پیش‌بینی‌های پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد تابستان امسال دما یک درجه گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود. حال این سوال مطرح است که سیاست‌گذاران با توجه به این پیش‌بینی چه اولویت‌ها و برنامه‌هایی برای تامین برق پایدار در دستور کار دارند؟ در ادامه این گزارش، به آخرین تحولات در بخش نصب و احداث نیروگاه‌های حرارتی به‌عنوان شاهرگ اصلی تامین برق کشور از زبان مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی پرداخته شده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، آخرین وضعیت به مدار آمدن نیروگاه‌های جدید، برنامه دولت برای بازسازی نیروگاه‌های فرسوده، میزان مطالبات و بدهی‌های برق حرارتی، نیروگاه‌های در دست احداث و آخرین حجم صادرات برق را مورد ارزیابی قرار داد. محسن طرزطلب از آغاز بهره‌برداری رسمی از فاز یک و دو واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی شیروان با حضور رئیس‌جمهوری در هفته آینده خبر داد و گفت: ظرفیت واحد اول و دوم بخار این نیروگاه مجموعا ۳۲۰ مگاوات است و ۹۰ مگاوات دیگر نیز بابت هوای ورودی واحد گاز اضافه می‌شود که مجموعا با ظرفیت ۴۱۰ مگاوات افتتاح خواهد شد. به گفته وی، برای احداث این دو واحد ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است، این در حالی است که هر واحد بخار سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه واحد سوم نیروگاه شیروان نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد، گفت: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی است که هر واحد ۱۵۹ مگاوات برق تولید می‌کند؛ یعنی میزان تولید واحدهای گازی این نیروگاه جمعا ۹۵۴ مگاوات است. به مدار آمدن پنج واحد بخار جدید تا پایان سال از دیگر موضوعاتی بود که طرزطلب در جریان برگزاری این نشست به آنها اشاره کرد. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با بیان اینکه ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: هفته آینده یکی از واحدهای نیروگاه طرشت با شبکه برق، سنکرون خواهد شد. عمر نیروگاه طرشت ۶۰ سال بوده و سال آینده در مناقصه‌ای که در مهرماه امسال برگزار خواهد شد، ۴۰ مگاوات واحد جدید در این نیروگاه نصب می‌شود و در کنار این ۴۰ مگاوات یک توربین ۲۵ مگاواتی نیز خریداری کرده‌ایم که هفته آینده سنکرون خواهد شد. قرار بود این نیروگاه از منابع مالی ژاپن نوسازی شود، اما تحریم‌ها این اتفاق را غیرممکن کرده و قرار است بودجه آن از مسیرهای دیگری که در قانون بودجه تعریف شده، تامین شود. وی با بیان اینکه قرارداد نوسازی نیروگاه ری هفته آتی با پیمانکار پروژه امضا می‌شود، اظهار کرد: طبق قانون بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است که اگر بخش خصوصی مطالبه‌ای از دولت داشته باشد، در قبال آن می‌تواند نفت دریافت کند و این موضوع در مورد تامین سرمایه نیروگاه ری صدق می‌کند. سرمایه موردنیاز نوسازی این نیروگاه تقریبا ۵۰۰ میلیون یورو است.

طرزطلب در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرکت برق حرارتی گفت: ۱۹هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط این شرکت و بخش خصوصی در حال احداث است که از پیشرفت ۳ تا ۸۰ درصدی برخوردار است. طرزطلب با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های حرارتی آمادگی مناسبی برای پیک مصرف دارند، گفت: اکثر واحدها در مدار هستند البته ممکن است طی روز به‌دلیل گرما و فرسوده بودن واحدها حوادثی رخ دهد، اما به سرعت حل می‌شوند. وی اظهار امیدواری کرد نیروگاه‌های برق حرارتی در پیک مصرف با مشکل خاصی مواجه نشوند. به گفته او ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی در حال‌حاضر ۵۹ هزار مگاوات است.