دنیای اقتصاد: معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در تازه‌ترین گزارش خود آخرین وضعیت غول‌های صنعت فولاد جهان را بررسی کرد. براساس این گزارش میزان تولید فولادخام جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶۳۰ میلیون‌تن بوده که رشد ۹/ ۰ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. در این میان کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با تولید ۴/ ۸۰۸ میلیون‌تنی خود در سال ۲۰۱۶ سهم ۶/ ۴۹ درصدی از کل تولید فولادخام جهان را به دست آورده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد آسیا (به جز چین) حدود ۲۰ درصد، کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) حدود ۳/ ۶ درصد، اتحادیه اروپا حدود ۱۰ درصد، خاورمیانه حدود ۲ درصد، آمریکای شمالی حدود ۷ درصد و آمریکای جنوبی حدود ۵/ ۲ درصد و کشورهای آفریقا حدود یک درصد از تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند. سهم ایران در سال ۲۰۱۶ نیز در تولید فولاد خام معادل ۹/ ۱۷ میلیون‌تن برآورد شده است.

براساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، کشورهای چین با تولید ۴/ ۸۰۸ میلیون‌تن، ژاپن با تولید ۸/ ۱۰۴ میلیون‌تن، هندوستان با تولید ۶/ ۹۵ میلیون‌تن، ایالات‌متحده آمریکا با تولید ۵/ ۷۸ میلیون‌تن، روسیه با تولید ۸/ ۷۰ میلیون‌تن، کره‌جنوبی با تولید ۶/ ۶۸ میلیون‌تن، آلمان با تولید ۱/ ۴۲ میلیون‌تن، ترکیه با تولید ۲/ ۳۳ میلیون‌تن، برزیل با تولید ۳/ ۳۱ میلیون‌تن و اوکراین با تولید ۲/ ۲۴ میلیون‌تن به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم در تولید فولاد در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کشورهای ایتالیا با تولید ۴/ ۲۳ میلیون‌تن، تایوان با تولید ۸/ ۲۱ میلیون‌تن و مکزیک با تولید ۸/ ۱۸ میلیون‌تن در رتبه‌های یازدهم تا سیزدهم قرار گرفته‌اند. در این میان ایران با تولید ۹/ ۱۷ میلیون‌تن فولاد در رتبه چهاردهم این فهرست قرار گرفته است. رتبه‌های پانزدهم تا بیستم این فهرست متعلق به کشورهای فرانسه، اسپانیا، کانادا، لهستان، بلژیک و انگلستان با تولید ۴/ ۱۴ میلیون‌تن، ۶/ ۱۳ میلیون‌تن، ۶/ ۱۲ میلیون‌تن، ۹ میلیون‌تن، ۸/ ۷ میلیون‌تن و ۷/ ۷ میلیون‌تن است.

براساس این گزارش بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در جهان «ArcelorMittal» واقع در لوکزامبورگ با میزان تولید ۴۵/ ۹۵ میلیون‌تن در سال ۲۰۱۶ است. در بین شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد در این سال، شرکت ایمیدرو با میزان تولید ۰۲/ ۱۴ میلیون تن در رتبه ۲۵ قرار دارد. همچنین براساس داده‌های انجمن جهانی فولاد، روند تولید فولادخام از سال ۲۰۱۰ برحسب مناطق جهان نشان می‌دهد، طی ۷ سال اخیر بیشترین میزان تولید فولادخام جهان در سال ۲۰۱۳ با ۱۶۵۰ میلیون‌تن بوده است. این در حالی است که متوسط رشد سالانه تولید فولاد خام جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۲ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۳ سهم چین از تولید فولادخام جهان به ۸/ ۴۹ درصد رسید که این میزان در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی مواجه شد، اما در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مجددا اندکی افزایش یافت و در نهایت در سال ۲۰۱۶ سهم چین از تولید فولادخام جهان به ۶/ ۴۹ درصد رسید.

همچنین طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، متوسط رشد تولید در کشورهای آسیایی (به جز چین) حدود ۲ درصد، در چین ۴ درصد، خاورمیانه حدود ۸ درصد و سایر کشورهای اروپایی حدود ۲ درصد و در اتحادیه اروپا، CIS و کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی منفی بوده است. تولید فولادخام در کشورهای CIS بعد از سال ۲۰۱۱ با کاهش مواجه شد. تولید این محصول نیز در آمریکای شمالی بعد از سال ۲۰۱۴ و در آمریکای جنوبی پس از ۲۰۱۵ کاهش یافت.

