پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان «ساتبا» درخصوص برنامه‌ریزی این سازمان برای استفاده از انرژی‌های نو گفت: اساس برنامه‌ریزی‌ها این است که در ۴سال آتی ۲۵ درصد از کل ظرفیت نصب شده جدید در کشور از محل انرژی‌های نو تامین شود. سیدمحمد صادق زاده درباره دستاوردهای وزارت نیرو در زمینه تولید داخلی پنل‌های خورشیدی اظهار کرد: در دو سال اخیر دو اتفاق مهم در زمینه انرژی‌های نو در کشور صورت گرفته است؛ اول اینکه دانش فنی و تحقیقات بنیادین در زمینه انرژی‌های نو در کشور بسیار پیشرفت کرده است و ما در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه تحقیقاتی داریم که در این زمینه تحقیق می‌کنند و دوم اینکه؛ انرژی‌های نو در سال‌های اخیر جایگاه بسیار مناسبی در سبد انرژی کشور پیدا کرده‌اند. وی افزود: قبل از سال ۹۵ تقریبا می‌توان گفت انرژی خورشیدی جایگاه چندانی در سبد انرژی کشور نداشت اما الان اینگونه نیست و ما در این زمینه قادریم چندین خط تولید پنل‌های خورشیدی در کشور راه بیندازیم. وی تصریح کرد: خط تولید پنل‌های خورشیدی در شیراز که در سال گذشته افتتاح شد یکی از مدرن‌ترین خط تولیدهای دنیاست و دارای ظرفیتی بالغ بر ۲۵۰ مگاوات در سال است که در حال حاضر حدود ۱۳۰ مگاوات را به‌صورت تمام مکانیزه تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی ما این است در ۴ سال آینده ۲۵درصد از کل ظرفیت نصب شده جدید در کشور از محل انرژی‌های نو تامین شود، در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از ظرفیت نصب شده انرژی‌های پاک در کشور متعلق به انرژی بادی و خورشیدی است که امیدواریم در سال آینده سهم انرژی بادی و خورشیدی هر کدام به تنهایی به ۴۵۰ تا ۵۰۰ مگاوات از کل انرژی‌های نصب شده پاک در کشور برسد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در مورد مزیت استفاده از انرژی‌های نو در کشور به‌ویژه انرژی خورشیدی اظهار کرد: به‌سبب تابش مناسب نور خورشید در کشور در طول سال ما از پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه برخوردار هستیم، علاوه بر این، استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک باعث می‌شود تا نیاز به نصب پست‌های عظیم برق در کشور برای تنظیم ولتاژها از بین برود.