خبرگزاری صدا و سیما: مدیرعامل توانیر اعلام کرد امسال تلفات برق تک رقمی می‌شود و از ۱۱ تا ۲/ ۱۱ درصد به ۹ تا ۵/ ۹ درصد کاهش خواهد یافت.

آرش کردی با اشاره به اینکه به ازای هر درصد کاهش تلفات می‌توانیم ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور کمک کنیم، افزود: با کاهش تلفات می‌توانیم از میزان سرمایه‌گذاری‌ها در تولید، توسعه، شبکه انتقال و فوق توزیع بکاهیم.

وی اضافه کرد: برای هر نیروگاه هزار مگاواتی و توسعه شبکه سالانه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

کردی گفت: سالانه ۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت برق برای کاهش ریسک و افزایش تولید باید انجام دهیم.

وی افزود: هر درصد کاهش تلفات حدود ۲/ ۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال به ما کمک می‌کند، اگر با نرخ معادل نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه کنیم، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ملی کمک خواهد شد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تلفات برق ۱۷ تا ۲۰ درصد بوده است، گفت: کاهش تلفات به کمتر از ۱۰ درصد کار بسیار موثر و از مصادیق اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شود.

کردی افزود: عمده تلفات ما در شبکه‌های توزیع است و تلفات در شبکه‌های انتقال و فوق‌توزیع براساس نرم جهانی است، اگر چه آن هم جای کار دارد اما هدفگیری اولیه و اساسی ما کاهش تلفات بخش توزیع است.

وی تاکید کرد: کاهش تلفات هم بحث ذخیره‌سازی انرژی فسیلی را دربر دارد و هم کاهش هزینه‌هایی که به صنعت برق تحمیل می‌شود که این خود مصداق اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل توانیر اتوماسیون و مکانیزاسیون یا هوشمندسازی اندازه‌گیری مصرف انرژی در کشور را یکی دیگر از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش برق برشمرد و گفت: برای مدیریت مصرف و اندازه‌گیری کاهش تلفات و بهینه‌سازی باید ملاک اندازه‌گیری داشته باشیم که البته به معنای آن نیست که در حال حاضر چنین ملاکی نداریم، بلکه می‌خواهیم آن را هوشمند کنیم.

کردی اضافه کرد: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم برای ۴۰۰ هزار مشترک بزرگ و دیماندی که حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند از طریق کنتورهای هوشمند میزان مصرف را اندازه‌گیری کنیم که به تدریج در سایر بخش‌های تجاری و خانگی هم گسترش خواهیم داد.مدیرعامل توانیر گفت: امسال آنچه به هوشمندسازی اضافه شده استفاده از کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی است که علاوه بر ۴۰۰ هزار کنتور قبلی ۵۰۰ هزار کنتور مکانیزه هوشمند نیز در قالب طرح سهام برای چاه‌های کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

کردی اضافه کرد: این روند یک مدیریت مصرف در بخش آب نیز هست یعنی هر بخش انرژی را می‌توان تدبیر کرد و هم از میزان مصرف غیرمجاز چاه‌های آب جلوگیری کرد.

وی درباره اینکه با نصب کنتورهای هوشمند چقدر از مصرف بی‌رویه جلوگیری خواهد شد؟ گفت: اجرای این طرح به ما کمک می‌کند برنامه‌های جانبی را پشتیبانی کنیم یعنی اگر مصرف انرژی را پیک‌زایی کنیم و کاهش دهیم در برنامه ۵ تا ۱۰ ساله اعداد و ارقام مشخص خواهد شد.کردی اضافه کرد: اگر همه کنتورها را نصب کنیم امیدواریم ضریب بار را که بالای ۶۱ یا ۶۲ درصد است به بالای ۶۵ درصد برسانیم و به این ترتیب از ساخت نیروگاه هزار تا ۱۵۰۰ مگاواتی بی‌نیاز خواهیم شد.

وی درباره برق‌رسانی به روستاهای ۱۰ تا ۲۰ خانوار که یکی دیگر از ۱۷ موردی است که در ابلاغیه وزارت نیرو آمده است، گفت: تعداد روستاهای بدون برق حدود ۵۰۶ روستا با ۱۰تا ۲۰ خانوار است که پارسال نیز همین تعداد برق‌رسانی شده است.

مدیرعامل توانیر افزود: ضریب نفوذ برق شهری ۱۰۰درصد است و با برق‌رسانی به این تعداد روستا ضریب نفوذ برق در روستاها نیز۹۷/ ۹۹درصد خواهد شد.کردی گفت: مناطق باقیمانده فاقد برق، سکونتگاه‌های فصلی و موقت خواهد بود که برای آنها نیز از طریق سیستم فتوولتائیک (خورشیدی) برق رسانی خواهیم کرد.وی تاکید کرد: امسال دیگر روستای بدون برق بالای ۱۰ خانوار نخواهیم داشت و امیدواریم نیمه دوم سال جشن برق‌دار شدن همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار را برگزار کنیم.