تام سندرز، استاد بازنشسته تغذیه و رژیم غذایی در کینگز کالج لندن می‌گوید: با این حال، افزایش خطر نسبتا اندک بود. سندرز در بیانیه‌ای گفت: این مقاله افزایش ۹ درصدی در خطر ابتلا به چند بیماری را گزارش می‌دهد که با مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری‌شده مرتبط است. میزان مصرف غذا مدت‌ها پیش از طریق یک پرسش‌نامه اندازه‌گیری شد. سندرز گفت: این مهم است، زیرا الگوهای رژیم غذایی در ۲۵ سال گذشته کاملا تغییر کرده و غذاهای بیشتری در خارج از خانه خورده می‌شود و غذاهای آماده بیشتری خریداری می‌شود.

ایان جانسون، محقق تغذیه و علوم زیستی در نورویچ، بریتانیا، محقق بازنشسته در موسسه کوادرام می‌گوید: در حالی که این مطالعه نمی‌تواند به طور قطع ثابت کند که غذاهای فوق فرآوری‌شده عامل مستقیم بیماری‌های متعدد هستند، بسیاری از تحقیقات دیگر ارتباط بین برخی از غذاهای فوق فرآوری‌شده  (UPF) و مضرات سلامتی را نشان داده‌اند. این در حالی است که او در این مطالعه شرکت نداشت. با توجه به تمام شواهد علمی به دست آمده، به احتمال زیاد برخی از انواع UPF خطر ابتلا به بیماری‌های بعدی را افزایش می‌دهند‌ که این امر یا به این دلیل که مستقیما برای سلامتی مضر هستند یا ناشی از این است که این غذها، جایگزین غذاهای سالم‌تر مانند سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون می‌شوند.

هاینز فریسلینگ، دانشمند تغذیه و متابولیسم در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در بیانیه‌ای گفت: یافته‌های این مطالعه نگران‌کننده است، زیرا در اروپا غذاهای فوق فرآوری‌شده بیش از نیمی از غذای دریافتی روزانه ما را تشکیل می‌دهند. در ایالات متحده، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ تخمین زد که حدود ۷۱‌درصد از عرضه مواد غذایی در این کشور ممکن است فوق فرآوری شده باشد. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، غذاهای فرافرآوری شده حاوی مواد افزودنی هستند که هرگز در آشپزخانه‌ها استفاده نمی‌شوند یا به ندرت استفاده می‌شوند که عملکرد آنها این است که محصول نهایی را خوش‌طعم یا جذاب‌تر کنند.

لیست افزودنی‌ها شامل مواد نگهدارنده برای مقاومت در برابر کپک و باکتری است. امولسیفایرها برای جلوگیری از جدا شدن مواد ناسازگار؛ رنگ‌‌‌‌دانه‌ها و رنگ‌‌‌های مصنوعی؛ عوامل ضد کف، حجیم‌کننده، سفید‌کننده، ژل و لعاب و شکر، نمک و چربی اضافه یا مواد غذایی تغییر یافته که برای جذاب‌‌‌تر کردن غذا طراحی شده‌‌‌اند از جمله این مواد هستند. اما کارشناسان معتقدند که همه غذاهای فوق فرآوری‌شده مضر نیستند.

این مطالعه که دوشنبه در مجله The Lancet منتشر شد، اطلاعات رژیم غذایی را از ۲۶۷‌هزار مرد و زن از هفت کشور اروپایی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ جمع‌‌‌آوری کرد. محققان شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۱ سال دنبال کردند تا ببینند کدام‌یک از آنها به بیماری‌‌‌های مزمن مختلف از جمله سرطان مبتلا شده‌‌‌اند. هنگامی که آنها وارد مطالعه شدند، از هر فرد خواسته شد آنچه را که معمولا در ۱۲ ماه گذشته می‌خورده است، به خاطر بیاورد و محققان غذاها را بر اساس سیستم طبقه‌بندی NOVA طبقه‌بندی کردند، که فراتر از مواد مغذی به نحوه تولید غذاها نگاه می‌کند.

دوئن ملور، متخصص تغذیه و استاد ارشد دانشکده پزشکی استون در بیرمنگام بریتانیا، گفت: برای تخمین زدن آن، محققان باید غذاها را به مواد مختلف تقسیم می‌‌‌کردند تا بررسی کنند که آیا فوق فرآوری‌شده هستند یا خیر، مانند روغن نباتی برم‌دار که در برخی از نوشیدنی‌های مرکباتی استفاده می‌شود تا طعم‌دهنده‌ها از یکدیگر جدا نشوند. ملور افزود: این رویکرد، به‌‌‌ویژه از آنجا که داده‌‌‌های غذایی جمع‌آوری شده تا ۳۰ سال قدمت دارند، می‌تواند این نوع تفسیر از داده‌‌‌های تاریخی را با استفاده از یک تعریف مدرن در معرض خطا قرار دهد.

رینالدا کوردووا، نویسنده ارشد این مقاله، دانشجوی فوق دکترا در رشته‌های دارویی، تغذیه و علوم ورزشی در دانشگاه وین، می‌گوید: هنگامی که غذاهای فوق فرآوری‌شده توسط زیرگروه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند، به نظر نمی‌رسید که همه آنها با ایجاد چند بیماری مزمن مرتبط باشند. وی افزود: در حالی که گروه‌‌‌های خاصی مانند محصولات حیوانی و نوشیدنی‌‌‌های مصنوعی و شیرین‌شده با شکر با افزایش خطر مرتبط بودند، گروه‌‌‌های دیگر مانند نان‌‌‌ها و غلات فرآوری‌‌‌شده یا محصولات گیاهی جایگزین، هیچ ارتباطی با خطر بیماری نشان ندادند. او در ادامه تصریح کرد: این مطالعه به ما تاکید می‌کند که لازم نیست به طور کامل از غذاهای فوق فرآوری‌شده اجتناب شود، بلکه مصرف آنها باید محدود شود و غذاهای تازه یا کمتر فرآوری‌شده جایگزین آنها شود.