تاثیر جایگزین‌های گیاهی بر محیط‌زیست

در این گزارش آمده که مصرف گوشت‌های گیاهی علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و انتشار کربن، با کاهش استفاده از زمین، می‌تواند به توقف جنگل‌زدایی کمک کند. اوا ولنبرگ یکی از نویسندگان این مطالعه در این خصوص اظهار کرد: گوشت‌های گیاهی فقط یک محصول غذایی جدید نیستند، بلکه فرصتی حیاتی برای دستیابی به امنیت غذایی و اهداف آب و هوایی و در عین حال دستیابی به اهداف سلامت و تنوع زیستی در سراسر جهان هستند.

از جمله بخش‌های کشاورزی که بیشترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند، گاوداری است. درختان و جنگل‌‌‌ها اغلب برای ایجاد مکان‌‌‌هایی برای چرای دام‌ها از بین می‌‌‌روند و این روند، اکوسیستم‌های حیاتی را که خانه‌‌‌ بسیاری از موجودات و موجب تنوع زیستی هستند تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فضاهای سبز از نظر جذب کربن و جذب آلاینده‌های مضر از جو زمین که به گرمایش جهانی کمک می‌کند، مزایایی را ارائه می‌دهد. در همین حال، گاوها از طریق تولید فضولات، متان تولید می‌کنند و به گفته صندوق دفاع از محیط‌زیست، گاز متان از نظر اثرات گرمایش سیاره حدود ۸۰برابر قوی‌تر از دی اکسید کربن است. بر اساس این تحقیق تا سال ۲۰۵۰ استفاده از زمین‌‌‌های کشاورزی ۴۲‌درصد و استفاده از کودهای شیمیایی ۴۵‌درصد از میزانی که در سال ۲۰۰۹ بود بیشتر خواهد شد. تا آن سال یک‌دهم جنگل‌‌‌های بکر حاره‌‌‌ای دنیا نابود می‌شود.

همچنین اگر تقاضا برای گوشت همین‌طور ادامه یابد جنگل‌ها و زمین‌های زراعی بیشتری باید به دامداری و محل نگهداری دام تبدیل شوند. از بین رفتن جنگل‌ها و افزایش دامداری باعث تولید دی‌اکسید کربن و متان بیشتری می‌شود و استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی هم باعث تسریع تولید گازهای گلخانه‌‌‌ای و تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهد شد. تقریبا نیمی از تولید زراعی دنیا به مصرف خوراک دام می‌رسد در حالی که بسیاری از مردم دنیا غذای کافی ندارند. در حالی که گاوها به طور مستقیم و غیرمستقیم تنها عامل در صنعت کشاورزی از نظر آلودگی نیستند، محققان این مقاله خاطرنشان می‌کنند که آنها حدود نیمی از گازهای سمی از چهار محصول اصلی غذایی حیوانی که شامل گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک و شیر می‌شوند را تشکیل می‌دهند. بر اساس این مطالعه، تغییر به غذاهای گیاهی بیشترین سود را برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا، چین و آسیای جنوب شرقی در خصوص کاهش از دست دادن تنوع زیستی خواهد داشت، در حالی که کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آمریکای جنوبی بیشترین سود را از کاهش آلودگی کربن خواهند برد.

همچنین این مطالعه بیان کرد که چنین اقدامی به بهبود امنیت غذایی و کاهش تعداد جهانی افراد دارای سوء تغذیه کمک می‌کند. تا سال ۲۰۵۰، این اقدام همچنین می‌تواند نرخ کاهش اکوسیستم حیاتی را بر اساس مسیرهای فعلی به نصف کاهش دهد. اتخاذ یک رژیم غذایی کاملا گیاهی تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند، اما یک رژیم غذایی که شامل جایگزینی برخی از وعده‌های غذایی معمولی مبتنی بر گوشت با جایگزین‌های گیاهی می‌شود، یک راه عالی برای کمک خواهد بود. کارشناسان معتقدند جایگزینی گوشت با لوبیا، سبزیجات، توفو یا سیتان، فقط در یک وعده در هفته یا صرفا هر وعده غذایی که گوشت جزء اصلی آن نیست، یک جایگزین مغذی برای ما و همچنین کمک‌کننده در راستای حفظ سیاره است. همچنین یک راه سالم و خوشمزه برای تغذیه شما و خانواده‌تان خواهد بود.