دنیای اقتصاد- شادی آذری: موسسه رتبه‌سنجی فیچ، یکی از سه موسسه رتبه‌سنجی معتبر جهان، در بیانیه جدید خود هشدار داد که «دولت ترامپ برای شرایط بین‌المللی اقتصاد و اعتبار کشورها ریسک به همراه دارد.» فیچ افزود، «همان‌طور که پیش‌بینی‌ می‌شد سیاست‌های آمریکا دچار افت شده است، چون کانال‌های موجود در ارتباطات و هنجارهای روابط بین‌الملل کنار گذاشته شده‌اند و این موضوع چشم‌انداز تغییرات ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده در سیاست‌های آمریکا را که اثراتی جهانی برجای می‌گذارد، افزایش می‌دهد.»

بر این اساس، جدی‌ترین اثر ترامپ، کاهش رتبه اعتبارات و بدهی‌ها خواهد بود. گر چه موسسه فیچ به‌طور مستقیم به این موضوع اشاره نکرد که آمریکا در معرض کاهش رتبه است، اما فهرستی از شرکای تجاری آمریکا را ارائه کرده که در صورت بروز اثرات منفی رجزخوانی و اقدامات ترامپ بر توافقات تجاری بین‌المللی و جریان مهاجرت، متحمل آسیب خواهند شد. برخی از کشورهایی که با اثرات جدی سیاست‌های ترامپ مواجه می‌شوند شامل کانادا، آلمان، چین، ژاپن و مکزیک هستند. نام همه این کشورها از سوی شخص ترامپ یا مشاورانش به‌عنوان اقتصادهایی ذکر شده است که از قراردادهای ناعادلانه تجاری نفع می‌برند. موسسه فیچ هشدار داد که با افزایش اظهارات ترامپ، «احتمالا این فهرست به همین‌ها محدود نخواهد شد.» با وجود این اما فیچ تاکید کرده است که ریسک‌های اقتصادی موجود، کاهشی هستند و انتظار می‌رود سناریویی تحقق یابد که «کمتر ملایم» است به‌ویژه وقتی موضوع تجارت در میان باشد. تحلیلگران بر این باورند که بیانیه اخیر فیچ لحن بسیار کوبنده و تندی دارد. فیچ نوشته است:‌« خطرات اولیه‌ای که اعتبارات کشورها را تهدید می‌کند، شامل این موارد است: احتمال ایجاد تغییرات مخرب در روابط تجاری، کاهش جریان‌های سرمایه در سطح بین‌المللی، محدودسازی مهاجرت‌ها که بر میزان پول‌های ارسالی مهاجران به وطنشان اثر می‌گذارد و تقابل ارزی بین سیاست‌گذارانی که موجب افزایش ارزش پول‌های ملی یا طولانی شدن سایر نوسانات در بازار مالی می‌شوند. عینیت یافتن این خطرات موجب کاهش نامطلوب رشد اقتصادی می‌شود و بر امور مالی دولت‌ها که در رتبه اعتباراتشان موثر است، فشار وارد می‌آورد. افزایش هزینه بودجه‌های خارجی یا کاهش میزان دسترسی به آنها، به‌ویژه وقتی با کاهش نرخ پول همراه شود، نیز بر رتبه اعتبارات و بدهی‌های اقتصادها اثر می‌گذارد.» تا کنون دولت اوباما از پیمان ترانس پاسیفیک کناره‌گیری کرده‌اند و خواستار مذاکرات مجدد در مورد توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی شده‌اند. آنها همچنین لحن تندی را در برابر شرکت‌هایی به‌کارگرفته‌اند که به دنبال برون‌سپاری مشاغل هستند. فیچ گفته است عواقب این اقدامات دولت ترامپ تا مدتی ناشناخته خواهد بود اما علائم اولیه آن در سرتاسر جهان مخرب خواهد بود. تحلیلگران فیچ می‌گویند که به‌طور خلاصه می‌توان گفت توافقات بسیاری در حال تغییرند اما لحن پرخاشجویانه برخی از اعضای کابینه نشان می‌دهد که دوره آسانی برای مذاکرات، پیش رو وجود ندارد و جای چندانی هم برای مصالحه نیست.

این هشدار فیچ یک روز پس از آن اعلام شد که این موسسه رتبه‌سنجی اعلام کرده بود تعداد کشورهایی که رتبه بدهی‌هایشان در سطح -AAA (رتبه نسبتا بالا) قرار دارد، به کمترین حد خود طی ۱۴ سال اخیر رسیده است. به‌عنوان درصدی از کل کشورهایی که رتبه بدهی ‌آنها از سوی فیچ تعیین شده، این بدترین آمار به ثبت رسیده است. البته رتبه بدهی‌های آمریکا تغییری نکرده اما در عین حال فیچ هشدار داده است «به‌نظر می‌رسد بخش مالی دولت آمریکا نسبتا ضعیف شده باشد.» در عین حال فیچ تایید کرده است که طرح‌های ترامپ برای کاهش مالیات‌ها، کاهش ضوابط مربوط به کسب و کارها و هزینه برای زیرساخت‌ها جزو طرح‌های حامی رشد محسوب می‌شوند. از سوی دیگر فیچ به محدودیت‌های مهاجرت نگاه منفی دارد و اعلام کرده است که آمریکا و مکزیک شلوغ‌ترین کریدور مهاجرت را دارند. علاوه بر این، مکزیک، هندوراس، السالوادور، گوآتمالا و نیکاراگوآ نیز شاهد جریان ورود درآمد مهاجران به وطنشان هستند. هشدار فیچ همچنین کشورهایی را شامل می‌شود که از سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی منتفع می‌شوند و در عوض کالاها را به آمریکا ارسال می‌کنند. فهرست این کشورها نسبتا طولانی است و نام کشورهایی همچون کانادا، انگلستان، هلند، مکزیک، آلمان، چین و برزیل را در برمی‌گیرد.