شورش آمریکا علیه شرکای تجاری

در این باره روز پنج‌شنبه کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم این کشورها را تمدید نخواهد کرد و از این روز واردات این دو محصول را بدون استثنا هدف تعرفه‌ای قرار خواهد داد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، این خبر با واکنش تند مقامات کشورهای مختلف به خصوص اروپایی‌ها همراه بود. در این باره اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تعرفه‌های جدیدی بر محصولات آمریکایی که از لحاظ سیاسی حساس‌ هستند وضع خواهد کرد. مکزیک نیز قرار است تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی آمریکا را افزایش دهد و کانادا فلزات مشابهی را که از آمریکا وارد می‌شوند هدف تعرفه‌ای قرار خواهد داد. در کنار واکنش تند کشورهایی که هدف افزایش تعرفه قرار گرفته‌اند، این اقدام کاخ‌سفید انتقاد کارشناسان اقتصادی را به همراه داشت. در این راستا، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» هشدار داده است که افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد. تام دونوهه، رئیس‌ اتاق بازرگانی آمریکا نیز در یادداشتی مدعی شده است سیاست‌های تجاری ترامپ، تهدیدی برای ۶/ ۲ میلیون شغل آمریکایی است. شرکت ‌رسانه‌ای «بلومبرگ» نیز در گزارشی، شواهد جدیدی از پشت پرده تصمیم ترامپ در لغو معافیت کشورهای اروپایی از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم ارائه کرده است. به ادعای این شرکت رسانه‌ای، دونالد ترامپ امید دارد با تهدید تعرفه‌ای اروپا، آنها را مجاب به افزایش مخارج نظامی و همکاری با دولت آمریکا درخصوص اعمال تحریم علیه ایران کند.

شورش آمریکا علیه متحدان

روز پنج‌شنبه (۳۱ مه) دولت ترامپ با منقضی کردن معافیت اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا از افزایش تعرفه ۲۵ درصدی فولاد و ۱۰ درصدی آلومینیوم، شوک بزرگی به روابط با بزرگ‌ترین متحدان تاریخی کشورش وارد ساخت. به گزارش «بلومبرگ» این اقدام دونالد ترامپ روزنه‌های امید را برای جلوگیری از جنگ‌تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا کور کرد. به عبارت دیگر، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا دیگر قادر نیستند به توافقی تجاری دست یابند که هر دو طرف را راضی نگه ‌دارد. این اقدام دونالد ترامپ با واکنش تند مقامات کشورهای مشمول و کارشناسان اقتصادی همراه شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، روز پنج‌شنبه و بلافاصله پس از بیانیه دولت آمریکا، کانادا و مکزیک و اتحادیه اروپا، آمادگی خود را برای تلافی این تهدید تجاری اعلام کردند. اوایل روز جمعه وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد اتحادیه اروپا برای پاسخ مناسب به آمریکا با کانادا و مکزیک همکاری خواهد کرد. این درحالی است که روز چهارشنبه و پیش از انقضای معافیت مذکور، ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا با نماینده تجاری اتحادیه اروپا برای تمدید معافیت این اتحادیه دیدار کرد که دیدار آنها نتیجه‌ای نداشت. به گزارش «سی‌ان‌ان»، ارزش مبادلات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا سالانه به بیش از یک تریلیون (هزار میلیارد) دلار می‌رسد. اتحادیه اروپا بیش از هر شریک تجاری دیگری به آمریکا کالا صادر می‌کند، درحالی که تجارت خدمات میان این دو متوازن است. در این باره افزایش تعرفه فلزات، تهدیدی برای بیش از ۴/ ۷ میلیارد دلار از صادرات اعضای اتحادیه به آمریکا خواهد بود. به گزارش «رویترز» این اتحادیه در تلافی‌ این لغو معافیت، تعرفه واردات موتور‌سیکلت هارلی دیویدسون و نوعی مشروبات الکلی تولید آمریکا را افزایش داد. این اتحادیه همچنین حمایت همه‌جانبه خود را از طرح کمیسیون اروپا برای افزایش تعرفه واردات بیش از ۴/ ۳ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی– درصورت معاف نشدن اتحادیه اروپا از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم – اعلام کرد. وزیر خارجه کانادا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد آمریکا، تعرفه واردات ۸/ ۱۲ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی از فولاد و آلومینیوم گرفته تا مشروبات الکلی و نوشیدنی پرتقال را افزایش خواهد داد. مکزیکی‌ها نیز اعلام کرده‌اند اقدام مشابهی را که طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و صنعتی آمریکا را هدف افزایش تعرفه قرار می‌دهد اجرایی خواهند کرد. به گفته وزیر اقتصاد مکزیک، تا زمانی که آمریکا تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را حذف نکند، کشورش واردات محصولات آمریکایی فولاد، گوشت خوک، سیب، انگور، پنیر و محصولات دیگر را هدف تعرفه‌ای قرار خواهد داد.

