افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲، قیمت منوها بالغ بر ۹/ ۱۲ درصد افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظار داشته باشند که این رقم در سال جدید حتی بیشتر شود. پیتر صالح، مدیرعامل و تحلیلگر رستوران BTIG، می‌گوید: شما در سال ۲۰۲۳ شاهد قیمت‌گذاری بیشتری خواهید بود. بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) دفتر آمار نیروی کار ایالات متحده در ماه نوامبر، هزینه صرف غذا در خارج از خانه در این کشور همچنان ۵/ ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که ۵/ ۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. نظر شان دانلوپ، تحلیلگر مورنینگ استار نیز در همین راستا است. وی می‌گوید ما به ویژه شاهد این قیمت‌‌های بالاتر در نیمه اول سال آینده خواهیم بود، زیرا بسیاری از اپراتورها همچنان به دنبال سبد هزینه‌های خود هستند که به صورت تک‌رقمی به سمت بالا یا گاهی اوقات دو‌رقمی به سمت پایین افزایش می‌‌یابد.

با این حال، انتظار نمی‌رود که مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۳ عقب‌نشینی کنند. کتی توماس، سرپرست موسسه حمایت از مصرف‌‌کنندگان Kearney، می‌گوید بازار موادغذایی نسبت به مصرف‌‌کننده رفتار صعودی دارد. وی در ادامه افزود: ما هنوز نمی‌بینیم که مصرف‌کنندگان در قبال قیمت‌ها خیلی عقب‌نشینی کنند. آنها هنوز به نوعی افزایش قیمت‌ها را در زندگی روزمره خود جذب می‌کنند، و به‌ویژه حتی پس از پاندمی، هنوز هم می‌خواهند بیرون بروند و بیرون غذا بخورند. توماس گفت: وقتی تعطیلات را در سال ۲۰۲۳ سپری کنیم، ممکن است این اتفاق بیفتد. اما ما هنوز هم در حال حاضر نسبت به مصرف‌کنندگان بسیار خوش‌بین هستیم، آنها احتمالا این افزایش قیمت‌ها را دوباره جذب می‌کنند. صالح با تاکید بر این نکته که هر چند برای غول‌های فست فود یک نکته مثبت وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از رستوران‌‌ها باید قیمت‌‌های افزایشی را ادامه دهند، زیرا سود آنها واقعا در کل صنعت کاهش یافته است.

دیجیتالی‌سازی «موج آینده» صنعت

به نظر می‌رسد، پذیرش نوآوری‌های دیجیتال در دوران پاندمی هنوز هم در صنعت فست فود باقی مانده است و در حال رشد نیز هست. کریستوفر ال ترنر، مدیر مالی شرکت Yum!، اظهار کرد: آرزوی من این است که روزی، ۱۰۰ درصد فروش ما به صورت دیجیتال صورت پذیرد. در سه ماه اخیر، این شرکت پشتیبان برندهای تاکوبل، KFC، پیتزاهات و هبیت برگر گریل، فروش دیجیتالی نزدیک به ۶ میلیارد دلار را گزارش کرده است که ترکیب دیجیتالی آن بیش از ۴۰ درصد است. سایر زنجیره‌ها نیز شاهد افزایش فروش از طریق کانال‌‌های دیجیتال خود هستند. در سه ماه اخیر، مک دونالد نزدیک به ۷ میلیارد دلار فروش دیجیتالی داشته است که یک‌سوم کل فروش آن را شامل می‌شود. در چیپوتل، بیش از یک‌سوم، یعنی ۲/ ۳۷ درصد از کل درآمد غذا و نوشیدنی، که بالغ بر ۲/ ۲ میلیارد دلار است، به صورت فروش دیجیتال بود.

فروش دیجیتال رستوران برندز اینترنشنال با ۲۶ درصد رشد سالانه به ۴/ ۳ میلیارد دلار رسید که یک‌سوم کل فروش آنها را شامل می‌شود. همچنین در اوایل سال جاری، برگر کینگ برنامه‌ای ۴۰۰ میلیون دلاری برای آوردن آن به آینده، از جمله تبلیغات و سرمایه‌گذاری دیجیتال، اعلام کرد. صالح در گفت‌وگو با یاهو فایننس گفت که انتظار کاهش شتاب این روند را نیز نداشته باشید. او گفت که عقب‌نشینی در راستای تلاش برای دیجیتال‌سازی وجود نخواهد داشت. من فکر می‌کنم این موج آینده در این صنعت خواهد بود و تقریبا هر شرکتی در آنجا تلاش می‌کند تا ترکیب دیجیتالی بیشتری را ایجاد کند. ما در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و برای سال‌های آینده همچنان شاهد این روند خواهیم بود و انتظار می‌‌رود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰، بازار پرداخت دیجیتال با نرخ سالانه ۲۵/ ۱۷ درصد رشد کند.

