وی ادامه داد: این میزان واردات در مقایسه با سال ۹۶، از نظر ارزشی ۳۲ درصد کاهش و از نظر وزنی ۳۵ درصد افت داشته است. محرابی یادآور شد: بیشترین میزان واردات مربوط به انواع الیاف به ارزش ۵۴۱ میلیون دلار و به وزن ۲۲۳ هزار تن به ثبت رسید. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در ادامه اظهار کرد: مقدار تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور قابل توجه نیست که دلیل اصلی این موضوع وجود دستگاه‌های متعدد در سیاست‌گذاری آن است.

وی گفت: بهبود تولید در این زمینه نیازمند همکاری سایر بخش‌های دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در تسهیل واردات چوب و توسعه زراعت درختان سریع‌الرشد و نیز همکاری مجلس شورای اسلامی است.

محرابی ادامه داد: اکنون بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در کشور در زمینه تولید انواع کاغذ و مقوا مجوز فعالیت صنعتی دارند.

وی افزود: پارسال ۱۵۳ هزار تن کاغذ تیشو (محصولاتی مانند دستمال کاغذی) در کشور تولید شد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، نزدیک به ۱۰ هزار تن آن نیز صادر شد. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین سال گذشته ۷۲۵ هزار تن کاغذهای بسته بندی (لاینر و فلوتینگ) در کشور تولید شد که علاوه بر تامین نیاز داخل، نزدیک به ۱۸۰ هزار تن آن صادر شد. وی اظهار کرد: وزارت صنعت با همکاری وزارت ارشاد در تلاش است تا با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب جلوگیری کند؛ در این زمینه مسوولیت تنظیم و کنترل قیمت کاغذ با کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کاغذهای چاپ و تحریر حوزه صنعتی است. برخی فعالان حوزه نساجی و پوشاک ایران هشدار می‌دهند چنانچه مشکل تامین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز صنعت نساجی و پوشاک حل نشود، ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده تحقق نمی‌یابد و این امر پیامد رونق واردات و قاچاق را به همراه خواهد داشت. صنعت نساجی و پوشاک سالانه نیازمند معادل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات است که با احتساب مواد اولیه‌ای که در داخل تامین می‌شود، این نیاز به حدود ۴ میلیارد دلار می‌رسد.