بانک جهانی اعلام کرد بخش کشاورزی می‌تواند در کاهش فقر و گرسنگی و افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان موثر باشد و به بهبود امنیت غذایی ۸۰ درصد از مردم فقیر جهان که در مناطق روستایی و زمین‌های کوچک کشاورزی کار می‌کنند، کمک کند.

توسعه بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پایان دادن به فقر و گرسنگی فلاکت‌بار در جهان است و این بخش می‌تواند رفاه را برای جهانیان به ارمغان آورد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد ۷/ ۹ میلیارد نفر از این بخش ارتزاق کنند.

این گزارش می‌نویسد بخش کشاورزی ۲ تا ۴ برابر در افزایش درآمد فقرا نسبت به سایر بخش‌ها موثر است. تحلیلگران در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که ۶۵ درصد فعالیت‌های فقرا در بخش کشاورزی منجر به دوام زندگی آنها شده است. از سوی دیگر بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشورها هم بسیار تاثیرگذار است. در سال ۲۰۱۸ برآورد شده که ۴ درصد در تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای در حال توسعه تاثیر داشته که می‌تواند تا ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی هم باشد.

اما امروزه رشد بخش کشاورزی و به موازات آن کاهش فقر و امنیت غذایی با خطرات جدی همراه است، تغییرات آب و هوایی که امروزه سیطره خود را بر جهان گسترانده می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را کاهش دهد به‌ویژه تاثیر آن در مناطقی که با ناامنی غذایی زیادی روبه‌رو هستند بیشتر است. بخش کشاورزی، جنگلداری و تغییر کاربری زمین باعث انتشار ۲۵ درصد گازهای گلخانه‌ای است و بخش مهمی از راهکار مبارزه با تغییرات آب و هوایی را باید در تغییر روش‌ها و رویکردهای بخش کشاورزی جست‌وجو کرد و سیستم غذا سلامت مردم و سیاره‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم تهدید می‌کند.

بخش کشاورزی ۷۰ درصد آب کره زمین را مصرف می‌کند و باعث آلودگی ناپایداری در محیط‌زیست می‌شود، امروزه یک‌سوم غذای جهان که در بخش کشاورزی تولید می‌شود یا از دست می‌رود یا پس از تولید نابود می‌شود، این در حالی است که از بین رفتن غذا تهدید جدی برای بهبود امنیت غذایی و امنیت تغذیه در جهان است.

غذایی که از بین می‌رود خود انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی را افزایش می‌دهد. براساس آمارها نوع تغذیه افراد بیشترین تاثیر را در مرگ و میر مردمان فقیر  دارد. میلیون‌ها نفر از مردم جهان یا به اندازه کافی غذا نمی‌خورند یا نوع غذایی که می‌خورند ارزش غذایی مناسبی ندارد  که نتیجه آن دو برابر شدن مرگ و میرها و بحران سلامت در جهان است. گزارش ۲۰۲۰ بانک جهانی نشان می‌دهد تقریبا ۶۹۰ میلیون نفر معادل ۹/ ۸ درصد جمعیت جهان اکنون در فقر و گرسنگی به سر می‌برند که طی ۵ سال آینده ۶۰ میلیون نفر هم به این جمعیت اضافه می‌شود.