ترخیص کالا درخط سبز گمرکات

وزیر صمت تا‌کید کرد که سیاست اقتصادی دولت بر تا‌مین و فراوانی کالاها متمرکز است و قرار است این هدف از مسیر رسوب‌زدایی کالاها و سرعت‌گیری در ترخیص کالاها تحقق یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین وعده داد که کالاهای ترخیص شده مذکور به تدریج وارد شبکه توزیع شود و ظرف هفته‌های آینده تا‌ثیر خود را بر بازار کالاها بگذارد. رزم‌حسینی در خصوص برخی کالاها که صاحبان آنها تمایلی به ترخیص آنها از گمرک‌های کشور ندارند عنوان کرد که براساس قوانین، گمرک تصویب کرده که چنانچه صاحبان کالاها نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نکنند این کالاها به اموال تملیکی خواهد رفت و در آنجا به مزایده گذاشته می‌شود. این مقام مسوول همچنین درباره آخرین وضعیت برنج‌های دپو شده تصریح کرد که اکنون ۳۵ هزار تن از برنج‌های دپو شده در گمرکات ترخیص شده است و به گفته وزیر صمت برنج‌های آزاد شده به زودی تا‌ثیر خود را در سطح عرضه خواهد گذاشت. وزیر صمت ضمن اعلام آمار مزبور از کالاهای ترخیص شده، وعده داد که تشریفات گمرکی برای ترخیص ۵/ ۳ میلیون تن کالای دپو شده دیگر در حال انجام است و به زودی این کالاها وارد کشور می‌شود.   

در روزهای گذشته با تصمیمات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سیاست‌های جدید برای مقابله با رسوب کالا در دستور کار قرار گرفت. در این راستا گمرک از سه برنامه «ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای در صف تخصیص یا تا‌مین ارز»، «نمونه‌برداری از کالاها» و «رصد مدت زمان انجام تشریفات» برای سرعت‌بخشی به ترخیص کالاهای ضروری رونمایی کرد. ازسوی دیگر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که با سیاست‌های جدید ضد رسوب، عرضه کالا در بازار افزایش می‌یابد و قیمت‌ها متعادل می‌شود. از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی با اخذ تعهد از واحدهای واردکننده و پس از پرداخت عوارض قانونی تا‌‌ حد ۹۰ درصد ترخیص می‌شود تا‌‌ کالاهای رسوبی در گمرکات وارد چرخه تولید و بازار شود. از سوی دیگر مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارت صمت اعلام کرده است که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای ترخیص فوری کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه تولید در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها متعادل می‌شود. به گفته متولیان وزارت صمت میلیون‌ها تن کالاهای موجود در گمرک، با تسهیل و استفاده از روش‌هایی از جمله استفاده از ارز صادراتی، متقاضی یا ارز تا‌‌مین شده از طریق بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری، ترخیص خواهند شد. در کنار اجازه ترخیص درصدی به گمرک، روند ترخیص کالا از گمرک‌ها تسریع خواهد شد و این موضوع موجب متعادل شدن قیمت‌ها و دسترسی مصرف‌کنندگان به این کالاها می‌شود.

اما بر همین اساس گمرک ایران مکلف شد که باید تمامی کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز واحد‌های تولیدی را که تا‌‌ ۱۰ آبان ۹۹ دارای قبض انبار هستند براساس اولویت‌های اعلامی وزارت صمت (با استفاده از ارز صادراتی، ارز متقاضی یا ارز تا‌‌مین شده توسط بانک مرکزی) بدون الزام به کد رهگیری ترخیص کند. گمرک ایران همچنین مکلف شد برای تمام کالاهای اساسی که در صف تخصیص یا تا‌‌مین ارز هستند و برای ترخیص نیاز به تا‌‌مین ارز دارند با تشخیص و تا‌‌یید وزارتخانه مربوطه اقدام به ترخیص کالا تا‌‌ سقف ۹۰ درصد کنند. همچنین مقرر شده است درخصوص ترخیص کالاهایی که نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های مختلف دارند، نمونه‌برداری توسط مرجع واحد و مجوز ترخیص نیز توسط همان مرجع صادر و در بستر سامانه به گمرک ابلاغ شود. همچنین جهت تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی نمونه‌برداری در هنگام تخلیه و قبل از اظهار انجام می‌شود.

