راه طولانی صلح تجاری

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، از سال گذشته زمانی که دونالد ترامپ به بهانه کسری تجاری گسترده کشورش، عدم حمایت چین از مالکیت معنوی و انتقال اجباری تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی توسط چینی‌ها میلیاردها دلار از واردات محصولات این کشور را هدف افزایش تعرفه قرار داد، دو کشور در بن‌بست جنگ‌تجاری گیر کرده‌اند. تاکنون رئیس‌جمهوری آمریکا بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات کشورش از چین را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار داده است، اتفاقی که تماما توسط چینی‌ها تلافی شده است. در این رابطه به‌عنوان نشانه‌ای از بهبود روابط دو کشور روز شنبه روسای‌جمهوری غول‌های اقتصادی دنیا دیدار داشتند، دیداری که برای مدت‌ها جامعه جهانی انتظار آن را می‌کشید.

در این دیدار که در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در اوزاکا ژاپن به مدت ۸۰ دقیقه به طول انجامید، دونالد ترامپ به همتای چینی خود قول داد تعرفه‌های جدیدی بر واردات محصولات چینی وضع نکند. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال این وعده او، طرف چینی نیز اعلام کرد خرید خود از محصولات کشاورزی آمریکا را افزایش خواهد داد.  با این حال روزنامه انگلیسی زبان «چاینا‌دیلی» که اغلب ابزاری برای دولت چین به منظور رساندن پیام‌های خود به دنیا است، در گزارشی هشدار داده است هیچ احتمال بیشتری برای دستیابی به توافق ایجاد نشده است.

به گزارش این روزنامه دولتی چین، حتی تضمینی وجود ندارد در کل توافقی میان دو کشور حاصل شود. در گزارش این روزنامه آمده است: «هر چند واشنگتن تصمیم گرفته است برای ادامه مذاکرات تجاری، تعرفه‌های بیشتر بر واردات چینی را به حالت تعلیق درآورد و اینکه دونالد ترامپ گفته است حل‌وفصل موضوع هوآوی را تا پایان مذاکرات تجاری دو کشور به تعویق خواهد انداخت، اما دستیابی به توافق تجاری دو کشور با نااطمینانی‌هایی مواجه است.» در ادامه این گزارش آمده است: «تاکنون دو کشور متوجه این موضوع شده‌اند که توافق پیرامون ۹۰ درصد موضوعات کافی نیست، چراکه ۱۰ درصد باقی‌مانده از اختلافات اساسی دو کشور است. بنابراین انتظار نمی‌رود در برهه کنونی دو طرف بتوانند به اجماع ۱۰۰ درصدی برسند.»

با این حال براساس بیانیه‌ بلندبالایی که وانگ‌یی، مقام ارشد دولتی چین‌ پس از بازگشت هیات چینی به پکن در وبگاه وزارت‌خارجه این کشور منتشر کرده است، نشست میان روسای‌جمهوری دو کشور سیگنال‌های مثبتی را به سراسر جهان مخابره کرد. در این بیانیه که اواخر روز شنبه منتشر شد‌ آمده است که هر چند مشکلات اصلی میان دو کشور به قوت خود باقی‌ است، اما چین اطمینان دارد تا زمانی که توافق حاصل شده میان روسای‌جمهوری دنبال شود، مشکلات از طریق احترام متقابل قابل حل خواهد بود. البته بخشی از صحبت‌های ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست روز شنبه که به موضوع شرکت هوآوی اختصاص داشت و به مدت بیش از یک ساعت به طول انجامید، با استقبال محتاطانه‌ پکن مواجه شد. وانگ شیااولانگ، فرستاده ویژه وزیرخارجه چین به نشست «گروه ۲۰» و رئیس دپارتمان امور اقتصاد بین‌الملل این وزارتخانه در این رابطه می‌گوید اگر ایالات‌متحده آنچه را که در مورد هوآوی مدعی شد، اجرا کند، چین از آن استقبال خواهد کرد. او در جمع خبرنگاران گفت: «ایجاد محدودیت فراتر از بخش‌های اقتصادی و تکنولوژی می‌تواند منجر به وضعیت دو سر باخت برای هر دو کشور شود. بنابراین اگر طرف آمریکایی بتواند آنچه را که گفته اجرایی کند، قطعا مورد استقبال ویژه ما قرار خواهد گرفت.»

به عقیده کارشناسان، خبر توافق روسای‌جمهوری دو کشور می‌تواند خبری خوب برای جوامع کسب‌وکار و بازارهای جهانی باشد، چرا که جنگ تجاری دو کشور تاکنون بر اقتصاد جهانی سایه انداخته، بازارهای مالی را ملتهب و زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است. جیکوب پارکر، معاون رئیس‌جمهوری در کمیته کسب‌وکار آمریکا و چین در این رابطه می‌گوید بازگشت دو کشور به پای میز مذاکرات خبری خوب برای کسب‌وکارها است و اطمینان مورد نیاز را به رابطه رو به وخامت دو طرف می‌افزاید. به گفته این مقام چینی: «اکنون زمان آن است دو طرف برای حل اختلافات شدید خود، سخت کار کنند. در این رابطه تعهدات صورت گرفته میان روسای‌جمهوری دو کشور می‌تواند دو طرف را در مسیر باثباتی قرار دهد.»

تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی توسط دولت چین

روز یکشنبه نهاد برنامه‌ریز دولتی چین اعلام کرد برای تعدادی از بخش‌های اقتصادی کشورش، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی را برخواهد داشت. صاحب‌نظران معتقدند این اقدام پکن، در راستای قول‌های مقامات چین برای گشایش درهای صنایع خود بوده است. در این رابطه این تسهیل محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی که البته انتظار هم می‌رفت یک روز پس از آن بود که روسای‌جمهوری دو کشور توافق کردند مذاکرات تجاری خود را از سر گیرند. در این رابطه «کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی» چین می‌گوید محدودیت برداشته شده عمدتا مرتبط با بخش‌ استخراج نفت‌وگاز و همچنین دسترسی بیشتر به بخش‌های کشاورزی، معدنی و تولیدی است.