«بلومبرگ»: جنگ تجاری به‌خاطر ایران

شرکت رسانه‌ای-آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی از انگیزه‌های سیاسی دونالد ترامپ در لغو معافیت اروپا از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم خبر داد. به گزارش این رسانه، دونالد ترامپ قصد دارد با تهدید تعرفه‌ای اروپا، آنها را وادار به تبعیت از خواسته‌های واشنگتن – همچون همکاری برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران و افزایش پرداخت سهم هزینه‌های ناتو – کند. در این باره ریچارد گرنل، سفیر آلمان در «سازمان ملل»‌ در گفت‌وگویی که با روزنامه «نیویورک تایمز»‌ داشت، اعلام کرد دونالد ترامپ حاضر است در ازای همکاری قدرتمند اتحادیه اروپا با آمریکا در موضوع ایران، معافیت‌های این اتحادیه را از افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم تمدید کند. تام دونوهو، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا، در یادداشتی، اثرات سیاست‌های حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ را بر مشاغل آمریکایی مورد ارزیابی قرار داده است. به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، این یادداشت با استفاده از نتایج مطالعات علمی، به بررسی ضرری که مشاغل آمریکایی از افزایش تعرفه‌های دولت ترامپ و خروج آمریکا از «نفتا» - توافق تجاری میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک – متحمل می‌شوند پرداخته است. بر این اساس، خروج آمریکا از «نفتا» در سال نخست موجب از بین رفتن بیش از ۸/ ۱ میلیون شغل آمریکایی می‌شود. به‌علاوه تعرفه‌هایی که دولت آمریکا بر طیف گسترده‌ای از واردات محصولات چینی اعلام کرده است، ۱۳۴ هزار شغل، تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم، ۴۷۰ هزار شغل و تعرفه واردات خودرو و قطعات آن نیز ۱۵۷ هزار شغل آمریکایی را تهدید می‌کند.  روز پنج‌شنبه پس از لغو معافیت اتحادیه اروپا و دو کشور دیگر از افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم دونالد ترامپ، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» طی بیانیه‌ای درخصوص تبعات منفی که این تصمیم برای اقتصاد آمریکا به همراه دارد هشدار داد. بر اساس این بیانیه‌، افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم آمریکا بر محصولاتی که از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وارد می‌شوند گرچه ممکن است به افزایش تولید این محصولات در آمریکا کمک کند، اما در نهایت این اقدام به اقتصاد آمریکا صدمه خواهد زد. در این بیانیه آمده است: «افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم هزینه مواد اولیه را برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان آمریکایی افزایش خواهد داد. این امر موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه از سوی متحدان آمریکا می‌شود که در نهایت تولیدکنندگان این کشور، به ویژه صادرکنندگان، صدمه خواهند دید.»

 

حمله تجاری ترامپ به اروپا