محمد لاهوتی همچنین از پیشنهاد رئیس دولت مبنی بر عرضه سهام پروژه‌های نیمه‌تمام بخش خصوصی در بازار سرمایه برای تامین مالی این پروژه‌ها خبر داد.

لاهوتی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران به جزئیاتی از گفت و شنود دو ساعته نمایندگان بخش خصوصی و مقامات دولتی حاضر در این نشست اشاره کرد. او با اشاره به بخشی از سخنان خود در این نشست در حضور رئیس‌جمهور گفت: بازپس‌گیری مالیات ارزش افزوده مشکلات جدی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است؛ به‌طوری که سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان نزد سازمان امور مالیاتی بلوکه ‌می‌شود. پیشنهاد من این بود که بخشی از این منابع برابر قانون رفع موانع تولید به صادرکنندگان و تولیدکنندگان مسترد شود که متاسفانه رئیس بانک مرکزی با این پیشنهاد مخالفت و آن را ابزاری برای برگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد. با مخالفت آقای همتی، متاسفانه آقای روحانی نیز از این بحث عبور کرد. مساله این است که دولت در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۰ میلیارد تومان به حمایت از صادرکنندگان اختصاص داده است. درحالی‌که صادرکنندگان۱۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکارند. نظر ما این است که اگر دولت از صادرکنندگان حمایت نمی‌کند، حداقل منابع خودشان را به آنها بازگرداند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره مباحثی که در مورد عرضه سهام واحدهای تولیدی متعلق به بانک‌های خصوصی در بورس در این نشست مطرح شد، گفت: بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، به‌دلیل آنکه بخشی از سهام این بانک‌ها دولتی است، در عرضه سهام کارخانه‌های وابسته به این بانک‌ها مشکلاتی وجود دارد که در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد موانع عرضه این سهام در بازار سرمایه برطرف شده است، با این حال رئیس‌جمهور دستور رسیدگی مجدد صادر کرد.

لاهوتی افزود: در این نشست همچنین برخی از فعالان اقتصادی درخواست اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی را داشتند که رئیس‌جمهور توصیه کرد بخش خصوصی پروژه‌های نیمه‌تمام خود را در بورس عرضه کرده و از این طریق تامین مالی کنند. ایشان در عین حال، به وزیر اقتصاد دستور داد تا نسبت به تسهیل عرضه سهام این پروژه‌ها اقدام کند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در این نشست، با اشاره به چابکی بخش خصوصی پیشنهاد بهره‌برداری بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی از امکان دورکاری را مطرح کرد. ایشان این پیشنهاد را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، کاهش هزینه‌ها و گسترش تجارت الکترونیک عنوان کرد.

لاهوتی در ادامه گفت: پیشنهاد دیگر رئیس‌جمهور مبنی بر اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، خطاب به بانک مرکزی بود. ایشان از رئیس بانک مرکزی درخواست کرد که اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت به واحد‌های تولیدی به‌عنوان تنخواه‌گردان را مورد بررسی قرار دهد؛ به‌طوری که این تسهیلات، ظرف مدت یک سال بازپرداخت شود تا بانک‌ها بتوانند چتر حمایتی خود را گسترده‌تر کنند و واحد‌های بیشتری از این منابع بهره‌مند شوند.

او گفت: رئیس‌جمهور بر ضرورت افزایش تولید و تسهیل صادرات نیز تاکید کرد و اینکه به‌دلیل کاهش درآمدهای نفتی برخی کشور‌های هدف صادراتی ایران و نیز کاهش تقاضا در این کشورها، افزایش صادرات ایران مستلزم گسترش بازار و فعالیت بیشتر صادرکنندگان است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: رئیس‌جمهور در این نشست، عنوان کرد که مکاتبات بسیاری از سوی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها برای او ارسال ‌می‌شود و ایشان همه آنها را ‌می‌خواند. اما محتوای بیشتر این مکاتبات درخواست است و لازم است که در کنار این درخواست‌ها، با درک شرایط پیشنهاد نیز ارائه شود.

لاهوتی ادامه داد: در این نشست فعالان اقتصادی به مشکلات تامین نهاده‌های دامی اشاره کردند که رئیس‌جمهور اعلام کرد، مشکلی در تامین نهاده‌ها وجود ندارد و مشکلات پدید آمده ناشی از آن است که واردات بخشی از این نهاده‌ها بدون هماهنگی بوده و اکنون در ترخیص آنها مشکلاتی ایجاد شده و واردکنندگان آن تلاش داشتند از طریق رسانه‌ها، دولت را مجبور به ترخیص کنند.

آقای روحانی توصیه داشت که در این شرایط چنین رفتارهایی صورت نگیرد.