جزئیات اظهارات وزیر صمت

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از بندر شهید رجایی از ترخیص ۲/ ۱ میلیون تن کالا (معادل حدود یک هشتم کالاهای موجود) از گمرکات کشور در ۱۰ روز اخیر خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رزم‌حسینی افزود: با بررسی گمرکات شهید رجایی و باهنر استان هرمزگان تا‌ این لحظه از مجموع ۳/ ۸ میلیون تن کالا (۳/ ۴ میلیون تن کالای اساسی و ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی) حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا ترخیص شده است.

رزم‌حسینی ادامه داد: سیاست اقتصادی دولت متمرکز بر ایجاد فراوانی کالا در کشور است پس روند ترخیص کالا از گمرکات کشور ادامه خواهد داشت. وی گفت: با مساعد بودن شرایط جوی، این هفته پس از بازدید از بنادر شهیدان رجایی و باهنر استان هرمزگان، بازدید میدانی هم از بندر امام‌خمینی‌(ره) خوزستان خواهد داشت. وزیر صمت افزود: این وزارتخانه با در دست داشتن ۴۰ درصد اقتصاد و همین‌طور ۳۸ درصد از اشتغال کشور نمی‌تواند به وضع اقتصادی کشور بی‌تفاوت باشد، پس وزارت صمت با هدف تا‌مین کالاهای اساسی و ضروری جامعه، تا‌مین مواد اولیه کارخانه‌ها و تقویت چرخه تولید کشور اقدامات مقتضی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: تشریفات گمرکی در بنادر کشور برای ترخیص ۵/ ۳ میلیون تن کالا در حال انجام است و به زودی این کالاها وارد کشور می‌شود. رزم‌حسینی پیش از ظهر شنبه در نشست بررسی موانع و مشکلات ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات بیان کرد: کالاهایی که مدت‌ها در گمرکات و بنادر کشور مانده بود براساس بخشنامه دولت در حال رفع مشکل است. هدف از سفر به بندرعباس ارزیابی اجرای ابلاغیه دولت برای ترخیص کالا بود. وی عنوان کرد: هم‌اکنون براساس آمار مسوولان گمرک ایران و بنادر و دریانوردی از مجموع ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، امام خمینی، نوشهر و امیرآباد حدود ۸۰۰ هزار تن از کالاهای اساسی ترخیص شده است و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کالاهای اساسی در حال ترخیص است.

رزم‌حسینی اظهار کرد: ۴ میلیون تن مواد اولیه کارخانه‌ها و کالاهای تولیدی که مورد نیاز خط تولید کارخانه‌های کشور است در حال طی کردن مراحل ترخیص از گمرکات کشور است. با این حرکت خوبی که در کشور شکل گرفته است امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. وی تا‌کید کرد: البته طبق مقررات اعلام شده کسانی که نیاز به ارز ندارند و از طرق مختلف ارز مورد نیاز را تا‌مین کرده‌اند و در اظهارنامه هم اعلام می‌کنند، برای آنها هم امکان ترخیص کالا وجود دارد و خوشبختانه در قیمت ارز داخلی هم تا‌ثیری نخواهد گذاشت. این سیاست میان وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی با دستور رئیس‌جمهور اتخاذ شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت سامانه جامع تجارت اظهار کرد: سامانه جامع تجارت چند ماه به صورت آزمایشی فعال شد و دستگاه‌های اجرایی را به هم مرتبط کرده بود. تجار و بازرگانان می‌توانند از این مسیر اظهار ثبت‌سفارش، درخواست ارز، تا‌مین ارز و ترخیص کالای راحت تری داشته باشند. در ارزیابی صورت گرفته اشکالاتی در این سامانه شناسایی شد که باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مسوول صورت بگیرد. امیدواریم تا‌ تا‌ریخ نهم آذرماه ۹۹ طبق ابلاغ رئیس‌جمهور فعالیت رسمی سامانه جامع تجارت هم آغاز شود.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به شرایط خاص کشور که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و همه باید کمک کنیم تا‌ از این مرحله عبور کنیم، نیاز است تا‌ بوروکراسی اداری که به مثابه آفت و مصیبتی که در کشور اقتصاد را هم در محاصره قرار داده است با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول در روان‌سازی بوروکراسی اداری تلاش کنند. رزم‌حسینی افزود: با همت و تلاش دولت بوروکراسی اداری در گمرکات و بنادر تا‌ حدودی اصلاح شد و کمک شایانی به ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر کرد. در چند ماه آینده آثار این حرکت در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد. تولید و صادرات افزایش خواهد یافت و با توجه به روان‌سازی واردات، صادرکنندگان هم رغبت بیشتری برای صادرات کالاهای خود خواهند داشت.