خواص شیر و یک دنیا حرف نگفته

«شیر» سرشار از مواد غنی و خواص‌‌‌ متعدد است، آنقدر که هر چه از خواص متعدد و متنوع آن گفته شود، گویی انگار مواردی را فراموش کرده‌‌‌ایم. هم به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان کمک می‌کند و هم بهترین منبع کلسیم است. این نوشیدنی به دلیل پروتئین موجود در آن، به جلوگیری از درد عضلات کمک می‌کند و موجب عملکرد بهتر مغز، کاهش استرس و ایجاد آرامش اعصاب می‌شود. از سوی دیگر به درمان بیماری‌‌‌های مختلف مانند بهبود بینایی، درمان دیابت، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند. شیر همچنین خطر ابتلا به انواع سرطان و ابتلا به آلرژی را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کند.

روزی که شیر روانه مدرسه شد

همین خاصیت‌‌‌های متعدد شیر بود که مسوولان آموزش و پرورش را در سال ۱۳۷۹ را واداشت تا شیر را روانه مدرسه کنند؛ هر چند که در آن سال‌ها دایره تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌‌‌آموزان کوچک بود اما همین‌که این اقدام کلید خورد، اتفاق مبارکی بود. در سال اول اجرای طرح توزیع شیر، ۱۰‌هزار دانش‌‌‌آموز از این نوشیدنی گوارا در مدرسه بهره‌‌‌مند شدند اما این عدد در سال‌های بعد رو به افزایش رفت تا جایی که کم‌‌‌کم همه دانش‌‌‌آموزان کشور را در برگرفت.

وقتی شیر برای مدرسه رفتن با مشکل مالی مواجه شد

کم‌‌‌کم شیر برای مدرسه رفتن با مشکل پولی مواجه شد و این شد که توزیع شیر با تاخیر و نصفه و نیمه اجرا شد و در نهایت قطع شد. تا اینکه در مهر سال ۱۳۹۸ بعد از دو سال قطع شدن شیر مدرسه، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌‌‌ای، نحوه اجرای این طرح در آن سال را به انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ابلاغ کرد و مقرر شد شیر در استان‌‌‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان توزیع شود. این مدل توزیع شیر با ورود کرونا به کشور، ناقص ماند و با توجه به اینکه کلاس‌‌‌های درس هم به صورت مجازی تشکیل می‌‌‌شد، عملا خبری از شیر مدرسه نبود.