متاسفانه کشور ما در زمینه این محصول وابسته است و به‌دلیل مشکلات آب امکان برطرف کردن این نیاز در داخل کشور به‌ویژه در زمینه ذرت دانه‌ای وجود ندارد.فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر غلات و کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی، گفت: میزان خوداتکایی ذرت دانه‌ای قبل از برنامه اقتصاد مقاومتی با میزان تولید ۷/ ۱ میلیون تن و نیاز به واردات ۶ میلیون تن، ۲۸ درصد بوده که درحال‌حاضر درصد خوداتکایی به حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.به گفته این مقام مسوول، پیش‌بینی تولید ذرت در افق برنامه، تحقق خوداتکایی ۴۷ درصدی با تولید ۳/ ۳ میلیون تن دانه ذرت و ۱۲ میلیون تن علوفه ذرت در سال ۱۴۰۴ است.

عزیز کریمی، افزود: از دلایل عدم تحقق ذرت دانه‌ای براساس برنامه ترسیمی می‌توان به تابستانه بودن محصول ذرت، وقوع خشکسالی‌های مکرر چند سال اخیر، کاهش منابع آبی و برداشت مزارع ذرت از دانه‌ای به علوفه‌ای با توجه به آب مصرفی کمتر (۲۰۰۰ مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب) و فروش نقدی آن در بازار علوفه کشور اشاره کرد.

وی اضافه کرد: میزان تولید ذرت دانه‌ای در سال ۹۷ حدود یک میلیون تن، نیاز کشور حدود ۸ میلیون تن و واردات نیز با احتساب ذخایر استراتژیک ۹/ ۸ میلیون تن بوده است.

براساس این گزارش، کشت فراسرزمینی یکی از مباحثی است که محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی همواره بر آن تاکید و اظهار کرده این امر به‌دلیل محدودیت منابع آب در تولید برخی محصولات کشت فراسرزمینی در دستور کار قرار گرفته است. به گفته مسوولان وزارت جهادکشاورزی در شرایطی که به‌دلیل محدودیت منابع قادر به تامین نیاز خود در داخل نیستیم، می‌توانیم با کشت فراسرزمینی بخشی از این نیاز را تامین کنیم .