بحث و بررسی درباره بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران برگزار شد که پیش از این، بسته حمایت از تولید در همین کمیسیون و کمیسیون‌های صنعت و معدن و کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران بررسی شده بود و فعالان اقتصادی در این جلسات رای به حذف رانت در اجرای بسته حمایت از تولید داده بودند. این در حالی است که در نشست جدید کمیسیون کشاورزی اتاق تهران تصریح شد که بسته حمایت از تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی ناکارآمد است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،‌ به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌نویس بسته پیشنهادی با موضوع حمایت از تولید در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته تا مورد بررسی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کار قرار گیرد. این بسته پیشنهادی در حال حاضر روی میز کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران قرار دارد و طی جلساتی، نقاط ضعف و قوت آنچه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های صنعتی به رشته نگارش درآمده، مورد بحث نقادانه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در ابتدای این جلسه گزارشی از آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولید تدوین کرده است، از سوی کارشناس کمیسیون کشاورزی ارائه شد. بر اساس این گزارش، صنعت غذا سهم بیش از ۱۷ درصدی از اشتغال بخش صنعت، سهم بیش از ۶ درصدی از صادرات غیرنفتی و همچنین مواد غذایی سهم بیش از ۲۳ درصدی از هزینه‌های خانوار کشور را تشکیل می‌دهد در حالی که به گفته فعالان در بسته حمایت از تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنعت غذا توجهی نشده است.

در این گزارش تصریح شده است که با توجه به افزایش فزاینده هزینه‌های تولید نظیر مواد اولیه، ماشین‌آلات، حمل و نقل و ... تمهیدات لازم برای کاهش هزینه تمام شده تولید در این بسته حمایتی دیده نشده است. از دیگر نقاط ضعف این بسته حمایتی که در گزارش کمیسیون به آن پرداخته شده، این است که در بسته حمایتی توجهی به تشویق صادرات و همچنین ارائه حمایت‌های اثربخش متناسب با رقبا در بازارهای هدف اصلی صادرات کشور نظیر ترکیه نشده است. اما در این نشست، دبیر انجمن صنایع شیرینی، شکلات و بیسکویت یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان واحدهای تولیدی این صنعت را گرفته است، کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد. جمشید مغازه‌ای تصریح کرد که کمبود روغن خوراکی و همچنین مواد بسته‌بندی، مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت شیرینی و شکلات کشور ایجاد کرده است به‌طوری که حتی در تولید واحدهای بزرگ این صنعت نیز اخلال جدی ایجاد شده است. مغازه‌ای فقدان اصلاح نظام تعرفه‌ای را در بسته پیشنهادی وزارت صنعت مورد انتقاد قرار داد و گفت: اصلاح تعرفه واردات نهاده‌های تولیدی صنایع در این شرایط می‌تواند بر قیمت تمام شده محصولات تولید داخل موثر باشد.        

دبیرکل انجمن پسته ایران نیز در این نشست، از کاهش شدید تولید پسته از سوی باغداران کشور در سال جاری خبر داد. سیدمحمد ابراهیم علوی با بیان اینکه امسال، سال ناآور پسته در ایران است، افزود: با توجه به اینکه سال گذشته میزان تولید پسته در کشور به حدود ۲۵۰‌هزار تن رسید، برآورد می‌شود امسال این میزان تنها در حدود ۵۵ هزار تن باشد. تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات جوی یکی از دلایل اصلی کاهش برداشت و تولید پسته طی سال جاری است. همچنین به گفته دبیرکل انجمن پسته ایران، زمزمه‌هایی از ممنوعیت صادرات پسته شنیده می‌شود که در صورت اتخاذ این تصمیم از سوی دولت، بازارهای صادراتی پسته ایران از دست خواهد رفت. همچنین دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران نیز در این نشست، ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی را جزو درخواست‌های جدی این انجمن و صنایع مربوط به این بخش عنوان کرد و افزود: در صورتی که صادرات گوجه‌فرنگی همچنان ادامه داشته باشد، طی ماه‌های آتی با کمبود مواد اولیه برای صنایع رب گوجه کشور مواجه خواهیم شد.  حسن فروزان فر، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست، بسته حمایت از تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی پیش روی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، ناکارآمد عنوان کرد. فروزان‌فرد افزود: در حال حاضر قیمت کالاهای بسته‌بندی مورد نیاز صنایع غذایی کشور تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده و این وضعیت به چالشی جدی برای تولید تبدیل شده است. وی افزود: بنگاه‌های بزرگ و معتبر صنعت غذای کشور با مشکل در تامین مواد اولیه مواجه هستند و طی ماه‌های آتی شاهد روند فزاینده تورم در کشور خواهیم بود و بی‌تردید بسته حمایت از تولید پیشنهادی وزارت صنعت قادر نخواهد بود آثار تحریم‌ها را بر بازار کنترل کند.