رونمایی از بزرگ‌ترین پاستیل دنیا در تهران

این پاستیل وزنی معادل یک تن و ۲۱۲ کیلو و ۵۰۰ گرم دارد که با شعار «شادی برای همه» و ترویج چنین ایده و توسعه چنین فرهنگی ساخته شده است. برگزارکنندگان  این رویداد اعتقاد دارند حیواناتی مانند دلفین‌ها که به انسان بسیار نزدیک هستند، باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گرفته و به این دلیل این پاستیل غول‌پیکر به شکل دلفین ساخته شده است.

برای ساخت این پاستیل بزرگ از ۶۵۰ کیلو شربت گلوکز، ۴۳۰ کیلو شکر، ۲۴۰ لیتر آب و ۱۲۰ کیلو ژلاتین استفاده شده است. ارتفاع این سازه پاستیلی، معادل ۶۴ سانتیمتر و عرض آن ۲۰۷ سانتیمتر  است که مشخصات آن به‌صورت رسمی ثبت جهانی می‌شود.

نشست خبری‌ای به مناسبت رونمایی از این پاستیل با حضور فردین عالیزاد، رئیس هیات مدیره گروه تولیدی شیوا، محمدحسین رئیسی، مدیرعامل گروه تولیدی شیوا، سعید یزدانی، مدیر مارکتینگ گروه تولیدی شیوا، دارا عالیزاد، نایب رئیس هیات مدیره گروه تولیدی شیوا و نمایندگان گینس به همراه اصحاب رسانه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری در شیوا

فردین عالیزاد رئیس هیات مدیره گروه تولیدی شیوا در نشست خبری این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرگذاری تحریم بر تولید عنوان کرد: بدون شک تحریم‌ها بر تولید اثرگذار است. در مجموع ما نیز به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم، اما در حال حاضر راهکارهایی را برای دور زدن این تحریم‌ها یاد گرفته‌ایم.

عالیزاد همچنین با اشاره به اشتغال‌زایی این مجموعه عنوان کرد: در مجموعه شیوا و زیرمجموعه آن، حدود ۵ هزار نفر مشغول به کار هستند. وی در ادامه با اشاره به موضوع آموزش در این مجموعه عنوان کرد: ما در این مجموعه به آموزش بسیار اهمیت می‌دهیم، از این‌رو دانشگاهی را در هشتگرد زیر نظر مرکز علمی و کاربردی تاسیس کرده‌ایم که در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. در این دانشگاه رشته‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که در صنعت شیرینی و شکلات به آن نیازمند هستیم. علاوه بر این، در تبریز نیز همین دانشکده، نخستین آکادمی فروش را ایجاد می‌کند که شامل دوره تئوری و عملی در زمینه فروش و بازاریابی است. اگر پاندمی کووید-۱۹ آغاز نشده بود، این دانشکده نیز راه افتاده بود. همچنین در دانشگاه‌ها فعالیت‌های استارت‌آپی داریم و در این راستا یک استارت‌آپ در بهمن برگزار کرده و در اسفندماه نیز یک استارت‌آپ برگزار خواهیم کرد.  رئیس هیات مدیره گروه تولیدی شیوا همچنین درباره قیمت‌گذاری و درج قیمت روی کالاها عنوان کرد: تورم یکی از مشکلات اقتصادی کشور ماست و تورم یک زنجیره است و ما در وسط این زنجیره قرار داریم و نمی‌توان این مشکل را وسط زنجیره حل کرد، باید مشکل را از منشأ آن حل کرد. ما نیز راغب هستیم قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، چراکه به تبع خرید ما نیز افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس ما نیز بیشتر می‌توانیم رشد کنیم، اما موضوع آن است که زمانی که قیمت مواد اولیه ما ۶۰درصد گران می‌شود، ما نیز در وسط این زنجیره ناچار به گران کردن محصولات خود هستیم.

عالیزاد در ادامه تاکید کرد: به صورت دستوری نمی‌توان قیمت محصولات را پایین نگه داشت، چراکه ریشه تورم در عوامل دیگری است، وگرنه ما نیز علاقه‌مند به کنترل قیمت‌ها هستیم.

وی همچنین با اشاره به ارزش غذایی پاستیل عنوان کرد: در صنعت شیرینی و شکلات، همواره شکر آن مورد انتقاد است، البته ذات شرینی و شکلات با شکر است، از این رو گروه شیوا محصولاتی با نوع کم‌شکر نیز تولید کرده است تا برای تمام گروه‌های سنی قابل استفاده باشد. هرچند باید یادآور شوم مهم‌ترین خاصیت پاستیل، ژلاتین آن است؛ مصرف ژلاتین یا همراه با قرص امکان‌پذیر است یا در پاستیل یا پودر ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای رشد مو و ناخن و استخوان‌ها خاصیت‌های بسیاری دارد.

