بازار برنج در مسیر تعادل چند وجهی

این سخنان بخشی از گفته‌‌‌های مدیرعامل شرکت طبیعت در نشست مشترک با رسانه‌‌‌ها بود. وی در ادامه با تاکید بر نقش رسانه در انعکاس چالش‌‌‌های بخش تولید، دوری از رویکردهای سیاسی و جهت گیرانه را موضوع مهمی ‌‌‌در حوزه رسانه دانست و گفت: رسانه چه در مواجهه با دولت و چه بخش خصوصی لازم است بی طرفی کامل را رعایت کند و ضرورت این امر استقلال رسانه از هر حیث است که این موضوع برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ضروری است.

photo_2023-08-22_12-06-56

تصمیمات محرمانه برای تعادل بازار برنج

محمد مختاریانی در این نشست در ارتباط با قیمت‌گذاری دستوری و چالش‌‌‌های واردات برنج و اثر آن روی بازار این محصول با بیان اینکه شنیده‌‌‌ها حکایت از آن دارد که مصوباتی محرمانه در ستاد تنظیم بازار تصویب شده که با بهبود روش‌های نظارتی و در عین حال تغییر گروه‌‌‌بندی کالاها کمک زیادی به تعدیل بازار خواهد کرد گفت: انتظار می‌رود این مصوبات باعث شود بازار برنج به سمت منطقی شدن حرکت کند که البته این ضرورتا به معنای افزایش قیمت نیست.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و پایین نگه داشتن اجباری قیمت‌ها می‌تواند با اثر روی عرضه کالا باعث افزایش قیمت محصول شود، گفت: اما در صورتی که این فشارها برداشته شوند و قیمت‌های منطقی حاکم شود، می‌تواند اثر مثبتی روی قیمت‌ها داشته باشد. این در حالی است که تصمیمات ناصحیح در حوزه قیمت نه‌تنها روی صنعت، بلکه روی عملکرد حوزه کشاورزی نیز تبعات زیادی بر جای می‌‌‌گذارد و این در راستای منافع مصرف‌کننده نیز نیست؛ بنابراین انتظار می‌رود با تصمیمات منطقی تعادل همه‌جانبه ایجاد شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در حوزه برنج ایرانی مشکل داشتیم و در ماه‌‌‌های اخیر نگرانی‌ها افزایش یافته بود، گفت: پارسال واردات برنج بیش از نیاز بود که البته دلیل آن نیز تصمیمات دولت بود، اما در چند ماه قبل با تفاهم‌‌‌نامه با استاندار مازندران به خرید برنج اقدام کردیم و خوشبختانه این اقدام نیز باعث شد تا عملا نگرانی‌های کشاورزان در این استان بابت خرید برنج کیفی برطرف شود. البته در گیلان به تازگی اقدام به خرید برنج‌‌‌های کهنه در جهت ایجاد رونق بازار کرده‌‌‌ایم و حداکثر تا دو هفته آینده نگرانی از بابت برنج سنواتی سال‌های گذشته برطرف خواهد شد.

مختاریانی در مورد بحث قیمت نیز گفت: قیمت خرید این محصولات قیمت‌های بازاری است و وزارت جهاد قیمت تمام‌شده کشاورز را رقمی ‌‌‌در حدود 45‌هزار تومان اعلام کرد، اما ما حاضریم بار بوجار‌شده را تا 70‌هزار تومان خریداری کنیم که این قیمت برای برنج پارسال قیمتی منطقی است و فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای، انجمن تولیدکنندگان و تامین‌‌‌کنندگان برنج و شرکت طبیعت حمایت از کشاورز و تعادل قیمت برای مصرف‌کننده را به عنوان هدف قرار داده‌‌‌اند که برکات زیادی نیز به همراه داشت. رئیس هیات‌مدیره انجمن برنج با بیان اینکه واردات در سال‌جاری 40‌درصد کمتر از سال قبل در این مقطع زمانی بوده و بازار متعادل است افزود: همزمان با رفع مشکلات بازار برنج ایرانی باید شرایط را برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز بررسی کنیم و اینکه زمان مناسب برای واردات برنج باید رصد و بهترین تصمیم گرفته شود تا منافع همه‌جانبه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شود. البته به تدریج کمبود برنج خارجی در بازار حس می‌شود، ولی بازار برنج ایرانی در نقطه تعادل قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال «‌دنیای‌اقتصاد» درباره اثر محدودیت صادرات برنج توسط هند گفت: فعلا صادرات برنج «نان باسماتی» که برنج ضعیف‌تری نسبت به «باسماتی» است ممنوع شده که این موضوع روی قیمت‌ها فشار وارد کرده است، با این حال این تصمیم تا حدودی روی قیمت‌های ایران نیز اثر داشته و تا 10‌درصد قیمت با افزایش روبه‌‌‌رو شده است. البته در گذشته این تصمیمات باعث شده بود که قیمت برنج در دنیا تا 2‌هزار دلار نیز برسد، اما بعید به نظر می‌رسد شاهد چنین رویدادی در این مقطع باشیم؛ هرچند افزایش قیمت قابل پیش‌بینی است.

