حاج رسولی‌ها اضافه کرد: میانگین بارش در سایر استان‌ها کاهش کمتر از ۱۰ درصد را دارد و حتی در برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی و غربی و کردستان میانگین بارش نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی درباره وضع سدهای مهم کشور نیز گفت: میزان ورودی آب به سدهایی که تامین‌کننده آب شرب هستند نسبت به پارسال ۳۵ درصد کاهش دارد که قبل از بارش‌های اخیر این رقم ۴۳ درصد بود. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: سدهایی که درصد زیادی از ذخیره آب آنها برای شرب استفاده می‌شود مانند سد درودزن در استان فارس ۶۴ درصد کاهش ورودی آب دارد و در استان خراسان رضوی سد دوستی ۴۸ درصد کاهش ورودی آب نسبت به پارسال ثبت شده است. حاج رسولی‌ها افزود: سدهای گلپایگان و کوچری که بخشی از آب شرب قم را تامین می‌کنند ۵۸ درصد و سد زاینده رود ۵۷ درصد کاهش ورودی دارد. وی گفت: ورودی آب به سد کمال صالح ۷۸ درصد و سد استقلال، شمیل و نیان ۱۰۰ درصد کاهش ورودی نسبت به پارسال را دارند؛ به گونه‌ای که فقط یک میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال تا کنون به مخزن سدهای استقلال و شمیل و نیان وارد شده است. حاج‌رسولی‌ها افزود: سد کوثر در استان کهکیلویه و بویر احمد که تامین‌کننده آب شرب پنج استان است ۴۳ درصد کاهش ورودی آب دارد؛ این سد ۷۰ درصد آب شرب بوشهر را تامین می‌کند.

وی درباره وضع آب سدهای تهران نیز گفت: پنج سد تامین‌کننده آب تهران با کاهش ورودی ۳۳ درصدی مواجه هستند که با تمهیدات خوبی که در مخازن این سدها از سال گذشته انجام شده توانستیم این میزان کاهش را پوشش دهیم و امیدواریم در شهر تهران دچار مشکلی نباشیم. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره سدهای خوزستان نیز گفت: سدهای این استان تامین‌کننده آب کشاورزی و نیروگاه‌های برقابی هستند که در سال آبی جاری ۳۷ درصد کاهش ورودی داشتند. حاج رسولی‌ها افزود: سدهای استان خوزستان درصد کمی از آب شرب این استان را تامین می‌کنند.

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای جبران کاهش ورودی آب به سدها برای تابستان امسال گفت: مدیریت منابع آب و کنترل برداشت‌ها، همچنین تامین آب و اجرای طرح‌های سازه‌ای بلندمدت همچنان در دستور کار است؛ اما طرح‌های اضطراری کوتاه مدت با همکاری شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب فاضلاب استان‌ها را در پیش گرفته ایم. حاج رسولی‌ها ادامه داد: حفر چاه‌های اضطراری، اجاره چاه‌های کشاورزی، قُرق کردن اطراف چاه‌های شرب تا شعاع ۲۰۰ متری ازجمله اقداماتی است که در بخش تامین آب شرب اجرا می‌شود. وی افزود: در بخش مصرف نیز مدیریت فشار، اطلاع‌رسانی در زمان پیک مصرف را شرکت‌های آب و فاضلاب پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون مجوز حفر ۶۰۰ تا ۷۰۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب در تابستان صادر شده که بخشی از آنها حفر و بخشی دیگر در حال اجراست که از این میزان چاه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب آب برداشت خواهد شد. حاج رسولی‌ها افزود: در مناطق مختلف کشور الگوی مصرف را تعدیل کرده‌ایم و امکان ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف در مناطق بحرانی وجود دارد تا بتوانیم برای تامین آب شرب تابستان را بدون مشکل سپری کنیم. وی گفت: سالانه ۷ میلیارد مترمکعب آب برای شرب در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۳۵ تا ۴۰ درصد این میزان در زمان پیک مصرف تابستان مصرف می‌شود.