به‌گزارش «پایگاه خبری وزارت راه‌و شهرسازی»، این تفاهم‌نامه همکاری برای تامین مالی خارجی ساخت ۲۰ هزار دستگاه انواع واگن باری، یک‌هزار دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لکوموتیو باری از طریق تولید مشترک ایران و روسیه منعقد شده است. طبق این تفاهم‌نامه طرفین متعهد شدند تا در اجرای پروژه‌های مشترک برای تامین ناوگان مورد نیاز راه‌آهن ایران در قالب بومی‌سازی تولید مشترک بین تولیدکنندگان ایرانی و روسی اقدام کنند. براساس تفاهم‌نامه مذکور سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳ میلیارد یورو طی ۵ سال آینده در این حوزه صورت خواهد گرفت که پیش‌بینی می‌شود افزایش قابل توجهی در بخش تجهیزات ریلی بین ۲ کشور به وجود آید. وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: امروز که کلان‌شهرها از آلودگی هوا رنج می‌برند، دو خبر خوب در حوزه توسعه حمل‌ونقل سبز برای مردم داریم. عباس آخوندی افزود: پنج‌شنبه هفته گذشته اعتبارات اسنادی خط آهن تهران ـ مشهد از سوی بانک صنعت و معدن به نفع طرف چینی‌ باز و در واقع اجرای پروژه به‌صورت رسمی آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش اول اجرای این قرارداد که پرداخت ۵/ ۷ درصد سهم ایران از پروژه بود، انجام شد. آخوندی با تاکید بر اینکه این پروژه را در چهار سال آینده به پایان می‌رسانیم، اظهار کرد: سرعت سِیر قطار برقی تهران ـ مشهد، با اجرای این پروژه به ۶ ساعت کاهش یافته و سرعت سِیر قطار مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و قطار باری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه سالانه ۳۵ میلیون مسافر از طریق این خط آهن (قطار برقی) به مشهد عزیمت خواهند کرد. وی خبر دوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را امضای قرارداد ۳ میلیارد یورویی میان شرکت راه‌آهن ایران و مرکز توسعه تجارت خارجی روسیه عنوان کرد و افزود: این قرارداد به سود توسعه حمل و نقل سبز (ریلی) بوده و براساس این قرارداد، ۲۰ هزار واگن باری از سوی شرکت‌های ایرانی و روسی و هزار دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لکوموتیو و تجهیزات دیگر ساخته می‌شود. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد کل واگن‌های باری فعال در خطوط ریلی کشور ۲۸ هزار دستگاه بوده است که با اتمام این قرارداد، تعداد ناوگان ریلی رشد بیش از ۷۰ درصدی خواهد داشت.

همچنین تعداد واگن‌های مسافری فعال موجود نیز ۲۲۰۰ دستگاه است که با قرارداد امروز، تعداد ناوگان مسافری رشد ۵۰ درصدی دارد. آخوندی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، طبق برآورد ما ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که با این دو قرارداد اخیر، بیش از ۵ میلیارد دلار آن محقق شده است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد بلافاصله ساخت ۶ هزار دستگاه واگن باری از طرف سه شرکت ایرانی واگن پارس، واگن کوثر و فولاد درخشان آغاز می‌شود؛ ضمن اینکه این کار یک اقدام جدی به سمت توسعه اشتغال است. رئیس مرکز توسعه تجارت خارجی روسیه نیز با اشاره به پتانسیل بالای ایران برای توسعه صنعت ریلی گفت: براساس قرارداد جدید، روسیه از ساخت مشترک واگن در ایران به مبلغ ۳ میلیارد یورو حمایت می‌کند. پیتر فرادکوف در این مراسم گفت: روسیه فروش محصولات خود را در حوزه صنعت حمل‌ و نقل ریلی به ایران از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده و پروژه‌ای که امروز قرارداد آن به امضا رسید، وسیع‌ترین آن در بخش صنعت ریلی است.