به گفته یکی از مقامات گروه دانگوون، تصمیم اخیر این گروه کره‌ای برای انصراف از پیشنهاد خود بیشتر به دلیل استقلال محدود آن در مدیریت عملیات محلی بود. یکی از مقامات دانگوون اعلام کرد که به دلیل توافق محرمانه، ما نمی‌توانیم چیز زیادی در مورد این موضوع بگوییم. او گفت: با این حال، تا آنجا که من می‌دانم، به دلیل نظرات متفاوت دو شرکت در مورد قیمت‌های خرید، پیشنهاد منتفی نشد، بلکه دلیل بزرگ انصراف گروه دانگوون از معامله، نقش بسیار محدود آن در مدیریت بازارهای فروش مک دونالد در کره است. این مقام مسوول افزود: زمانی که یک شرکت را خریداری می‌کنید، باید حق مدیریت آن را به طور کامل در دست بگیرید. با این خودمختاری، باید بتوانید کارهایی برای بهبود کسب‌و‌کار و کسب سود لازم انجام دهید.

نماینده یک شرکت مواد غذایی محلی کره‌ای به شرط ناشناس ماندن گفت که برای بهبود عملکرد رو به وخامت مک دونالد کره که در سال‌های اخیر در وضعیت قرمز قرار داشته است، کنترل مدیریت بیشتری لازم بود. این در حالی است که مک‌‌‌‌دونالدز کره برای مدتی از کسری بودجه رنج می‌‌‌‌برد. اگر خریدار جدید نتواند در روشی که در حال حاضر تجارت خود را در کره به پیش می‌برد، تغییراتی ایجاد کند، این شرکت نمی‌تواند در بازار اشباع همبرگر کره سودآوری قابل قبولی داشته باشد.

مک‌‌‌‌دونالدز کره در سال ۲۰۲۱ زیان عملیاتی ۸/  ۲۷ میلیارد وونی و زیان خالص ۹/  ۳۴ میلیارد وونی را ثبت کرد و حدود یک سال قبل نیز زیان عملیاتی ۴/  ۴۸ میلیارد وونی را ثبت کرده بود. نماینده دیگری از یک شرکت غذایی محلی می‌گوید: مک‌‌‌‌دونالدز یکی از حق امتیازهای جهانی است که شدیدا تحت نظارت است و افزود که انتخاب گزینه‌ها منو و تاکتیک‌‌‌‌های بازاریابی توسط دفتر مرکزی جهانی این شرکت مدیریت می‌شود. وی افزود: اگرچه مک دونالد یک برند جهانی است، اما باید اجازه دهد با توجه به شرایط داخلی، شعبه‌هایش تا حدودی به صورت محلی فعالیت کنند.

در سال ۲۰۱۶، مک‌‌‌‌دونالدز تلاش کرده بود تا تجارت کره‌‌‌‌ای خود را به مجموعه‌‌‌‌ای از شرکت‌های کره‌‌‌‌ای مانند گروه CJ، گروه KG، شرکتNHN  و همچنین به کنسرسیومی به رهبری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی گروه کارلایل و Maeil Dairies واگذار کند. با این حال، معاملات به دلایل متعدد، از جمله قیمت بالای خرید توسط مک دونالد، به نتیجه‌ای نرسید.

همچنین از زمانی که گروه KG در سال ۲۰۱۷ شرکت KFC کره را از CVC Capital به مبلغ ۵۰ میلیارد وون خریداری کرد، گروه KG گفت که درگیری‌های زیادی را با مقر جهانی KFC در مورد تفسیر سیاست‌های عملیات جهانی داشته است. یکی از مقامات گروه KG گفت: یکی از دلایل اصلی که گروهKG رابطه خود را با KFC خاتمه داد این بود که به ما اجازه نداد آزادانه بازار فروش کره را اداره کنیم. به عنوان مثال، در طول پاندمی، ما می‌‌‌‌خواستیم یک تجارت توزیع و پخش را راه‌‌‌‌اندازی کنیم. با این حال، KFC انجام این کار را برای ما بسیار دشوار کرد و گفت که فروشگاه‌‌‌‌های کره‌جنوبی یکی از تنها شعبه‌های KFC در جهان خواهند بود که خدمات تحویل را ارائه می‌دهند.

