سعید زرندی در جلسه کارگروه سرمایه‌گذاری گفت: براساس بند (۱) مصوبه هیات محترم وزیران و همچنین ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی ابلاغی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرآیند خوداظهاری و پرداخت حقوق و عوارض دولتی پس از اتمام مهلت یک‌ماهه، در تا‌ریخ ۵/ ۱۰/ ۹۹ پایان خواهد یافت و این تا‌ریخ قابل تمدید نیست.

وی افزود: پس از پرداخت حقوق و عوارض دولتی، گواهی با شماره شناسه معین و یکتا که شامل مشخصات فنی و مدل دستگاه‌هاست در سامانه ایجاد و توسط متقاضی قابل دریافت است و دستگاه‌های نظارتی، قضایی و سایر ذی‌نفعان، امکان صحه‌گذاری اطلاعات گواهی را با درج شناسه یکتای گواهی از طریق زبانه «استعلام گواهی» در صفحه اصلی سامانه بهین‌یاب خواهند داشت.

وی افزود: تا‌کنون ۱۱۵۶ متقاضی درخواست خوداظهاری را در سامانه ثبت‌ کرده‌اند و ۲۴۰ متقاضی نیز موفق به پرداخت حقوق و عوارض دولتی شده‌اند و با توجه به محدودیت‌های زمانی، پیش‌بینی می‌شود این تعداد به‌سرعت افزایش یابد. بنابر این گزارش، با توجه به ممنوعیت به‌کارگیری و نگهداری دستگاه‌های ماینر در مراکز فاقد مجوز دارندگان این دستگاه‌های می‌توانند حداکثر تا‌ تا‌ریخ ۵/ ۱۲/ ۹۹ نسبت به تعیین‌تکلیف دستگاه‌های خود به‌یکی از سه روش‌ زیر اقدام کنند.

در روش اول، دریافت جواز تاسیس برای فعالیت استخراج رمزارز در سامانه بهین‌یاب و استفاده از دستگاه‌ها در محل‌های مجاز پس از اخذ پروانه بهره‌برداری در داخل کشور یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی وزارت صمت اعلام شده است.

در روش دوم، امکان واگذاری دستگاه‌ها به ‌افراد دارای مجوز در سامانه و بارگذاری مستندات مربوط در سامانه فراهم شده است.

در روش سوم نیز صادرات دستگاه‌ها به خارج از کشور و بارگذاری اسناد و مستندات مربوط در سامانه امکان‌پذیر است.