برپایی همایش ملی فرش هگمتانه در همدان

رحیم مرتضایی، رئیس اتاق بازرگانی همدان در این باره گفت: احیای بازار فرش همدان به نام دستباف‌‌‌ها می‌تواند در حوزه اشتغال و اقتصاد استان تاثیرگذار باشد و هدف از برگزاری همایش فرش همزمان با نمایشگاه فرش آمادگی استان برای ورود به حل و فصل چالش‌‌‌های بازار فرش و دائمی کردن این صنعت و اشتغال‌زایی برای تولیدکنندگان و تسهیل امور بازاریابی برای فروشندگان و نهایتا توسعه و تقویت تعاملات با بازار جهانی است.

رئیس اتاق بازرگانی همدان متمرکز شدن فعالان، تولیدکنندگان و تاجران فرش در همدان را یک نقطه مهم دانست و گفت: با توان فکری و ارائه ایده در آینده خواهیم توانست به شکل گرفتن این همگرایی جهت داده و هنرمندان فرش را برای ورود به ایفای به‌روز هنر صنعت فرش همراهی کنیم.

وی گفت: برگزاری رویدادهای علمی و همایش‌‌‌ها فرصتی برای آن است که هنرمندان هنر خود را به نمایش بگذارند و شناخته شوند، حتی جوانان و نوجوانان که علاقه و توانمندی‌‌‌های بالایی در این زمینه دارند، در یک مسیر همدلی و هم‌‌‌افزایی با هنرمندان دارای تحصیلات و پیشکسوتان هنری قرار گیرند، که این رویدادها زمینه‌‌‌ساز خلق آثار فاخر و درخشش چشمگیر در عرصه‌‌‌های مختلف فعالیت فعالان حوزه فرش خواهد بود.

مرتضایی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌‌‌هایی همچون همایش ملی یا استانی فرش در همدان علاوه بر کارکردهای مثبت در توسعه مؤلفه‌‌‌های مهم فرهنگی و هنری نقش بسزایی در پرداختن به اهمیت جایگاه فرش دارد.

رئیس اداره فرش استان همدان نیز با اشاره به جایگاه خاص فرش همدان افزود: برگزاری همایش فرش دستباف برای همدان نقطه عطفی در راستای کنار هم آوردن فعالان بازار فرش و تولیدکنندگان و بافندگان برای بررسی چالش‌‌‌های فرش همدان و البته معرفی آن به عرصه ملی و حتی جهانی است.

مهدی خورشیدی به جایگاه همدان در فرش اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران همدان جزو پنج استان برتر در صادرات فرش است که البته بنا به هر دلیلی این اتفاق از گمرک تهران رقم می‌خورد.

وی گفت: اداره فرش در صنعت، معدن و تجارت استان برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد پای کار خواهد بود.

دبیر کانون کارآفرینان برتر رسمی استان همدان در این رابطه به ترسیم الگوی اجرای همایش بر تشکیل کمیته‌‌‌های تخصصی زیرمجموعه دبیرخانه فعال در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: همایش فرش همدان باید بتواند برند دستباف‌‌‌های هنرمند همدان را در جایگاه خود به علاقه‌مندان بازار فرش بیشتر از امروز بشناساند. نصرت‌اله طاقتی‌احسن افزود‌: هدف از برگزاری همایش فرش هماهنگی و آشنایی بیشتر بافندگان فرش با مجموعه فعالیت‌‌‌های تولید و نوع نگاه مشتری به بازار فرش و حضور نمایشگاهی و چگونگی تعامل طرفین و بسترسازی و آموزش بازاریابی و فروش فرش بوده است.