ایرنا: مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: در هشت ماه منتهی به آبان امسال صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال از مرز ۴/ ۴ میلیارد دلار گذشت.

امیر صباغ در دوره آموزشی آشنایی با حوزه معدن و صنایع معدنی در دنیا و تحلیل بازار راهبردی معدن و صنایع معدنی گفت: در دوره زمانی مورد بررسی ۱۱ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۳۱ تن سنگ‌آهن صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. ارزش صادرات سنگ آهن در این مدت به بیش از ۵/ ۴۵۱ میلیون دلار بالغ شد که نسبت به عملکرد مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۵/ ۴۸ درصد رشد داشته است. وی تصریح کرد: صادرات زنجیره سیمان نیز در دوره این گزارش به رقم ۸ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۷ تن رسید که از لحاظ وزنی در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۶/ ۴ درصدی را ثبت کرد. ارزش زنجیره صادراتی سیمان در این مدت افزون بر ۹/ ۳۳۶ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ کاهش ۲۱ درصدی داشت. همچنین سایر اقلام معدن و صنایع معدنی صادراتی رقم ۴ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۰ تن بود که در دوره این گزارش رشد ۲/ ۲۱ درصدی را در مقایسه با عملکرد هشت ماه پارسال دارد؛ در عین حال ارزش آن نیز به بیش از ۴۶۶ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه در پارسال ۱۸ درصد کاهش ثبت کرده است.

زنجیره فولاد و محصولات پایین‌دستی مرتبط نیز در هشت ماه ۹۵ بالغ بر ۴ میلیون و ۳۲۲ هزار تن بود که ۶/ ۱۰۶ درصد رشد از نظر وزنی در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۴ دارد. همچنین افزون بر یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار ارزش بخش زنجیره فولاد و محصولات پایین‌دستی ثبت شده که افزایش ۵/ ۳۷ درصدی را نسبت به هشت ماه پارسال ثبت کرده است. علاوه بر این صدور انواع سنگ در این دوره، بیش از سه میلیون و ۴۷۱ هزار و ۱۵۳ تن بود که رشد افزون بر ۱۹۳ درصدی را در مقایسه با هشت ماه ۹۴ نشان می‌دهد؛ ارزش صادرات آن نیز به بیش از ۸/ ۲۰۴ میلیون دلار رسیده است که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۹/ ۷۲ درصدی دارد. صادرات مس و محصولات پایین‌دستی نیز در مدت یاده شده ۶/ ۵۶۱ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه پارسال ۸/ ۳۰۷ درصد رشد نشان می‌دهد و ارزش آن به رقم ۵۳۶ میلیون دلار رسید که افزایش ۷/ ۳۷۳ درصدی را ثبت کرد. برپایه اطلاعات موجود در هشت ماه ۹۵ مجموع واردات زنجیره معدن و صنایع معدنی به بیش از ۴/ ۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش ۳/ ۲۲ درصدی دارد. در این مدت واردات فولاد به ارزش ۶۸/ ۱ میلیارد دلار بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است. ایران به‌عنوان چهاردهمین فولادساز جهان در دوره هشت ماه منتهی به آبان بیش از ۶ میلیون تن صادرات داشت و انتظار می‌رود میزان تولید فولاد خام تا پایان سال ۹۵ به بیش از ۱۸ میلیون تن برسد.