رشد ۵ برابری صادرات

همچنین در این نشست خبری، محمدحسین رئیسی مدیرعامل گروه تولیدی شیوا با اشاره به میزان تولید و صادرات این گروه عنوان کرد:‌ در حال حاضر در تمامی سبد محصولات خود ۱۶ هزار تن تولید داشته که به تمام کشورهای همسایه و حتی به کشورهایی همچون استرالیا و چین نیز صادرات داریم. در این راستا رشد تناژی صادرات ما نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است. وی تاکید کرد:‌ موضوع صادرات، جزو اهداف جدی ما به‌شمار می‌رود، هرچند در خاورمیانه در صنعت شیرینی و شکلات رقبای قوی‌ای همچون ترکیه داریم، البته در زمینه کیفیت مشکلی در این رقابت نداریم.

رئیسی همچنین با اشاره به موانعی که بر سر راه تولید قرار دارد، عنوان کرد: از تامین مواد اولیه تا مسائلی همچون انتقال پول مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم. چالش‌های دیگر همچون بوروکراسی داخلی از قبیل ثبت سفارش تا مسائل گمرکی همگی به نوعی موانعی را بر سر راه تولید ما ایجاد می‌کنند.

۷۰ درصد پاستیل ایران، متعلق به شیبا

همچنین در این نشست خبری، سعید یزدانی مدیر مارکتینگ گروه تولیدی شیوا درباره سهم بازار این مجموعه عنوان کرد: شیوا قدیمی‌ترین برند چند سال گذشته در زمینه تولید شیرینی و شکلات و پاستیل در ایران به‌شمار می‌رود. ۷۰ درصد پاستیل ایران متعلق به برند شیبا است که همچنان در حال رشد است، چراکه هم تقاضای بازار و هم شیبا در حال رشد هستند.

یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: شیبا به عنوان برند پیشرو در ایران، انواع پاستیل را وارد بازار کرده‌ است. هم‌اکنون نوآوری که ما انجام داده‌ایم، تولید پاستیل آبمیوه‌ای با بافت متفاوت و ۴۰ درصد آبمیوه بود. پاستیل‌های ویتامینه و سایر پاستیل‌های دیگر جزو تولیدات ما به‌شمار می‌رود. بیشتر برندهای ما در کشور، شماره یک هستند یا در رده سه برند نخست قرار دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما براساس نیاز مصرف‌کننده پیش می‌رویم و همچنین به‌دنبال ایده‌های جدید و نوآوری هستیم. البته در تمام محصولات خود همواره بر کیفیت تاکید داریم.

یزدانی همچنین با اشاره به مصرف پاستیل غول‌پیکری که ساخته شده است، گفت: براساس قوانین گینس، مواد غذایی ساخته‌شده باید دورریز نداشته باشد. در زمینه تولید این پاستیل، به دلیل شرایط پاندمی کرونا امکان توزیع نداشتیم، از این‌رو تصمیم گرفتیم پاستیل را که در شرایط بهداشتی قرار دارد، دوباره ذوب کنیم و از آن ۱۳ هزار و ۴۷۲ بسته پاستیل تولید کنیم و فروش آن در اختیار خیریه‌ها قرار خواهد گرفت.

همکاری شیبا با سایر برندهای معتبر

همچنین در این نشست خبری، دارا عالیزاد نایب رئیس هیات‌مدیره گروه تولیدی شیوا با اشاره به همکاری بین دو برند سن‌ایچ و شیوا عنوان کرد: هرچند این دو برند جامعه متفاوتی دارند، اما به دلیل ارزش‌های مشترک با یکدیگر همکاری دارند. برنامه‌های جذابی در راستای این همکاری در دست اقدام داریم.  

سخن پایانی

شرکت تولیدی شیوا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات شیرینی و شکلات و پاستیل، در سال ۱۳۷۲ در شهر صنعتی هشتگرد تاسیس شده است. در حال حاضر علاوه بر هشتگرد سایت تولید دیگری در فیروزکوه مشغول به فعالیت است. برندهایی همچون شیبا، شیبابابا، بوکشتاین، کرمونا و بابل ترایل جزو زیرمجموعه‌های این گروه تولیدی هستند. شیبا به عنوان شاخص‌ترین این برندها چند نسل است که در میان کودکان و نوجوانان ایرانی سابقه دارد.