مدیرعامل طبیعت در ارتباط با ترخیص برنج‌‌‌های دپو شده در گمرک گفت: طبق قانون از اول مرداد خروج برنج از گمرک متوقف می‌شود، اما امسال از یک ماه قبل وزارت جهاد به صورت غیررسمی ‌‌‌با رویکرد خود مانع‌تراشی‌‌‌های زیادی برای ترخیص انجام داد و عملا ممنوعیت‌‌‌ها از یک ماه زودتر شروع شده بود. واقعیت آن است که شاید 60‌درصد از مردم کشور مصرف‌کننده برنج وارداتی هستند و انتظار می‌رود دولت این موضوعات را در نظر بگیرد.

30‌درصد بازار تن ماهی از دست رفت

عضو هیات‌‌‌مدیره سندیکای کنسرو ایران در ادامه در ارتباط با افزایش 78 درصدی قیمت تن ماهی که آمارهای رسمی آن رشد قیمت را تایید می‌کنند، گفت: آخرین قیمت مصوب برای تن ماهی آبان ماه سال قبل بود که بر اساس قیمت مبنای ماهی 52‌هزار تومانی و در رقم 39‌هزار تومانی برای هر قوطی تن ماهی تصویب شد، اما قیمت ماهی پس از مدتی با رشد شدیدی روبه‌‌‌رو شد که به‌رغم جلساتی که با خانواده صیادی و شیلات برگزار شد، در عمل قیمت ماهی به بالاتر از 90‌هزار تومان نیز رسید.

پس از ناامید شدن از جلسات با شیلات و جهاد، به تعزیرات نامه‌‌‌نگاری کردیم و خواستار ثبات قیمت در بازار ماهی شدیم که باز هم بی‌‌‌نتیجه ماند و امروز ماهی داخلی به بالاتر از 155‌هزار تومان رسیده است که این موضوع نه‌تنها خانواده تولیدکننده که میلیون‌‌‌ها مصرف‌کننده را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.  به گفته مختاریانی انتظار داریم نظارت‌‌‌ها بیشتر و قیمت‌ها در بازار ماهی متعادل شود تا شرایطی ایجاد نشود که تنها خانواده صیادی سود ببرند و کارخانه‌‌‌ها و مردم با زیان روبه‌‌‌رو شوند. برای این منظور تزریق بار و مجوزهای واردات و حمایت‌‌‌های مناسب می‌تواند بازار را برای همگان به تعادل برساند.

وی با بیان اینکه لااقل 30‌درصد مصرف‌کنندگان تن ماهی را از دست داده‌‌‌ایم، گفت: امیدواریم این موضوع حل شود و بتوانیم مصرف‌کنندگان را بار دیگر به بازار برگردانیم وگرنه با این قیمت ماهی نمی‌توان تعادل را در بازار ایجاد کرد و حتی با قیمت‌های کنونی تن ماهی - با توجه به قیمت پایه ماهی - تولیدکنندگان یا در حال تجربه زیان هستند یا حداکثر در نقطه سر‌به‌سر قرار دارند.

بازارهای چای و شکر نیازمند نظارت دولت

مدیرعامل طبیعت در ارتباط با بازار چای با بیان اینکه هنوز بسیاری از کالاها ارز موردنیاز خود را برای سال‌جاری دریافت نکرده‌‌‌اند، گفت: اما در اقدامی‌‌‌ عجیبب کالای چای ارز سه سال آینده خود را نیز دریافت کرده و این موضوع بازار، دولت و تولیدکنندگان داخلی را با وضعیت پیچیده‌‌‌ای روبه‌‌‌رو کرده است. الان هم دولت از یک سمت با ارز تخصیص‌یافته روبه‌‌‌رو است و از سوی دیگر واردات کلید خورده، ولی دولت ناچار به ایجاد محدودیت برای واردات در جهت تنظیم بازار چای داخلی است که باعث می‌شود چای اکنون در عمل با ارز آزاد در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد؛ این موضوع حاد و پیچیده، بازار چای و دولت را درگیر کرده که در سال‌های گذشته سابقه نداشته است.

وی در ارتباط با بازار شکر نیز گفت: شکر با نرخ دولتی مصوب وجود ندارد و اکثر کارخانه‌های قندی مصرف‌کننده شکر به این موضوع اشاره می‌کنند. وی با بیان اینکه دلال‌‌‌ها شکر را یا از کارخانه‌های دولتی خریداری کرده‌‌‌اند یا احتکار کرده‌‌‌اند و مبلغی به عنوان حق دلالی دریافت می‌کنند، گفت: متاسفانه دولت هم در بحث تنظیم بازار و هم نظارت ضعیف عمل کرده است و واردکنندگان نیز بعضا کالای بی‌‌‌کیفیت و حتی تاریخ مصرف گذشته را تحویل می‌دهند که دولت در این بخش نیز خوب عمل نکرده است.