شاخص قیمت تولید‌کننده صنعت10درصد رشد کرد

گروه صنعت و معدن- در حالی که دولتمردان خبر می‌دهند قیمت‌‌ها در سه ماه ابتدای سال‌جاری کاهش یافته، گزارش‌های مرکز آمار ایران حاکی از افزایش نزدیک به ۱۰‌درصدی شاخص قیمت تولید‌کننده بخش‌‌صنعت دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، بخش‌خصوصی صنعت در سه ماه اول سال‌جاری تولیداتش را ۸/۰‌درصد گران‌‌تر از نرخ تورم اعلام شده در این مدت به بازار عرضه کرده است.

در همین حال بررسی شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت که مرکز آمار ایران جزییات آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد: این شاخص در سه ماه اول سال ۸۵ نسبت به مدت مشابه سال ۸۴ رقمی معادل ۶/۹‌درصد افزایش یافته است. این در حالی است که به گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی در مصاحبه مطبوعاتی ۱۹ تیر ماه امسال، نرخ تورم در سه ماه سال ۸۵ نسبت به سه ماه سال ۸۴ ، ۸/۸‌درصد رشد یافته است.

نقش دستمزد‌ها

گرا‌ن تمام شدن تولیدات صنعتی در کشور در اولین فصل از سال ۸۵‌ را شاید بتوان تا حدودی ناشی از افزایش دستمزدها دانست.

بسیاری از صاحبان صنایع در اولین ماه‌های امسال با اعتراض نسبت به افزایش ۴۰‌ تا ۵۰‌درصدی حقوق و دستمزد، خواستار رسیدگی دولت نسبت به این مساله شده بودند.

شاید جست‌وجوی صاحبان صنایع برای پیدا کردن منبع مالی جهت پوشش هزینه حقوق و دستمزد باعث شده قیمت تولیدات صنعتی بیشتر از رشد قیمت کالاها و خدمات افزایش یابد.

گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در خردادماه ۸۵ همچنین حاکی است این شاخص در ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهی به خرداد سال گذشته ۶/۸درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش افزایش ۴/۱۱درصدی شاخص قیمت تولید صنعت در خرداد ۸۵ نسبت به خرداد ۸۴ و افزایش حدود ۱درصدی این شاخص در خرداد امسال نسبت به ماه قبل نشان از روند صعودی قیمت‌ها دارد.

تاثیر مس

به گزارش دنیای اقتصاد در بخش «تولید فلزات اساسی» شاخص قیمت با ۱/۲درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به عدد ۴/۴۱۳ رسید. در بخش مذکور شاخص قیمت کالای «مس کاتد» با ۹/۶درصد افزایش، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش شاخص کل داشته است.

در ماه یادشده بخش «تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین‌آلات»، شاخص قیمت با ۳/۴درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل و رسیدن به عدد ۵/۳۹۶ رتبه دوم تاثیرگذاری در شاخص کل را به خود اختصاص داد. در بخش مذکور شاخص قیمت فعالیت «تولید محصولات فلزی ساختمانی» با افزایش قیمت ۱/۵درصدی سهم بسزایی در افزایش نرخ رشد شاخص کل داشته است.همچنین در بخش «ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق»، شاخص قیمت با ۸/۴درصد افزایش نسبت به ماه قبل به عدد ۸/۴۱۶ رسید. در این بخش شاخص قیمت «کابل فشار ضعیف» با افزایش ۸/۱۸درصدی همراه بود.

در بخش «تولید منسوجات»، شاخص قیمت با افزایش قیمت ۶/۱درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به عدد ۱/۲۲۴ رتبه چهارم تاثیرگذاری در شاخص کل را به خود اختصاص داد. در این بخش شاخص قیمت «پنبه تصفیه شده» با افزایش ۵/۶درصدی مواجه بوده است.

در خرداد ماه ۱۳۸۵شاخص قیمت در بخش‌های «تولید محصولات از توتون و تنباکو، سیگار»، «انتشار و چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط‌شده» نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده است.

در ماه مذکور شاخص قیمت بخش «صنایع موادغذایی و آشامیدنی» با کاهش ۱/۰درصدی به عددد ۹/۳۳۷ رسید. در این بخش شاخص قیمت فعالیت «کشتار دام و طیور» با کاهش ۶/۲درصدی همراه بود.

افزایش ۳/۷درصدی فعالیت «تولید فرآورده‌های لبنی» نتوانست روند شاخص این بخش را با خود همراه کند.

همچنین در بخش «تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی»، شاخص قیمت با ۲/۰درصد کاهش نسبت به ماه قبل به عدد ۲/۱۲۸ رسید. در این بخش شاخص قیمت «دستگاه کامپیوتر» با کاهش ۵/۲درصدی همراه بود.

لبنیات پیشتاز افزایش

در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در خرداد ماه امسال نسبت به دومین ماه از سال‌جاری ۹/۰درصد بالا رفته این شاخص برای فرآورده‌های لبنی در همین مدت رشد ۲۷/۷درصدی را نشان می‌دهد و بدین‌ترتیب فرآورده‌های لبنی یکی از محصولاتی است که بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت بخش صنعت داشته است.