توزیع کالاهای اساسی بدون واسطه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش «دنیای اقتصاد» امیرخسرو فخریان با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عنوان بازوی اجرایی دولت کار می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۹۰ شرکت مستقل با ۱۱۰ برند و ۳ هزار و ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور عضو اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. وی افزود: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از قبیل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، برنج توسط شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی تامین می‌شود و بدون واسطه در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار می‌گیرد. فخریان با اشاره به اینکه در فروشگاه‌ها، کالا با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصد به دست مصرف‌کننده می‌رسد، افزود: از آنجا که تعداد زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار امسال به دلیل آنفلوآنزا از دست رفت، این کالا شرایط خود را دارد و با نرخ مصوب ١٢ هزار و ٦٠٠ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. همچنین برای رفاه حال مردم، میوه و سبزی نیز با قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت روز بازار به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: از آنجا که بخش عمده‌ای از واردات، از سوی هند انجام می‌شود، تاجران هندی براساس ممنوعیت‌های واردات برنج به ایران، قیمت برنج را تغییر می‌دهند. بنابراین برنج هندی به‌طور معمول با یک نوسان قیمت مواجه می‌شود. اما اتحادیه همواره تلاش کرده است عرضه برنج هندی در فروشگاه‌ها را با یک قیمت ثابت و بدون نوسان به مصرف‌کننده عرضه کند. وی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت برای حمایت از کشاورزان، واردات برنج در مقاطعی از سال ممنوع می‌شود. فخریان یکی از نقاط ضعف اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را فعالیت نداشتن در خارج از کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که سال آینده فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از کشور آغاز شود. رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از کشور را عاملی برای توسعه صادرات کالاهای تولید داخل دانست و از کشورهای عراق و عمان به‌عنوان کشورهای هدف در اولین گام نام برد.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی تاکنونی تخفیفی از نظر مالیاتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نداده است، گفت: سیاست‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای متفاوت است و برخی درصدد ارائه تخفیف بیشتر و برخی نیز درصدد ارائه محصول با کیفیت‌تر هستند. به‌طور عمده این فروشگاه‌ها کالاها را با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصد به مردم عرضه می‌کنند. در مواردی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند ارتباط مستقیمی با تولیدکننده داشته باشند و کالا را از تولید‌کننده به مصرف‌کننده برسانند، ارائه تخفیف‌های بیشتر امکان‌پذیر است.