تورم برای تعیین قدرت خرید یک فرد بسیار مهم است. به عبارت دیگر، تورم معیاری است که باعث می‌شود قیمت کالاها و خدمات در طول زمان افزایش یابد و خریداران آن را احساس کنند زیرا بر امور مالی شخصی، به‌‌‌ویژه هزینه‌‌‌ها و عادات خرید تاثیر می‌‌‌گذارد. قیمت اقلام ضروری در هند در ماه‌‌‌های اخیر افزایش یافته است و شرکت‌هایی مانند کوکاکولا را بر آن داشته تا بسته‌‌‌های کوچک‌تری را برای عرضه برخی از محصولات خود مانند پیتزا و همبرگر ارزان‌‌‌تر عرضه کنند. در ماه‌های اخیر تورم خرده‌‌‌فروشی هند از ۶.۸۳درصد در ماه اوت به ۵.۰۲درصد در سپتامبر کاهش یافت و یک خط دو ماهه از آستانه تحمل بانک مرکزی هند(RBI‌)  را شکست و افزایش قیمت مواد غذایی این کشور از ۱۰‌درصد به ۶.۶درصد کاهش یافت. اما در ماه اکتبر این کشور دوباره با افزایش تورم مواجه شد که همین امر فشار مضاعفی را بر شرکت‌های فعال در صنعت غذایی وارد آورد.

آکشی جاتیا، مدیر اجرایی وست‎لایف در این خصوص اظهار کرد: ما کاملا یک فشار تورمی را بر هزینه‌‌‌های کلان رستوران‌ها و صنایع غذایی هند مشاهده می‌‌‌کنیم. غذاخوری‌های زنجیره‌ای و همچنین فست فودهای غربی از نظر رشد فروش خود تحت فشار قرار دارند. او در ادامه افزود: در ماه‌های اخیر غذا خوردن گهگاه هندی‌ها در خارج از خانه بسیار کاهش یافته است. این کاهش و رکود، محدود به کشور هند نیست. در سطح جهانی، زنجیره‌‌‌های فست فود، از جمله مک‌‌‌دونالد و برندهای یام یا رستوران‌های زنجیره‌ای KFC، با این چالش جدی مواجه شده‌اند و بسیاری از مشتریان آنها ترجیح می‌دهند که غذای خود را در داخل خانه میل کنند.

در سرتاسر جهان، هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان افزایش یافته است و قیمت غذا و نوشیدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر در کشورهای توسعه‌یافته در سرتاسر جهان توصیه‌هایی در مورد چگونگی صرفه‌جویی در هزینه‌ها هنگام خرید مواد غذایی رواج یافته است. با توجه به افزایش قیمت انرژی به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۲، برخی برای دستیابی به نیازهای اولیه وعده‌های غذایی خود با مشکل مواجه شدند. خوشبختانه قیمت‌های انرژی از آن زمان تاکنون کاهش یافته است، اما به‌رغم آن قیمت موادغذایی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با قیمت‌هایی که در اوایل سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، همچنان افزایش یافته است.

سطوح ناامنی غذایی و تغذیه نامناسب ممکن است همچنان در حال افزایش باشد و بر دولت‌‌‌ها در سراسر جهان فشار وارد کند تا از کسانی که قدرت خریدشان به سرعت در حال کاهش است حمایت بیشتری کنند. برای مقابله با این مشکل، وست‎لایف در ماه ژوئن غذاهای تخفیف‌دار را با قیمت ۱۷۹ روپیه (۲.۱۵ دلار) عرضه کرد. با این حال، این تنها منجر به رشد یک درصدی فروش در همان فروشگاه شد که از رشد ۷ درصدی در سه ماه اول و جهش ۴۰ درصدی در سال گذشته هم کمتر بود.