طراحی رستوران‌ها همراستا با دیجیتالی‌سازی

سرعت، دقت و کارآیی برگ برنده بازی در صنعت فست فود در سال ۲۰۲۳ است. شرکت‌هایی مانند KFC، استارباکس، مک‌دونالدز و برگرکینگ در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری در چیدمان و طراحی مجدد رستوران‌های خود را اعلام کردند. در اوایل سال جاری یاهو فایننس طراحی رستوران نسل بعدی KFC را بررسی کرد، که برایان کاهو، مدیر توسعه KFC، آن را «آینده‌‌نگر از نظر دسترسی به کانال‌‌های خارج از محل»، دارای قابلیت سفارش از طریق تلفن همراه و مکان‌‌های تعیین‌‌شده برای رانندگان تحویل‌‌دهنده، نامید.

در روز سرمایه‌‌گذار استارباکس در ماه سپتامبر، دبورا هال لوفور، مدیر ارشد فناوری و معاون اجرایی استارباکس به لزوم تثبیت، مدرن‌‌سازی و بهینه‌‌سازی فعالیت‌‌های فروشگاه خود اشاره کرد. لوفور در آن روز اظهار کرد: اولویت اصلی ما این است که در کانال‌‌های دیجیتال خود انعطاف‌‌پذیری بیشتری داشته باشیم زیرا داشتن یک عملیات فروشگاهی قابل اعتماد برای مشتریان و شرکای ما ضروری است. از طرف دیگر، بخشی از طرح ۴۰۰ میلیون دلاری برگر کینگ شامل سرمایه‌گذاری در فناوری رستوران، تجهیزات آشپزخانه، بهبود ساختمان، بازسازی و جابه‌جایی است. شان دانلوپ، تحلیلگر مورنینگ استار، گفت: این موج سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌ها در همه‌چیز، از چیدمان در فروشگاه گرفته تا تحویل به مسیرهای رانندگی، برای اطمینان از این است که تجربه برای مشتریان نسبتا همگن باشد.

انعام

پرداخت انعام به احتمال زیاد به سایر زنجیره‌های فست فود گسترش نخواهد یافت. فرانک بیت، مدیر ارشد استراتژی و تحول استارباکس گفت: گزینه انعام دیجیتال در برنامه تلفن همراه استارباکس که «مکملی» برای مدل قبلی آن است، به کار گرفته شد. وی افزود که این ویژگی فرصت‌‌های بیشتری را برای مشتریان فراهم می‌کند تا در کار بزرگ ما سهیم شوند. صالح انتظار دارد با وجود انتقادات فزاینده، گزینه انعام در استارباکس باقی بماند. وی افزود: من فکر نمی‌کنم آنها این گزینه را حذف کنند. آیا مشتریان از آن استفاده می‌کنند یا نه، من نمی‌دانم. دانلوپ گفت درباره دیگر فست فودهای زنجیره‌ای انتظار آن را نداشته باشید، زیرا آنها در حال حاضر در راحتی مشتریان و قیمت با هم رقابت می‌کنند. به گفته تد راسمن، تحلیلگر ارشد صنعت، هیچ‌گاه احساس نکنید که باید انعام بدهید.

من فکر نمی‌کنم برای فست فود یا یک خرید تلفنی ساده قهوه مجبور به انعام دادن باشید. حتی اگر فشار دادن دکمه «بدون انعام» در پایانه پرداخت ناخوشایند باشد. با این حال راسمن گفت: اگر در یک کافی شاپ خاص باشید، هر از گاهی پرداخت انعام یک حرکت خوب و خوشایند است. او گفت: تکنولوژی این نوع روش انعام دادن را امکان‌‌پذیر می‌کند، در حالی که معمولا افراد پول نقد کمتری حمل می‌کنند و شاید کمتر بتوانند چند دلار را در یک شیشه انعام فیزیکی بریزند یا به صورت دستی پول نقد به پیشخدمت بدهند.