وی افزود: همچنین، زمانی که گروه KG طرحی را برای داشتن منوی کره‌ای در فروشگاه‌های KFC ارائه کرد، این طرح به دلیل مخالفت ستاد جهانی این شرکت لغو شد. او گفت: ما می‌‌‌‌خواستیم با راه‌‌‌‌اندازی شعبه‌‌‌‌های آنها در اینجا، رابطه خود را با KFC حفظ کنیم، زیرا عملکرد KFC در کره تحت عملیات ما به طور پیوسته بهبود یافته است اما در نهایت تصمیم گرفتیم که آن را بفروشیم؛ زیرا تجارت با آنها برای هیچ یک از گروه‌‌‌‌ها قابل قبول نبود.

افزایش قیمت همبرگر در کره

از طرف دیگر آمار و ارقام نشان می‌دهد که حق امتیازهای غذا و نوشیدنی به دلیل افزایش هزینه مواد خام احتمالا قیمت‌ها را بیش از این افزایش دهند. بر اساس داده‌‌‌‌های مرکز آمار کره‌جنوبی که روز پنج‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، قیمت‌های همبرگر برای مصرف‌کننده در نزدیک به ۲۰ سال اخیر به شدت افزایش یافته است، زیرا شرکت‌های بزرگ حق امتیاز قیمت‌های خود را به دلیل افزایش هزینه‌‌‌‌های مواد خام افزایش داده‌اند. قیمت همبرگر در ماه گذشته ۱/  ۱۷‌درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که بالاترین جهش از ژوئیه ۲۰۰۴ بود که ۱۹‌درصد افزایش را تجربه کرده بود.

این در حالی است که در کره‌جنوبی، نرخ تورم همبرگر در سال‌جاری به سرعت در حال افزایش است. قیمت مصرف‌کننده همبرگر در ماه فوریه ۱/  ۷‌درصد و در ماه مارس ۳/  ۱۰‌درصد افزایش یافت. قیمت پیتزا نیز در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در ژانویه امسال، قیمت مصرف‌کننده برای پیتزا نیز با ۸/  ۸‌درصد افزایش مواجه شد و پس از آن در ماه فوریه و مارس به ترتیب ۷/  ۱۰‌درصد و ۱۲‌درصد افزایش یافت. در ماه آوریل، نرخ تورم رشد ۲/  ۱۲ درصدی داشت که بالاترین افزایش را از نوامبر ۲۰۰۸ نشان می‌دهد. نرخ تورم محصولات مرغ سوخاری در کره‌جنوبی که برای ۷ماه متوالی کاهش یافته بود نیز در آوریل به ۸/  ۶‌درصد بازگشت که ۶/  ۱ واحد‌درصد نسبت به ۲/  ۵‌درصد در مارس افزایش را نشان می‌دهد.

یکی از مقامات این صنعت که نخواست نامش فاش شود، گفت: به دلیل افزایش قیمت مواد خام، افزایش ندادن قیمت آنها دشوار است. این منبع صنعتی افزود که برندهای دارای حق امتیاز در راستای تلاش‌های دولت برای مهار تورم تلاش می‌کنند تا افزایش قیمت‌ها را به حداقل برسانند. او اضافه کرد اما تا چه زمانی شرکت‌ها می‌توانند از افزایش قیمت مواد خام استقبال کنند، نامشخص است. ماه گذشته، وزیر کشاورزی، غذا و امور روستایی کره جلسه‌‌‌‌ای برگزار کرد که در آن این وزارتخانه با مقامات شرکت‌های بزرگ دارای حق امتیاز مواد‌غذایی و نوشیدنی کره‌جنوبی از جمله استارباکز، Lotteria و BHC ملاقات کرد و از آنها خواست تا افزایش قیمت‌ها را به حداقل برسانند.