سهم قاره‌ها از تولید

مطابق گزارش جهانی فولاد، تولید جهانی فولادخام در ۶۷ کشور عمده تولیدکننده آن در جهان، در چهار ماه اول سال ۲۰۱۷ معادل ۸/ ۵۵۰ میلیون‌تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶، معادل ۲/ ۵ درصد افزایش یافته است. در این مدت، آسیا با تولید ۵/ ۳۷۸ میلیون‌تن فولادخام، اتحادیه اروپا با ۸/ ۵۶ میلیون‌تن، سایر کشورهای اروپایی با ۸/ ۱۲ میلیون‌تن، آمریکای شمالی با ۵/ ۳۸ میلیون‌تن، آمریکای جنوبی با حدود ۱۴ میلیون‌تن و خاورمیانه با ۲/ ۱۰ میلیون‌تن به ترتیب رشد ۱/ ۵ درصدی، ۵/ ۴ درصدی، ۱۳ درصدی، ۱/ ۵ درصدی، ۶/ ۱۱ درصدی و ۸/ ۱۱ درصدی را نسبت به چهار ماه اول ۲۰۱۶ تجربه کرده‌اند. کشورهای CIS با ۶/ ۳۳ میلیون‌تن تولید فولادخام رشد منفی ۳/ ۰ درصدی را در چهار ماه ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ داشته‌اند. چین در آسیا با تولید ۸/ ۲۷۳ میلیون‌تن فولادخام در چهار ماه اول ۲۰۱۷ با رشد ۶/ ۴ درصدی نسبت به چهارماه ۲۰۱۶ مواجه شده و به تنهایی سهم ۷/ ۴۹ درصدی در تولید فولادخام جهان داشته است. میزان تولید فولادخام ایران نیز در چهارماه اول ۲۰۱۷ حدود ۴/ ۶ میلیون‌تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴ درصد افزایش تولید داشته است. همچنین آمار تولید فولادخام در ماه آوریل ۲۰۱۷ در ۶۷ کشور مذکور نشان می‌دهد که حدود ۱۴۲ میلیون‌‌تن فولادخام در این ماه تولید شده که این میزان در مقایسه با ماه آوریل ۲۰۱۶ با افزایش ۵ درصدی مواجه بوده است.

فولاد در سال 2017

براساس پیش‌بینی OECD ظرفیت جهانی تولید در صنعت فولاد در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۴۲۲ میلیون‌تن خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۶/ ۰ درصدی دارد. در کشورهای عضو OECD در سال ۲۰۱۷ ظرفیت تولید نسبت به سال ۲۰۱۶ با اندکی کاهش روبه‌رو خواهد شد و کشورهای غیر OECD رشد ۹/ ۰ درصدی را در این مدت خواهند داشت. مطابق آمار انجمن جهانی فولاد نسبت استفاده از ظرفیت فولادخام در ۶۷ کشور عمده تولیدکننده آن در آوریل ۲۰۱۷، ۶/ ۷۳ درصد بوده که این میزان ۵/ ۲ واحد درصد بالاتر از ماه آوریل سال ۲۰۱۶ و ۷/ ۱ واحد درصد بالاتر از مارس ۲۰۱۷ است.

تقاضای جهانی فولاد

تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۶ معادل ۵/ ۱۵۴۸ میلیون‌تن بوده که نسبت به سال قبل خود با رشد حدود یک درصدی مواجه شده است. براساس پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۳/ ۱ درصد و در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۹/ ۰ درصد رشد می‌یابد. براساس پیش‌بینی‌ انجمن جهانی فولاد در این میان سهم چین از تقاضای فولاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ روند کاهشی در پیش خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که کشورهای چین، ایالات‌متحده آمریکا و هند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ همچنان جزو سه کشور عمده مصرف‌کننده فولاد جهان باقی بمانند. همچنین مطابق پیش‌بینی‌ها، مصرف فولاد در چین در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۲ درصدی و در ایالات‌متحده آمریکا و هند به ترتیب با رشد ۳ و ۱/ ۷ درصدی همراه خواهد بود. از سوی دیگر در میان ۱۰ کشور عمده مصرف‌کننده فولاد، افزایش میزان مصرف پیش‌بینی شده برای فولاد در هند و ترکیه در سال ۲۰۱۸ قابل توجه است.