سیف‌الله آقا بیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است و این میزان ظرفیت خالی، جهت مدیریت سیلاب‌ها در ایام پیش رو از سال آبی ۹۹ - ۹۸ پیش بینی شده که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای مهار و مدیریت سیلاب‌های آتی باشد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌هایی که هواشناسی کشور ارائه کرده و تدقیق مدل‌ها، تا پایان فروردین ماه پیش بینی وقوع سیلاب وجود دارد؛ البته با درصدی عدم قطعیت و همچنین برای اردیبهشت ماه نیز پیش‌بینی‌هایی برای وقوع سیلاب انجام گرفته است؛ از این رو برنامه‌ریزی برای مدیریت مخازن سدها با توجه به شرایط نیمه دوم فروردین ماه و هم اردیبهشت ماه انجام شده است.

آقابیگی با بیان اینکه در تعداد قابل توجهی از سدهای کشور برنامه رهاسازی و افزایش خروجی در ماه‌های اخیر را داشته‌ایم، گفت: این برنامه‌ها قطعا با دورنمای بارش‌هایی است که پیش‌بینی شده صورت می‌گیرد تا این رهاسازی‌ها بتواند شرایط حداکثری را در بحث مدیریت مخازن آبی داشته باشد و در حد تاب آوری است تا هیچ گونه مشکلی را برای مناطق پایین دست ایجاد نکند.

وی ادامه داد: سدهای کشور آمادگی لازم را برای مواجهه با شرایط احتمالی سیلابی در نیمه دوم فروردین و اردیبهشت ماه دارند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی از جمله بخش آب وزارت نیرو تا الان بر اساس عنایت و توجه دولت، بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر لایروبی و بازگشایی رودخانه‌های کشور را انجام داده و این کار هم اکنون نیز در اکثر استان‌های کشور در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین حدود ۱۰۰ کیلومتر در مناطقی از رودخانه‌ها که نیازمند دیواره‌سازی، ساحل‌سازی و همچنین ایجاد دیوارهای محافظتی است انجام داده و در کنار آن لازم است دستگاه‌های دیگر نیز که متولی در روستاها، شهرها و شهرداری‌ها هستند، اقدامات ایمن‌سازی را انجام دهند و در کنار این، همان‌طور که مردم همواره در جهت کاهش خسارت‌ها همکاری کرده‌اند، در درجه اول برای حفظ خود و خانواده خود و در درجه دوم برای حفظ سرمایه‌های ملی در ادامه فصول نیز همکاری لازم را داشته باشند.