکتی بیش از ۱۰‌درصد اعتبارات سرمایه‌‌‌ای شهرداری تهران را به خود اختصاص داده است.

باقری در پاسخ به این پرسش که از میان طرح‌‌‌های فعال در شهر تهران، چند‌درصد از پروژه‌‌‌ها محلی و چند‌درصد فرامحله‌‌‌ای و فرامنطقه‌‌‌ای هستند؟ افزود: جنس بیشتر طرح‌‌‌های «من شهردارم» از جنس پروژه‌‌‌های محله‌‌‌ای بوده و در کوچه و خیابان محل زندگی مردم تعریف شده تا شهروندان اولویت‌‌‌ها و نیازهای محلی و منطقه‌‌‌ای محل سکونت خودشان را به عنوان پروژه‌‌‌های ضروری و لازم‌‌‌الاجرا انتخاب کنند و شهرداری به عنوان مجری، همان نیازها را برطرف کند. بنابراین، پروژه‌‌‌های کلان ‌شهرداری مانند احداث خطوط مترو، خرید اتوبوس و احداث بزرگراه‌‌‌ها و تقاطع‌‌‌ها در دسته «من شهردارم» قرار نمی‌‌‌گیرند.

وی ادامه داد: بیشتر پروژه‌‌‌های «من شهردارم» در راستای بازپیرایی خیابان‌‌‌ها و محلات، بهسازی بوستان‌‌‌ها، ایجاد و بهسازی فضاهای ورزشی برای شهروندان در داخل محلات، احداث پیاده‌‌‌راه‌‌‌ها و پاتوق محلات، احداث بازارهای میوه و تره‌‌‌بار و مواردی از این دست است. البته برخی از پروژه‌‌‌ها مانند بوستان‌‌‌ها و بازارهای میوه و تره‌‌‌بار با وجود محله‌‌‌ای بودن، کاربردهای فرامحله‌‌‌ای نیز دارند. اما پروژه‌‌‌های فرامنطقه‌‌‌ای در پروژه‌‌‌های «من شهردارم» تعریف نمی‌‌‌شوند.

معاون برنامه‌‌‌ریزی و امور شوراهای شهردار تهران در مورد نحوه انتخاب پروژه‌‌‌های آینده شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه طرح «من شهردارم» به عنوان یک ابرپروژه شهری و اجتماعی، محدود به یک سال و دو سال نیست؛ گفت: بنابراین امسال هم شهروندان تهرانی می‌توانند خودشان به عنوان شهرداران تهران با مراجعه به سامانه اینترنتی MANSHAHRDARAM.TEHRAN.IR پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار و مورد نیاز محله و منطقه خود در شهر تهران را انتخاب کنند تا در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، بودجه و اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌‌‌های منتخب شهروندان اختصاص داده بشود. از رسانه‌‌‌ها نیز درخواست داریم که در تشویق شهروندان به مشارکت در اداره شهر تهران و شرکت در ابرپروژه «من شهردارم» به مدیریت شهری کمک و یاری کنند.