دنیای اقتصاد: سرپرست وزارت نیرو ضمن برشمردن دستاوردهای دولت‌یازدهم در صنعت آب و برق، مطالبات و چالش‌های پیش‌روی وزارت نیرو در دولت دوازدهم را تشریح کرد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو»، ستار محمودی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد درباره میزان بدهی و مطالبات دولتی این وزارتخانه گفت: بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران حدود ٤ تا ٥ هزار میلیارد تومان و به بانک‌ها بیش از این رقم است؛ اما میزان کل بدهی این وزارتخانه که مجموع پیمانکاران و بانک‌ها را در برمی‌گیرد، ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

سرپرست وزارت نیرو افزود: وزارت نیرو یک بسته و یک پکیج تهیه کرده تا میزان بدهی‌هایی که در حال حاضر بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است را کاهش دهد. محمودی خاطرنشان کرد: در صنعت برق به‌طور طبیعی متکی به درآمدهای صنعت هستیم، بنابراین دولت دوازدهم در نظر دارد یک معادله تنظیم کند تا این روند کاهشی را با یک بسته خاص با همکاری ارگان‌ها ادامه دهد. وی ادامه داد: در زمینه بدهی به بانک‌ها کمک‌هایی از دولت یازدهم دریافت شد و به پیمانکاران دادیم اما این میزان قادر به تسویه این بدهی‌ها نبود. محمودی گفت: وزارت نیرو در حال تهیه بسته اقتصادی است تا مسیر حرکت و ظرفیت‌سازی‌ها توسعه یابد و هم نگهداری و هم بخشی از بدهی‌ها کاهش یابد. وی افزود: نمی‌توان گفت صنعت آب و برق صرفا با تعرفه یا وجوه و خزانه دولت می‌چرخد پس باید با یک بسته مشخص صنعت آب و برق به تعادل برسد که این موضوع مستلزم همکاری ظرفیت‌های اقتصادی کشور است. به گفته وی، این بسته اقتصادی خواهد گفت در ۴ سال آینده وزارت نیرو چه نیازی دارد و چقدر می‌تواند از تعرفه‌های موجود استفاده کند. محمودی همچنین درمورد برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعرفه آب و برق اظهار کرد: برای تامین درآمدها و پرداخت بدهی‌ها مجموعه‌ای از روش‌ها را در نظر گرفته‌ایم که یکی از این روش‌ها ممکن است از طریق تعرفه‌ها تامین شود. وی افزود: نمی‌توان گفت اگر تعرفه آب و برق گران شد می‌توان به راحتی کار کرد، چرا که وزارت نیرو یک وزارتخانه فنی و اجتماعی است، پس باید علاوه بر توجه به اقتصاد آب و برق از فناوری‌های روز برای کاهش هزینه‌ها و در نهایت برای کسب درآمد استفاده کرد. سرپرست وزارت نیرو در حاشیه این نشست درخصوص اینکه آیا به دولت برنامه‌ای ارائه کرده است،گفت: برنامه‌ای به دولت نداده‌ام، هرچند دولت از همه وزرا برنامه خواستند که وزارت نیرو نیز جزو آن است، بنابراین از تمام وزرا و وزارتخانه‌ها یک برنامه صد روزه خواسته‌اند.

محمودی درباره مطرح شدن افراد مختلف برای وزارت نیرو گفت: روی وظیفه خودمان متمرکز هستیم، گمانه‌زنی‌ها را تعقیب نکرده و نمی‌کنم و هر چه دولت صلاح بداند همان است. وی ادامه داد: وزارت نیرو در دولت دوازدهم ظرفیت و برنامه‌هایی دارد، درباره اینکه چه‌کسی وزیر نیرو شود باید گفت هرکسی مسوولیت وزارت نیرو را بپذیرد نمی‌تواند با این برنامه‌ها سلیقه‌ای برخورد کند.