کاهش مصرف گوشت باعث کم شدن میزان دریافت کالری (واحد اندازه‌‌‌گیری انرژی غذایی) و چربی می‌شود و به کاهش وزن و کم شدن خطر بیماری‌‌‌های قلبی عروقی کمک می‌‌‌کند. پژوهش‌‌‌ها نشان داده‌‌‌اند کسانی که مصرف گوشت بالاتری دارند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت هستند. همچنین کاهش میزان مصرف گوشت در رژیم‌‌‌های غذایی به میزان چشم‌گیری انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای را نیز کاهش می‌‌‌دهد و همچنین به جلوگیری از نابودی گونه‌‌‌های جانوری، جلوگیری از گسترش مزارع کشاورزی و حفظ آب کمک می‌‌‌کند.

یک تحقیق که توسط دانشگاه دورهام انجام شد، نشان داد که برچسب‌‌‌های هشداردهنده شامل تصویر گرافیکی، شبیه به هشدارهایی در خصوص ناتوانی جنسی، بیماری قلبی یا سرطان ریه روی پاکت‌‌‌های سیگار، می‌تواند انتخاب وعده‌‌‌های غذایی حاوی گوشت را ۷ تا ۱۰‌درصد کاهش دهد. این تغییری است که می‌تواند تاثیر مادی شگرفی بر آینده سیاره ما داشته باشد. بر اساس نظرسنجی اخیر YouGov شرکت مطالعات بازار بریتانیایی، بالغ بر ۷۲‌درصد از جمعیت بریتانیا خود را به عنوان گوشت‌خوار طبقه‌بندی می‌کنند. اما کمیته تغییرات آب‌و‌هوایی (CCC) که به دولت‌ها در مورد اهداف انتشار خالص صفر توصیه‌هایی را ارائه می‌کند، اعلام کرده است که بریتانیا باید مصرف گوشت خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰‌درصد و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰‌درصد کاهش دهد تا به اهداف مدنظر خود دست یابد.

جک هیوز، کاندیدای دکترا که مطالعه دورهام را رهبری می‌کرد، در این خصوص اظهار کرد: وقتی توصیه‌های CCC را با این واقعیت ترکیب می‌کنید که مصرف زیاد گوشت با بسیاری از مسائل بهداشتی و روشی که در حال حاضر کشاورزی می‌کنیم مرتبط است و همچنین به شدت با پتانسیل شیوع بیماری‌‌‌های همه‌گیر ارتباط مستقیم دارد، این حقیقت مشخص می‌شود که دلایل متعددی وجود دارد که چرا روش فعلی که ما گوشت می‌‌‌خوریم شاید بهترین راه برای انجام آن نباشد.

هیوز و همکارانش ۱۰۰۱ بزرگسال گوشت‌خوار را به چهار گروه تقسیم کردند و به هر گروه تصاویری از گوشت گرم، ماهی، غذاهای گیاهی با برچسب هشدار بهداشتی، برچسب هشدار زیست محیطی، برچسب هشدار بیماری همه‌گیر یا تصاویر بدون برچسب نشان دادند. هشدارهای مربوط به بیماری همه‌گیر در منصرف کردن شرکت‌کنندگان از خوردن گزینه‌های گوشتی موثرتر بود و انتخاب آنها را تا ۱۰‌درصد کاهش داد، به دنبال آن هشدارهای بهداشتی با ۸.۸ درصد، سپس هشدارهای زیست محیطی با ۷.۴درصد بر انتخاب شرکت‌کنندگان موثر بودند، اما محققان گفتند که این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی‌دار نبودند و اینکه شرکت‌کنندگان هشدارهای مربوط به محیط‌زیست را معتبرترین آنها ارزیابی کرده بودند.

محققان بر این باورند که یافته‌‌‌های آنها می‌تواند به تشویق تغییرات در انتخاب‌‌‌های خوراکی کمک کند که در نهایت می‌تواند برای محیط‌زیست مفید باشد. هیوز گفت: رسیدن به انتشار صفر خالص یک اولویت برای کشورها و کره زمین است. از آنجا که ثابت شده است که برچسب‌‌‌های هشدار، مصرف سیگار و نوشیدنی‌‌‌های شیرین و الکلی را کاهش می‌‌‌دهند، استفاده از برچسب هشدار روی محصولات حاوی گوشت، در صورت معرفی به عنوان سیاست ملی می‌تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند.

به گفته کارشناسان دامپروری سهم چشمگیری در انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای دارد. گاو و گوسفندان و دیگر جانوران پستاندار نشخوار کننده غذای خود را با تخمیر روده‌‌‌ای هضم می‌‌‌کنند و آروغ آنها منبع اصلی انتشار متان است که ناشی از کاربری زمین، تغییر کاربری زمین و جنگلداری است. کود حیوانی به همراه متان و نیتروز اکسید باعث می‌شود که حیوانات اهلی منبع اصلی انتشار گاز گلخانه‌‌‌ای از کشاورزی شوند. به نظر می‌رسد کاهش چشمگیر در مصرف گوشت برای کاهش تغییرات آب و هوایی امری ضروری است، به‌‌‌ویژه که جمعیت جهان تا اواسط قرن جاری ۲.۳میلیارد نفر افزایش می‌‌‌یابد.